دلیل عقب نشینی متحدان سعودی از الحدیده آزادسازی قریب الوقوع مارب است ، ایران با عربستان بر سر یمن مذاکره نمی کند

به گزارش مجله سویگل، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:ایران صراحتاً گفت که راجع به یمن با عربستان مذاکره نخواهد کرد.

دلیل عقب نشینی متحدان سعودی از الحدیده آزادسازی قریب الوقوع مارب است ، ایران با عربستان بر سر یمن مذاکره نمی کند

رضا میرابیان کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران در خصوص عقب نشینی ائتلاف سعودی ار مناطقی در استان الحدیده یمن گفت:

کارشناس مسائل غرب آسیا: علت عقب نشینی ائتلاف سعودی از استان الحدیده خارج کردن انصارالله از استان تعز بود.

وی گفت:از آنجاکه استان مارب در آستانه سقوط است اطلاعات سعودی مجبور به عقب نشینی از استان الحدیده شد.عقب نشینی بر اساس توافق سال 2018 در استکهلم انجام شد اما ائتلاف متجاوز سعودی و امارات به این توافقنامه در خصوص عقب نشینی پایبند نبودند.

میرابیان توضیح داد:در حقیقت ائتلاف سعودی و اماراتی برای جلوگیری از آسیب پذیری بیشتر خود و پیشروی انصارالله یمن در مارب این کار را انجام داد.علت دیگر عقب نشینی که ائتلاف سعودی در نظر دارد استان تعز را از محاصره انصارالله خارج کند و به این ترتیب تعز را مقابل مارب قرار دهد.

*ایران صراحتاً گفت که راجع به یمن با عربستان مذاکره نخواهد کرد

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص تاثیر مذاکرات تهران- ریاض بر عقب نشینی سعودی در استان الحدیده یمن گفت:

مذاکرات میان ایران و عربستان در 4 دوره انجام شد، اما عربستان سعودی گفت تا اطلاع ثانوی مذاکرات را به تعویق خواهد انداخت؛ علت آن نیز این بود که ایران نپذیرفت که نقش میانجی میانه عربستان و یمن را ایفا نماید.

این کارشناس غرب آسیا در انتها یاد آور شد:سعودی ها انتظار داشتند در مذاکرات، ایران را ابزار فشار علیه انصارالله قرار دهند و به این ترتیب به اهداف خود دریمن دست یابند.منصور هادی سالهاست که نقشی در مسائل سیاسی نظامی و امنیتی یمن ندارد؛ مقدرات و تصمیمات یمن به وسیله سفیر عربستان در یمن اتخاذ می گردد و اصولاً سعودی ها هستند که در خصوص یمن تصمیم می گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1845

به "دلیل عقب نشینی متحدان سعودی از الحدیده آزادسازی قریب الوقوع مارب است ، ایران با عربستان بر سر یمن مذاکره نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل عقب نشینی متحدان سعودی از الحدیده آزادسازی قریب الوقوع مارب است ، ایران با عربستان بر سر یمن مذاکره نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید