فعالیت 15 باب کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و طیور در اردبیل

به گزارش مجله سویگل، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در حال حاضر 15 باب کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و طیور تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی در سطح استان فعالیت می نمایند.

فعالیت 15 باب کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و طیور در اردبیل

به گزارش خبرنگاران، صادق صالحی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فعالیت های دامپزشکی نمود بیرونی در جامعه ندارد، اظهار کرد: دامپزشکی در بحث زیرساخت ها یکی از ارگان های تأثیرگذار جامعه است.

وی با بیان اینکه دامپزشکی حرفه ای متنوع با حوزه عملکردی و اثرگذاری بسیار وسیع و گسترده است، اعلام کرد: دامپزشکی از راه های مختلف در سلامت، اقتصاد و پیشرفت جامعه تاثیرگذار است و علاوه بر آن در بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی و افزایش بهره وری فراوریات دامی و امنیت سرمایه گذاری نقشی مهم ایفا می نماید.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل توضیح داد: محوری ترین فعالیت دامپزشکی در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی جامعه و امنیت غذایی مردم است و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی لازمه رسیدن به هدف تغذیه یک جامعه سالم است و قطعا این فعالیت ها در حوزه فعالیت های تغذیه ای مردم صورت می گیرد.

صالحی با اشاره به اینکه یکی از حوز های فعالیت دامپزشکی در زمینه بهداشت عمومی، نظارت بهداشتی بر کشتارگاه های دام و طیور است، گفت: در حال حاضر 15 باب کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و طیور در اردبیل فعال است که از این تعداد چهار باب کشتارگاه صنعتی طیور، سه باب کشتارگاه صنعتی دام و 8 باب کشتارگاه سنتی دام می باشند که در تمامی این کشتارگاه ها ناظران فنی و بهداشتی دامپزشکی و ناظران روحانی ذبح شرعی بر مراحل کشتار نظارت دارند و تمام مراحل کشتاری با دقت و حساسیت خاص رصد می گردد.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته بیش از13 میلیون و 200 هزار قطعه طیور در 5 کشتارگاه صنعتی طیوراستان تحت بازرسی بهداشتی و فنی کارشناسان دامپزشکی به صورت کاملا بهداشتی و بسته بندی هویت دار وارد چرخه مصرف شده است، اضافه کرد: ذبح طیور و تمامی مراحل کشتار در کشتارگاه های طیور که همگی صنعتی هستند، تحت نظارت بهداشتی و فنی دامپزشکی انجام می گردد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل ادامه داد: در همین مدت 168 هزار و 545 رأس دام سنگین و سبک در سه باب کشتارگاه صنعتی دام و 8 باب کشتارگاه سنتی دام استان ذبح و پس از انجام فرآیند بازرسی های بهداشتی و فنی وارد بازار مصرف شده است.

صالحی اعلام کرد: علیرغم اینکه در سال های اخیر کشتارگاه های سنتی استان ساماندهی شده اند ولی همچنان مصمم به تجمیع این واحدهای کشتارگاهی در کشتارگاه های صنعتی دام استان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه حساس ترین بخش روند فراوری بهداشتی گوشت و فرآورده های گوشتی در مراحل کشتار در کشتارگاه ها اتفاق می افتد، گفت: بهداشت گوشت و فرآورده های گوشتی ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت مردم دارد و رعایت اصول بهداشتی در کشتارگاه ها و مراکز عرضه در تأمین امنیت غذایی و بهداشت عمومی جامعه بسیار حائز اهمیت است.

صالحی یکی از مهمترین دغدغه های دامپزشکی را برخورد با فرآورده های خام دامی غیربهداشتی دانست واضافه کرد: رعایت استانداردها ضامن سلامت و رضایت مصرف کننده است و عرضه فرآورده های خام دامی مشروط به آگاهی جامعه از شرایط فراوری، نگهداری و مصرف این فرآورده ها است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 3 هزار مرکز فراوری، توزیع و عرضه فرآورده های دامی در سطح استان تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی هستند، توضیح داد: 82 هزار و 657 مورد بازدید از این اماکن در این مدت صورت گرفته و در مجموع 76 هزار و 243 کیلوگرم فرآورده های خام دامی آلوده، غیربهداشتی و تاریخ منقضی کشف و ضبط شده است.

صالحی بیان نمود: 470 متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه در این مدت به مراجع قضایی معرفی شده اند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در سرانجام به مردم توصیه کرد؛ گوشت قرمز و سفید و فرآورده های گوشتی مورد احتیاج خود را ترجیحا به صورت بسته بندی کددار و تحت نظارت دامپزشکی تهیه نموده و هنگام خرید گوشت قرمز حتما به مهر بهداشتی دامپزشکی و لیبلی که به همین منظور در لاشه ها الصاق می گردد دقت کافی را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 429

به "فعالیت 15 باب کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و طیور در اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 15 باب کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و طیور در اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید