نبود ایمن سازی مناسب تهدیدی جدی برای بازارهای تاریخی کشور

به گزارش مجله سویگل، ایل بیگی پور نبود کدهای ایمنی را مهم ترین چالش برای آثار تاریخی در زمان حریق برشمرد و توضیح داد: نبود ایمن سازی مناسب تهدیدی جدی برای بسیاری از بازارهای تاریخی کشور است.

نبود ایمن سازی مناسب تهدیدی جدی برای بازارهای تاریخی کشور

شاهین ایل بیگی پور (معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم) با ارایه گزارشی از آتش سوزی سرای ملاحسین یکی از آثار تاریخی ثبت شده در بازار کهنه استان قم در نشست تخصصیبناهای تاریخی و خطر آتش سوزی، ساماندهی تاسیسات برق بازار کهنه و تیمچه بازار قم که دارای ارزش تاریخی هستند را به منظور جلوگیری از آتش سوزی احتمالی ضروری گفت.

وی اضافه کرد: عدم ایمن سازی مناسب تهدید جدی برای بسیاری از بازارهای تاریخی کشور از جمله بازار کهنه قم است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: بافت تاریخی شهر قم مساحتی حدود 315 هکتار را شامل می گردد که بخش اعظم آن را بازار تشکیل می دهد.

ایل بیگی پور با بیان اینکه جلسات متعددی با هیأت مدیره بازار، تیمچه، بازار کهنه و ... مبنی بر حفاظت از بازار و ایمنی بیشتر اجرا شده، اضافه کرد: این جلسه ها به منظور رعایت اصول ایمنی و ضرورت ایمن سازی این مکان های تاریخی اجرا شده است.

او با اشاره به پیگیری های اجرا شده برای آنالیز کارشناسانه وضعیت ایمنی بازار کهنه قم، اضافه کرد: در بعضی از این مکان های تاریخی شاهد حجم بسیار زیاد کابل و سیم برق هستیم که به دلیل مجاورت این کابل ها با تیمچه ارزشمند و تاریخی بازار قم، نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد.

وی به مسائلی که در حریق بازار کهنه قم وجود داشته اشاره نمود و گفت: استفاده از حجم بالای آب در زمان حریق، تخریب بنا توسط ماشین آلات سنگین، تجمع مردم و عدم اطلاع رسانی به موقع موجب شد شاهد از بین رفتن بخش بزرگی از بازار باشیم.

او عدم وجود کدهای ایمنی را برای آثار تاریخی یکی از مسائل مهم در کشور گفت و گفت: متاسفانه در زمان حریق ما شاهد این کدهای ایمنی نیستیم و عدم دسترسی و وجود راه های ورودی و خروجی مناسب یکی دیگر از چالش ها به شمار می رود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم خاطر نشان کرد: آماده سازی، پیشگیری، حفاظت و مدیریت در ارزیابی های حریق بسیار مهم هستند.

نبود پله فرار موجب حبس آتش نشانان در ساختمان پلاسکو

در ادامه این نشست، مائده ذاکر صالحی عضو هیات علمی پژوهشگاه نیرو با اشاره به تجربه حریق ساختمان پلاسکو، گفت: مسائل زیادی در اطفای حریق پلاسکو وجود داشته که می توان به وجود کالاها و مواد آتش زا در داخل ساختمان، شرایط داخلی و خارجی ساختمان، آغاز آتش از طبقات فوقانی، ناکارآمدی در شبکه اطفای حریق و هجوم افراد در اطراف ساختمان اشاره نمود.

متاسفانه عدم اطلاعات کافی و ناقص موجب شد ما در شبیه سازی ساختمان پلاسکو با مسائل زیادی روبرو شویم اما توانستیم با کسب اطلاعاتی از افرادی که در آنجا فعالیت می کردند و یا کسبه آن منطقه، مدل سازه ای را توسط نرم افزارهایی طراحی کنیم تا علت دقیق حادثه معین تر گردد.

ذاکر صالحی در ادامه بیان داشت: در مدل سازه ای معین شد که ساختمان پلاسکو در برابر خطرات طبیعی و غیرمترقبه کاملا ناایمن بوده چراکه سیستم های سازه ای آن بسیار ضعیف بوده است.

وی با بیان اینکه نبود پله فرار موجب حبس آتش نشانان در ساختمان شد، گفت: پوشش حریق مناسبی در ساختمان وجود نداشت.

تحقیق و آنالیز حریق در ساختمان پلاسکو توسط تیم ها و کارگروه های مختلف موجب شد ما به دیگر ساختمان ها نیز بیش از گذشته توجه کنیم تا مهم ترین و آسیب پذیرترین قسمت ها شناسایی و دستورالعمل و آیین نامه هایی برای ایمنی در برابر آتش سوزی تدوین گردد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه نیرو ادامه داد: تجربه حریق در ساختمان پلاسکو نشان داد که ما بایستی از تکنولوژی های نوین و بروز در جهان برای اطفای حریق استفاده نموده و از ساختمان بصورت اصولی نگهداری کنیم.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 498

به "نبود ایمن سازی مناسب تهدیدی جدی برای بازارهای تاریخی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود ایمن سازی مناسب تهدیدی جدی برای بازارهای تاریخی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید