پنجمین جلد دانشنامه فرهنگ مردم ایران منتشر شد

به گزارش مجله سویگل، به گزارش خبرنگاران، دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران یکی از پروژه های متعدد مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی است که طرح اولیۀ آن در یک فرایند پیشنهاد، مطالعه و تدوین، در اسفند 1386 تهیه شد و دو هیئت؛ یکی شورای علمی متشکل از استادان دانشگاهی رشته های مربوط و دست اندرکاران پیش کسوت در امر پژوهش در فرهنگ مردم، و دیگری هیئت مشاوران عالی متشکل از چند تن متخصص و دست اندرکار در امر دانشنامه نویسی و نیز چند تن از صاحب نظران خبره در رشتۀ مربوط تشکیل شد و پس از کسب نظرات این دو هیئت، طرح نهایی آن تنظیم، و روند اجرای آن شروع شد.

پنجمین جلد دانشنامه فرهنگ مردم ایران منتشر شد

این دانشنامه در راه تحقق خود با دشواری های فراوانی روبه رو بود از جمله: نبود رشتۀ دانشگاهی فرهنگ مردم و به تبع آن نبود کارشناسان و پژوهشگران دانشگاهی، کمبود منابع تحقیق، ماهیت پیمایشی مطالعات فرهنگ مردم، و نبودِ مراکز پژوهشی تخصصی و متمرکز.

مدخل های این دانشنامه با مطالعۀ آثار و منابع تـاریخی ـ اجتماعی، تک نگاری ها و پـژوهش های میدانیِ منتشرشده، همچنین با مطالعۀ کتاب های مربوط به تاریخ و جغرافیا و فرهنگ مردم شهرها و روستاهای ایران، استخراج و تنظیم شده و بارها آنالیز و پالایش شده، تا نهایتاً نزدیک به 3هزار مدخل برای این دانشنامه پذیرفته شده است.

گسترۀ مکانی (جغرافیایی) این دانشنامه مرزهای سیاسی ایران امروزی را در بر می گیرد که گاهی در حوزۀ ادبیات از مرزهای کنونی فراتر می رود، ولی امید است که در ویرایش های بعدی، مواد و داده های فرهنگ مردم در سطح ایران فرهنگی نیز گسترش یابد.

دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران یک دانشنامه تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است. این دانشنامه عمده ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را دربرمی گیرد که در 20 کد طبقه بندی شده است.خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، باورها و اعتقادات، آداب ورسوم، نهادها و موسسات مرتبط با مردم شناسی و فرهنگ عامه، شخصیت ها و صاحب نظران تاثیرگذار در این زمینه، کتابها و متون فولکلوریک برخی از کد های این مجموعه است. فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران بخش های مختلف این دانشنامه را تشکیل میدهد.

بیش از 120 پژوهشگر و مؤلف ایرانی و خارجی با این دانشنامه همکاری مداوم داشته و تحقیق و تألیف مقالات آن را برعهده دارند. شماری از مؤلفان و پژوهشگران همکار با ایندانشنامه در زمرۀ برجسته ترین دانشمندان و محققان ایران و دنیا هستند و برخی دیگر دانش آموختگان جوانی هستند که با گذراندن دوره های آموزشی در این بخش به پژوهشگران و مؤلفان حرفه ای تبدیل شده اند.

جلد پنجم دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران به حرف های ز، ژ، س و ش اختصاص دارد و دارای 288 مدخل است که با مدخل زمینه خوانی آغاز می گردد و با مدخل ششه به در انتها می یابد.

این مجلد در 760 صفحه و در قطع رحلی با شمارگان 1500 نسخه و بهای 85 هزار تومان از سوی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده و در اختیار دانش پژوهان و علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 68

به "پنجمین جلد دانشنامه فرهنگ مردم ایران منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجمین جلد دانشنامه فرهنگ مردم ایران منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید