شروع مرمت ضلع جنوبی محوطه تاریخی گنبد سلطانیه

به گزارش مجله سویگل، مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع­ دستی استان زنجان از شروع مرمت ضلع جنوبی محوطه تاریخی گنبد سلطانیه اطلاع داد.

شروع مرمت ضلع جنوبی محوطه تاریخی گنبد سلطانیه

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، امیر ارجمند با اشاره به مرمت برج و باروی این مجموعه گفت: ضلع جنوبی تنها برجی است که دارای سنگ های تزیینی است که خواناسازی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه سال گذشته به طور کامل به اتمام رسید و در پاییز و زمستان 98 سنگ تراشی این ضلع در کارگاه داخل ارگ انجام یافت و اکنون تیم مرمت چینش این سنگ های ساخته و مرمت شده را شروع کردند.

او اضافه کرد: اجرای این طرح با هدف بازگرداندن عظمت و شکوه گنبد تاریخی سلطانیه و معرفی بیش از پیش آن به عنوان یک جاذبه معماری و فرهنگی زنجان صورت می گیرد.

ارجمند گفت: برای اینکه ارتباط ضلع جنوبی که راستا درباریان بوده با ضلع شمالی که بار عام بوده معین گردد احتیاج به اعتبارات بیشتری است که با تخصیص منابع کاوش ها در این محدوده برای یافتن سوالات شروع می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان ادامه داد: با برنامه ریزی اجرا شده عملیات مرمت و احیای برج و باروی ضلع جنوبی انجام می گردد و توقفی در اجرای طرح رخ نخواهد داد.

گنبد سلطانیه در سال 1310 در فهرست میراث ملی و تیرماه سال 1384 در فهرست میراث دنیای (یونسکو) ثبت شده است.این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث دنیای محسوب می گردد، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری دنیا به شمار می آید.

شهرستان سلطانیه با 30 هزار نفر جمعیت در 40 کیلومتری از مرکز استان زنجان واقع شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 852

به "شروع مرمت ضلع جنوبی محوطه تاریخی گنبد سلطانیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مرمت ضلع جنوبی محوطه تاریخی گنبد سلطانیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید