آنالیز کامل فرآیند فراوری ورق گالوانیزه

به گزارش مجله سویگل، رطوبت، آتش سوزی، طوفان ها و باران های سیل آسا از جمله اصلی ترین خطراتی هستند که ساختمان های فولادی را تهدید می نمایند. با این حال، می توان با پوشش درست از ساختمان های فلزی در برابر رطوبت طولانی مدت محافظت کرد. ورق های گالوانیزه که در صنایع گوناگون به کار می روند، دارای پوشش ویژه ای هستند که از زنگ زدگی آن ها در برابر رطوبت جلوگیری می نماید. این ویژگی ها باعث شده است که این قطعات در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار گیرند و محبوبیت آن ها رو به افزایش باشد.

آنالیز کامل فرآیند فراوری ورق گالوانیزه

برای فراوری ورق های گالوانیزه از چه ورق های پایه ای استفاده می گردد؟

ورق هایی که به عنوان پایه جهت فراوری ورق های گالوانیزه استفاده می شوند، ورق های روغنی هستند. این قطعات به علت ظاهر براق خود به این نام شناخته می شوند. گاهی اوقات ممکن است این محصولات در بازار با عنوان ورق سرد نیز نام برده شوند؛ زیرا به روش نورد سرد فراوری می گردند.

برای فراوری ورق های سرد، از ورق های سیاه استفاده می گردد که به وسیله غلتک های نورد سرد عبور می نمایند تا به سطح صاف و صیقلی دلخواه و به ضخامت مناسبی برسند. در نتیجه خرید ورق سیاه و تبدیل آن به قطعات روغنی، پایه ساخت ورق های گالوانیزه را شکل می دهند.

ورق گالوانیزه چگونه فراوری می گردد؟

به طور کلی، فرایند فراوری این قطعات با هر روشی که انجام گردد، شامل سه مرحله اصلی است. در مرحله اول که به آن آماده سازی می گویند، سطح ورق ها جهت روی اندود کردن آماده می گردد. این مرحله شامل تمیز کردن کامل سطح ورق ها با عملیات شستشو، چربی زدایی و اسیدشویی خواهد بود؛ سپس برای افزایش چسبندگی به فلز روی، بر سطح ورق، آن ها را به مواد شیمیایی خاص غوطه ور می نمایند و فرآیند پیش گرم کردن را روی آن ها انجام می دهند.

مرحله دوم که به روی اندود کردن می پردازد، با استفاده از روش های مختلف انجام می گردد. یکی از روش های رایج، فرو بردن ورق در وان روی با دمای خاص و کنترل شده است. در مرحله آخر، ورق ها جهت کشف هرگونه عیب آنالیز می شوند؛ اسید های به جای مانده خنثی شده و روی و اسید مصرف شده بازیابی خواهند شد.

روی اندود کردن به چه روش هایی انجام می گیرد؟

همانطور که گفته شد برای ساخت قطعات گالوانیزه باید سطح آن ها را با فلز روی پوشاند. جهت روی اندود کردن سطح قطعات و ورق های فولادی روش های مختلفی وجود دارد که ما در ادامه به آنالیز مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

روی اندود کردن به روش گالوانیزه سازی گرم

برای فراوری این قطعات به این روش، ابتدا سطح ورق باید از هرگونه آلودگی ممکن پاک گردد. این پاک سازی می تواند به صورت شیمیایی، مکانیکی، یا ترکیبی از هر دو باشد. عموما پس از چربی گیری، اسیدشویی و شست وشو، یک لایه از محلول روی آمونیوم کلرید بر سطح ورق ها اعمال می گردد. این لایه، اکسیدهای اضافی را پاک نموده و از ایجاد اکسید نو جلوگیری می نماید.

در مرحله آخر تمیزکاری، سطح ورق ها را با حرارت تصفیه می نمایند تا از هر اکسید به جای مانده پاک گردد. پس از آن، ورق ها را در یک وان حاوی روی مذاب با دمای 450 درجه سانتی گراد غوطه ور می نمایند. بعد از خروج ورق ها از وان روی مذاب، آن ها را سریعا خنک می نمایند تا دمای آن ها پایین آمده و تغییر شیمیایی اضافی رخ ندهد. در انتها، ورق ها را با یک لایه پوشش کروماته می پوشانند تا از شوره زدگی جلوگیری کند.

روی اندود کردن به روش الکتروگالوانیزاسیون

در این روش، ورق ها در یک محلول الکترولیتی حاوی یون های فلز روی قرار می گیرند. جهت بهبود سطح، می توان از پالاینده های دانه ای در محلول استفاده کرد. با عبور جریان الکتریکی از داخل محلول، یون های روی بر سطح فلز می چسبند. از آنجایی که پوشش روی به دست آمده در این روش بسیار نازک و ناهموار است، بیشتر برای گالوانیزه کردن قطعات کوچک و ظریف روزنه های بسیار کوچکی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

روی اندود کردن به روش پیش گالوانیزه

این روش بیشتر در کارخانه های فراوری ورق فولادی به کار می رود و در آن، ورق ها بلافاصله پس از فرایند نورد، تمیزکاری شده و از حوضچه های روی مذاب عبور می نمایند. این روش در بزرگ ترین ابعاد اجرا می گردد و شباهت زیادی به روش گرم دارد. پوشش روی در این روش نسبت به نوع گرم یکنواخت تر است؛ اما هنگام برش کلاف های بلند به مقدار های کوچک تر، نقاطی که فلز از آنجا برش خورده، بدون پوشش باقی می مانند.

سخن آخر

فرآیند فراوری ورق گالوانیزه شامل آماده سازی سطح ورق فولادی، پوشش دهی با روی و نهایتا بازرسی و بسته بندی می گردد. با توجه به تنوع روش های فراوری و پوشش های مختلفی که می توان روی آن ها اعمال کرد، قیمت روز ورق گالوانیزه تغییر خواهد نمود.

به همین علت شما باید قبل از اقدام به خرید، قیمت آن را استعلام بگیرید. پیوان به عنوان برترین تامین نماینده قطعات و ورق های فولادی این امکان را در وب سایت رسمی خود فراهم نموده و فهرست قیمت روزانه محصولات فولادی را قرار داده است.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 9 تیر 1403 بروزرسانی: 9 تیر 1403 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2269

به "آنالیز کامل فرآیند فراوری ورق گالوانیزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز کامل فرآیند فراوری ورق گالوانیزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید