تفاوت های خودرو دیزلی با بنزینی

به گزارش مجله سویگل، اسب بخار یکی از معیارهایی است که برای سنجش عملکرد موتور خودرو از آن استفاده می کنیم.

تفاوت های خودرو دیزلی با بنزینی

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا وسیما؛ امروزه خودرو ها از نظر سوخت مصرفی و کارکرد موتور، تنوع بالایی پیدا نموده اند و انواع موتور ها مزیت های خاص خود را دارند. هنگامی که به یک اتومبیل با موتور دیزلی فکر می کنید چه چیزی به فکر شما می رسد؟ سروصدای موتور عظیم آن و ابری از دود سیاه که آن خارج می گردد؟ سروصدای خودرو های دوسرنشینه قدیمی؟

روز هایی که اتومبیل های بنزینی تنها نمونه موجود در بخش خودرو های شخصی بودند، گذشته است. اتومبیل های دیزلی دیگر فقط به تاکسی ها اختصاص ندارند، اکنون بیشتر اتومبیل های سواری هم از نوع موتور دیزلی برخوردار هستند. به جز چند ماشین، بیشتر اتومبیل ها به کاربر اجازه می دهند یکی از دو گزینه موتور سوخت را انتخاب کند. این جنگ نبرد اتومبیل های بنزین و دیزلی است. این روز ها موتور های دیزلی در انواع مختلفی موجود هستند که می توانند ظرفیت سوخت زیادی را در خود جای دهند.

موتور بنزین در مقابل دیزلی

در گذشته، اشکالات عمده موتور های دیزلی، لرزش صدای بالا و سختی ((Noise Vibration and Harshness) NVH) آن ها بود. اما از آنجایی که فراورینمایندگان خودرو اکنون موتور های خود را به روز رسانی می نمایند، صدای بالای این نوع موتور ها به طرز قابل توجهی پایین آمده است. با این کار، صدا ها در بیرون کم شده اند و در داخل، فقط به اندازه یک مدل بنزینی پر سر و صدا است. با این حال، عمر یک موتور دیزلی نسبتاً کمتر از نسخه بنزینی آن است. قبل از تصمیم گیری در خصوص ساخت، مدل یا نوع مختلف، باید همه این عوامل را آنالیز کنید. اطمینان حاصل کنید که صدا ها یا لرزش های فراوری شده به وسیله خودرویی را که انتخاب می کنید، اذیتتان نمی نماید.

اسب بخار معیار دیگری است که برای سنجش عملکرد موتور از آن استفاده می کنیم. یک اتومبیل بنزینی با برد مبه وسیله و ارزان، قدرت تک موتور خود را به وضوح نمایش می دهد. در این موتور ها شتاب گرفتن روی دنده های پایین باعث می گردد ماشین با عجله جلو بیاید، اما قدرت زیادی ندارد. از طرف دیگر موتور های دیزلی دارای توربوشارژر هستند که اسب بخار (PS) خودرو را به اندازه قابل توجهی افزایش می دهد. در ابتدا ناامید خواهید شد، زیرا وسیله نقلیه با چیزی به نام تاخیر توربو یا تاخیر اولیه روبرو خواهد شد. حتی کف پدال هم نمی تواند ماشین را به فرمان شما برای دستیابی به قدرت و افزایش سرعت پاسخ دهد! این اولویت شما نسبت به زمان پاسخگویی خودرو و عطش شما برای قدرت است که مشخص می نماید شما در پی کدام موتور بروید. بنزین خواهد بود یا دیزل؟ در خصوص اینکه اتومبیل دیزلی از نظر مسافت پیموده شده و بازده سوخت از اتومبیل بنزینی رجحان دارد دو راه وجود ندارد. راندمان سوخت طولانی مدت هزینه خرید بالاتر در جاده را خنثی می نماید.

قیمت خودرو های بنزین در مقابل اتومبیل های دیزلی

در همه مکان ها، قیمت گازوئیل کمتر از قیمت بنزین است. به علت تعدیل محدود قیمت گازوئیل در سال های قبل، اختلاف قیمت بین این دو سوخت آشکار است و این در آینده قابل پیش بینی ثابت خواهد ماند. هنگامی که از نظر پس انداز در مقایسه با یکدیگر محاسبه می گردد، دیزل برنده می گردد. موتور های دیزلی بازده سوخت بیشتری دارند. از این رو، بین هر پر شدن مخزن فاصله زمانی قابل توجهی پیدا می کنید! اما نوع سوخت را با در نظر گرفتن طول کار روزانه ماشین خریداری کنید. در صورت کوتاه بودن رفت و آمد خودرو های بنزینی ایده آل هستند. اگر چنین نیست، سراغ نوع دیزلی بروید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1714

به "تفاوت های خودرو دیزلی با بنزینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت های خودرو دیزلی با بنزینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید