جاذبه های منحصر بفرد تبریز از کویر تا جنگل

به گزارش مجله سویگل، در سفر به تبریز چه جاهایی را برای گردش و بازدید انتخاب کنید؟ ما به شما لیستی متنوعی از جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصربفرد پیشنهاد می کنیم. جاهای دیدنی آذربایجان شرقی برای مسافرت تابستانه بی نظیر است. با اشراف به مکانهای دیدنی، بلیط هواپیما تهران به تبریز خریداری و سفرتان را کنید.

جاذبه های منحصر بفرد تبریز از کویر تا جنگل

قلعه دره سی کلیبر

طبیعت بکر تبریز را در سفر به جنگل ارسباران خواهید دید. قلعه دره سی نام دره ای تماشایی و خوش منظره در منطقه کلیبر است. بسته به فصلی که به این دره سفر می کنید، منظره ها بدیعی از رنگ و زیبایی خواهید دید. پاییز و بهار برترین زمان برای تماشا دره سی است. جنگلی که بخاطر تاثیر محیط زیستی وتنوع گونه ها به عنوان ذخیره گاه کره زمین چند دهه پیش به ثبت رسیده است. یکی از مجذوب نمایندهترین اتفاقات گردشگری در این قسمت، برگزاری جشنواره زغال اخته در تابستان است. شما در پیمایش این دره، قلعه بابک را بر فراز صخره ها خواهید دید ولی دسترسی به آن از دره سی سخت است. فصل پاییز زمان مناسبی برای خرید بلیط لحظه آخری تبریز و سفر به قلعه دره سی است.

قلعه سی کلیبر، دره ای سرسبز و تماشایی

قوم تپه کویر تبریز

قوم تپه کویری کم وسعت اما شگفت نزدیک تبریز است. تجربه کویر در منطقه کوهستانی و سردسیر آذربایجان، برای گردشگری بسیار مجذوب نماینده و منحصربفرد است. پدیده ای که در کمتر جایی از جهان می توان یافت که در شنهای روان راه بروید و منظره برفی کوهها را ببینید. برای رسیدن به قوم تپه 1 ساعت از تبریز فاصله هست. علاوه بر این شوش قوم هریس و کویر کبودان از دیگر منطقه ها کویری تبریز هستند. قوم تپه از جاهای تماشای صوفیان است.

خانه امیر نظام گروسی

خانه های تاریخی بسیاری در تبریز هست که هر کدام داستان خود را دارند. خانه امیر نظام گروسی از خانه های معروف شهر است که زندگی پر فراز و نشیب یکی از بزرگان عرصه سیاست و فرهنگ را از سر گذرانده است. امیر نظام از نویسندگی، وزارت، تاسیس مدارس، سفیر ایران در اروپا نقش پر رنگی در تاریخ تبریز داشته است. خانه گروسی امروز به موزه قاجار تبدیل شده است. معماری ساختمان ترکیبی از هنر ایرانی و فرنگی با حیاط بزرگ است. این خانه تاریخی در خیابان عارف و نزدیک به مقبره الشعرای تبریز واقع شده است.

کاروانسرای یام مرند

تبریز در طول هزاره ها در راستا جاده ابریشم قرار داشته و هنوز تعدادی کاروانسرا در راستاهای قدیمی بجامانده است. یکی از معروفترین آنها کاروانسرای یام در جاده تبریز-مرند است. کاروانسرای مرند زمانی محل اتراق کاروانهای تجاری بوده و ابعاد بزرگ بنا از اهمیت آن خبر می دهد. بعضی ساخت بنا را به دوره ایلخانی نسبت می دهد اما همچنان به نام کاروانسرای شاه عباسی شناخته می شود. در حال حاضر یام دارای کاربری هتل است و مکانات رفاهی مناسب پذیرای گردشگران است. در نزدیکی کاروانسرا، شما می توانید به پیست اسکی یام، کلیسای هوانس و آبشار پیربالا بروید.

کاروانسرای یام، معروفترین کاروانسرای تبریز

غار قدمگاه، معبد مهر

یکی از جاذبه های نادر تبریز، معبد قدمگاه است. این معبد همانند معابد میترایی به صورت غاری در دل صخره کنده شده است. معابد مهر بیشتر در دوره اشکانی رایج بوده اما پیشینه مهرپرستی به دوران قبلتری بر می شود. این معابد که با نام مهرابه معروفیت دارند، نوعی نیایشگاه محسوب می شدند. فضای داخل این غار دستکند فرم مخروطی دارد. پلان دایره ای آن دارای قطر 15 متر و ارتفاع کف تا بالای مخروط 5 متر است. نقطه بالایی مخروط روزنه نور تعبیه شده که در معابد مهر رایج بوده است. بعد از اسلام، این معبد به مسجد تغییر کاربری می دهد. در نزدیکی این معبد، گورستانی قدیمی از دوره صفوی نیز به جا مانده است. غار قدمگاه در روستای بادامیار قرار گرفته که تا شهر تبریز 70 کیلومتر فاصله دارد. معبد مهر مراغه از دیگر آثار بجا مانده از دوران میترایی در آذربایجان است.

تالاب قوری گل، دریاچه بین المللی

تالاب قوریگل به واسطه اهمیت اکولوژیک و گونه های گیاهی و جانوری از دهه 70 ثبت بین المللی شده است. این تالاب زیستگاه انواع پرندگان بومی و مهاجر است و محلی مناسب برای پرنده نگری است. بیش از 280 گونه گیاهی در تالاب و محیط پیرامون آن مامنی برای انواع جانداران است. اردک مرمری، اردک بلوطی و گرزه مار از ساکنان اصلی دریاچه هستند. تالاب حدود 200 هکتاری نزدیک بستان آباد قرار گرفته و از تبریز یک ساعت راه است. این دریاچه به نام قویگل و دوریگل هم شناخته می شود. از دیگر تالابهای تبریز می توان به تالاب آلما گلی و قوشا گلی اشاره نمود.

آبشار آسیاب خرابه کیامکی

این آبشار خزه ای در طبیعت بکر منطقه جلفا و نزدیک مرز ارس قرار گرفته است. روزگاری نه چندان دور در این محل آسیابی قدیمی وجود داشته که دیگر از آن نشانی نیست. آب جاری آبشار از کوههای کیامکی داغ تامین می شود. این آبشار با اینکه ارتفاع زیادی ندارد اما عریض است و با عبور از صخره ها، منظره ای شگفت ایجاد می نماید. دورتا دور آبشار با پوشش گیاهی آراسته شده و ریزش قطرات آب از سنگها، مسحور نماینده است. در فصل زمستان کل آبشار یخ می زند و قندیلهای زیبا ایجاد می شود. آبشار آسیاب خرابه نزدیک شهر جلفا قرار گرفته است و از تبریز 2 ساعت راه است. کلیسای سنت استپانوس از جاذبه های اطراف آبشار است. از دیگر آبشار های معروف تبریز می توان به آبشار پیران اشاره نمود.

برترین جاذبه های گردشگری استانهای ایران را بشناسید:

برترین جاهای تماشای یزد را بشناسید.

جاهای تماشای ارومیه و جاذبه های ناشناخته

پارک ملی کمتال

پارک ملی کمتال یا کنتال درکرانه رودخانه ارس، پناهگاه حیات وحش کوههای کیامکی است. این پارک ملی از دهه 50 به عنوان منطقه ای حفاظت شده ثبت شد و امروز با بیش از 350 گونه جانوری، مکان امن حیات وحش شناخته می شود. در این منطقه طبیعی شما هیچ روستایی پیدا نمی کنید اما آثاری از یک قلعه قدیمی به نام قلعه علی بیگ در ارتفاعات بجا مانده است. منظره ها بی نظیر و منظره سبز در ترکیب با صخره ها و پوشش جنگلی شما را غرق در زیبایی خواهد نمود. به همین دلیل پیاده روی در این منطقه و عکاسی فعالیتی لذت بخش است. پارک ملی کمتال در نزدیکی جلفا و در فاصله 2 ساعت و نیم از تبریز قرار گرفته است. این پارک به دلیل نزدیکی به مرز، از سمت خاک ارمنستان به خوبی دیده می شود. ورود به این پارک احتیاج به ارایه پاسپورت دارد.

کلیسای سهرول

تبریز به خاطر جمعیت ارمنی اش در طول تاریخ و مراودات با کشور ارمنستان، دارای کلیساهای متعددی است. کلیسای سهرول در روستایی نزدیک تبریز واقع شده است. این کلیسا که با نام کلیسای هوانس و سهروقه هم شناخته می شود، ابعاد کوچکی دارد و نوعی نیایشگاه محلی بوده است. قرار گرفتن در محیط باز و روی ارتفاع، سهرول را شاخص نموده است. معماری کلیسا برگرفته از معماری ارمنی و ایرانی است. نمای کلیسا آجری بوده و دارای سه گنبد مخروطی با ارتفاع های مختلف است. ساخت کلیسا در قرن 5 میلادی صورت گرفته اما ساختمان کنونی در قرن 19 به وسیله معماران روسی طراحی شده است. این کلیسای تاریخی نیم ساعت با تبریز فاصله دارد.

کلیسای سهرول قرن 19 میلادی ساخته شده است.

کلیسای سنت استپانوس

جلفا تماشای های منحصربفرد دارد که معروفترین آن کلیسای سنت استپانوس است. این کلیسا با بیش از 10 قرن قدمت نزدیک رود ارس و مرز کشور آذربایجان قرار گرفته است. سنت استپانوس با نمای سنگی و استفاده از عناصر معماری ارمنی، دارای گنبدی بلند و برج ناقوس است. استپانوس یکی از مبلغان دوره صدر مسیحیت است که در این محل به شهادت رسید و کلیسا به نام وی نامگذاری شده است. نکته جالب این کلیسا، قرارگیری آن درون حصار قلعه مانند است. سنت استپانوس به دلیل ارزش معماری و پیشینه تاریخی آن به ثبت جهانی رسیده است. این کلیسا در نزدیکی شهر جلفا و در فاصله 230 کیلومتری تبریز قرار گرفته است. کلیسای چوپان و مریم مقدس در حوالی سنت استپانوس واقع شده اند.

مجموعه تاریخی کردشت

کردشت مجموعه از بناهای با ارزش شامل حمام قدیمی، یخچال، قلعه و مسجد است که در دوره صفویه و قاجار شکل گرفته است. روستای کردشت به دلیل قرارگیری در نقطه مرزی، از گذشته نقش دفاعی داشته است. دلیل ساخت قلعه تاریخی کردشت در دوران قاجار دقیقا به منظور مقابله با حملات شوروی بود. بانی قلعه کردشت، عباس میرزا ولیعهد قاجاری بود که توانست از نقاط مرزی ایران محافظت کند. این قلعه روی کوه مشرف به روستا به وسیله مهندسی فرانسوی ساخته شده و به منطقه ها اطراف احاطه کامل دارد. حمام تاریخی کردشت از دوران صفوی به جا مانده است. این مجموعه در نزدیکی شهر جلفا و در فاصله 134 کیلومتری از تبریز قرار گرفته است.

بندر شرفخانه

بندر شرفخانه نام شهری کوچک در شمال دریاچه ارومیه است. این بندر اواخر دوره قاجار شکل گرفت و هنوز اسکلی قدیمی آن به نام اسکله تال پابر جاست. این بندر از گذشته گردشگران زیادی را جذب می نماید که برای لجن درمانی در ساحل دریاچه ارومیه به این شهر مراجعه می نمایند. شرفخانه بزرگترین بندر دریاچه ارومیه شناخته می شود که امروز به خاطر کم آبی دریاچه، بخشی از جمعیت آن مهاجرت نموده اند. قدم زدن در ساحل و عکاسی از منظره ها بی مانند دریاچه نمک، شنا و قایق سواری از تفریحات بندر شرفخانه است. خط راه آهن تبریز به ترکیه از شرفخانه عبور می نماید. این بندر در نزدیکی شهر شبستر و در فاصله 87 کیلومتری از تبریز قرار گرفته است.

بندر شرفخانه در کرانه شمالی دریاچه ارومیه

معروف ترین جاهای تماشای تبریز

تماشای های تبریز برای سفر گردشگری متنوع هستند. اگر علاقه مند به ملاقات از جاهای معروف تبریز هستید، می توانید از مکانهای زیر بازدید کنید:

مسجد کبود

ارگ علیشاه

پارک ائل گلی

روستای کندوان

بازار تاریخی تبریز

خانه مشروطه

مسجد جامع

خانه مشروطه

مقبره الشعرای تبریز

جاذبه های ناشناخته تبریز

تبریز به خاطر موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخیش دارای جاذبه های ناشناخته فراوانی است که برای دوستداران سفرهای ماجراجویانه خالی از لطف نیست. از این جاهای تماشای می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روستای صخره ای حیله ور

منطقه کوهستانی اینالو

کوههای مریخی زینجاب

دره ماهاران

کلیسای چوپان

کتیبه سغندل

منبع: تریپ
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2069

به "جاذبه های منحصر بفرد تبریز از کویر تا جنگل" امتیاز دهید

2 کاربر به "جاذبه های منحصر بفرد تبریز از کویر تا جنگل" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های منحصر بفرد تبریز از کویر تا جنگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید