رمزگشایی اعماق مغز با تکنیک غیرتهاجمی جدید

به گزارش مجله سویگل، تهران- خبرنگاران- محققان دانشگاه ژنو واقع در سوییس با همکاری محققان دانشگاه کولون در آلمان دریافتند با استفاده از روش غیرتهاجمی الکتروانسفالوگرافی به همراه الگوریتم های ریاضی می توان فعالیت بخش زیر قشر مغز را از بیرون اندازه گیری کرد.

رمزگشایی اعماق مغز با تکنیک غیرتهاجمی جدید

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری نیچر، محققان برای اولین بار اثبات کردند که با استفاده از این تکنیک می توان سیگنال هایی را ثبت کرد که در حالت عادی تنها از طریق الکترودهای ایمپلنت شده در مغز می توان آن ها را دریافت کرد.

در این تحقیقات محققان توانستند فعالیت الکتریکی بخش های زیر قشر مغز چهار بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی (OCD) و سندرم توره (Tourette syndrome) را که قبلا در مغز آن ها الکترودهایی ایمپلنت شده بود، با استفاده از این تکنیک جدید نیز اندازه گیری کرده و به ثبت برسانند؛ سندرم توره یک عارضه عصبی است که با ترکیبی از حرکات و صداهای ناخواسته که به آن ها تیک می گویند، توصیف می شود.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد اطلاعات به دست آمده از طریق هر دو روش کاملا با یکدیگر همخوانی دارند.

محققان اکنون در تلاشند تا از این تکنیک برای بهبود روش های درمانی فعلی بر اساس تنظیم تعادل تعاملات درون شبکه ای با استفاده از شوک الکتریکی خفیف بهره بگیرند و قرار است این تکنیک را برای اندازه گیری و ثبت فعالیت مغزی افراد مبتلا به سایر انواع بیماری از جمله چاقی، اعتیاد و آلزایمر نیز به کار بگیرند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

علمی**9259** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 149

به "رمزگشایی اعماق مغز با تکنیک غیرتهاجمی جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی اعماق مغز با تکنیک غیرتهاجمی جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید