معروف ترین دیدنی های لهاسا و نگرشی تازه به شهری در تبت

به گزارش مجله سویگل، لهاسا نام مرکز و دومین شهر بزرگ قرار گرفته در منطقه خودمختار تبت است که از نظر موقعیت جغرافیایی می توان آن را در بخش غربی کشور چین تصور نمود. به زبان تبتی لهاسا یعنی شهر خدایان و سرزمینی مقدس که با کمی گشت و گذار در داخل آن می توانید خود به عینه شاهد معنای نام آن در اقصی نقاط این شهر اسرار آمیز باشید! لهاسا یکی از عجیب ترین و زیباترین شهرهای جهان بحساب می آید که به علت قرار گرفتن در ارتفاعی همچون 3650 متری از سطح دریا، از گذشته تا به امروز راه های متعددی برای دستیابی به آن وجود نداشته و به همین علت در طول تاریخ خود از گزند حملات و تجاوز دشمنان بسیاری در امان مانده است. همچنین بد نیست پیش از پرداختن به ادامه مطلب معروف ترین دیدنی های لهاسا این را هم به دانسته های خود اضافه کنید که شهر لهاسا به سبب وجود فرهنگ و آموزش های خاصی که اهالی بومی آن در طول اسکان خود در این شهر می بینند به عنوان مرکز معنوی مذهب بودایی نیز در جهان بحساب آورده می شود. در ادامه مطلب بهترین دیدنی های لهاسا با ما همراه شوید تا شما را در سفری 48 ساعت با بهترین دیدنی های لهاسا آشنا نماییم.

معروف ترین دیدنی های لهاسا و نگرشی تازه به شهری در تبت

بخش نخست سفر

در بخش نخست سفرمان می خواهیم ابتدا سری به معبد جوخانگ کوچک (Minor Kokhang) یا همان معبد راموشه (Ramoche) بزنیم که از جمله معروف ترین دیدنی های لهاسا از سوی عموم مردم می باشد و به عنوان یک جاذبه جهانگردی و جهانگردی می توان ساعت های متمادی بسیاری را در آن به گردش و بازدید از محتویات داخل معبد پرداخت.

معبد راموشه - Ramoche

مبعد راموشه در بخش شمالی یکی از خیابان های معروف لهاسا به نام بارخور قرار گرفته و در مقابل آن نیز چندی است که یک بازارچه خیابانی برپا شده که می تواند فرصت خوبی برای آشنایی شما با سبک و سیاق زندگی مردم بومی شهر لهاسا و تبتی ها را در اختیارتان قرار دهد! در این عبادتگاه نامی یک تندیس بسیار مقدس نیز قرار گرفته که از سوی شاه بانوی نپال یعنی چیز ون (Chizun) به تبت و سپس به معبد راموشه تقدیم شده است. این مجسمه مقدس از نظر ابعاد و میزان کاملا بصورت طبیعی بوده و به شکل یک راهبه هشت ساله به نامه ساکی ام ونی (Sakyamuni) درست شده و در حال حاضر در نقطه مکانی از معبد واقع شده که پیروان فرقه دالایی لاما در تبت برای مطالعه می زونگ (Mi Zong) به آنجا نقل مکان می کنند. بد نیست بدانید درب های معبد راموشه از ساعت 9 صبح لغایت 17 بعدازظهر برای بازدید مراجعه کنندگان باز می باشد و شما باید به ازای ورود هر نفر از دوستان و همراهانتان مبلغ 20 یوان را به عنوان هزینه ورودی به این مکان مجذوب کننده و مذهبی در بین برترین دیدنی های لهاسا پرداخت نمایید. همچنین توصیه می کنیم با ورود خود به معبد در بین برترین دیدنی های لهاسا از انجام حرکات و رفتارهای عجیب و غریب که سبب تحریک راهبه ها و پیروان دین بودایی می شود، جدا خودداری نمایید زیرا آنان بر روی آیین و مذهب خود بسیار تعصب دارند.

چاپخانه مو رویی - Moruii

چاپخانه یا بهتر است بگوییم موسسه چاپ و نشر مو رویی از جمله مکان هایی در شهر لهاسا بشمار می رود که از هیاهوی جهانگردی و جهانگردی کمتری نسبت به سایر اماکن و جاذبه های جهانگردی این شهر برخوردار می باشد و دلیل آن هم این است که بسیاری از مسافران و جهانگردان سفر کرده به این شهر از وجود چنین چاپخانه قدیمی در آن، بی اطلاع هستند! این موسسه تنها چاپخانه سوترا که یک نوع متن و کتابچه راهنما برای پیروان آیین بودایی می باشد در کل منطقه تبت بحساب می آید و پیشنهاد می کنیم در سفر خود به لهاسا حتما از این چاپخانه که تنها 1 تا 1 ساعت و نیم از وقت شما را خواهد گرفت، اختصاص دهید. از قلم نیاندازید اگر بتوانید اجازه حضور در طبقه سوم این چاپخانه را با کمی چرب زبانی و حتی انعام از صاحب چاپخانه دریافت کنید، می توانید از نماهای فوق العاده زیبای قصر پوتالا که از برترین دیدنی های لهاساست تلقی می شود، عکسبرداری کنید و حسابی لذت ببرید!

صومعه بارلوپو - Barlupu

بعد از دیدنی دو جاذبه جهانگردی و جهانگردی مجذوب کننده و چشم نواز، احتمالا کمی خسته و گرسنه شده اید که برای این منظور بهتر است ابتدا ناهار خورده و سپس برای اینکه از وقت خود در شهر عجیب و فوق العاده اسرارآمیز لهاسا بیشترین استفاده را بعمل آورده باشید، به سوی صومعه بارلوپو حرکت کنید که درست در قسمت غربی قصر پوتالا قرار گرفته است. مردم بومی لهاسا در این صومعه به ستایش ژنرال گوآن یو می پردازند و تمام وقت خود را صرف پرستش این سمبل وفاداری و شجاعت می کنند! هزینه ورود به این صومعه تنها 10 یوان است و زمان بازگشایی درب های آن نیز از ساعت 9 صبح تا 17 بعدازظهر می باشد. لازم به ذکر است شما جهانگردان و جهانگرد های عزیز می توانید ظرف مدت زمان اندکی همچون نیم ساعت از کل این بنای باشکوه و فرهنگی بازدید نمایید.

باغ دراگون کینگ پول - Dragon King Pool

به عنوان آخرین مقصد جهانگردی خود در روز نخست سفر به لهاسا، به سوی باغ دراگون کینگ پول می رویم که یکی از برترین دیدنی های لهاسا هست! این باغ در بخش جنوبی و درست در پشت قصر پوتالا قرار گرفته و جهانگردان و جهانگرد ها نیز می توانند در کنار دیدنی فعالیت های روزانه اهالی لهاسا به قایق سواری نیز بپردازند و از بودن در چنین فضای دلنشینی حسابی لذت ببرند! لازم به ذکر است درب های باغ دراگون کینگ پول از ساعت 9 صبح لغایت 17:30 بعدازظهر بر روی عموم مراجعه کنندگانش باز می باشد و هزینه ورود به آن نیز فقط 10 یوان برآورد شده است.

بخش دوم سفر

در بخش دوم و آخر سفرمان به شهر دیدنی و پر از جاذبه های زیبا و فراموش نشدنی لهاسا می خواهیم سری به دهکده نیارا، عبادتگاه دچه لهامو، صومعه آنایسانگخانگ و همچنین معبد اوراکل استان نیچونگ بزنیم و سفر 2 روزه خود را با بازدید از تعدادی از معروف ترین دیدنی های لهاسا به اتمام برسانیم.

دهکده نیارا - Niara

نیارا نام یک دهکده جهانگردی و جهانگردی در منطقه تبت است که در حدفاصل 6 کیلومتری از مرکز آن یعنی لهاسا قرار گرفته است. در این دهکده شما می توانید با راه و روش زندگی سنتی افراد محلی و همچنین ارتباط آنان با فرهنگ اسرارآمیز بومیان تبتی بیش از هر جای دیگر در منطقه تبت آشنایی پیدا کنید. هزینه رسیدن به دهکده نیارا حدودا 50 یوان می باشد و شما می توانید برای این منظور از اتوبوس های شماره 503 استفاده نمایید تا شما را مستقیما به این دهکده مجذوب کننده و جهانگردی در بین برترین دیدنی های لهاسا ببرند!

عبادتگاه دچه لهامو - Deche Lhamo

عبادتگاه دچه لهامو تنها مکان مذهبی موجود در شهر لهاسا است که در آن مردم به عبادت خدایگان ثروت مشغول می شوند و از آنان سلامتی، سعادت و ثروت را طلب می کنند. بسیاری از مردم اعتقاد شدیدی به این عبادتگاه دارند و معتقد هستند که خدایگان ثروت نجوای درونی آن ها را می شوند و در کوتاه ترین زمان اثر دعای آنان را بر زندگی روزمرگی می گذارند! عبادتگاه دچه لهامو در بخش شمالی شهر لهاسا واقع شده و بازدید از آن در روزهای چهارشنبه که درب عبادتگاه از 6 صبح برای مراجعه کنندگان باز می شود، کاملا در بین برترین دیدنی های لهاسا رایگان می باشد.

صومعه آنایسانگخانگ - Anisangkhang

بعد از دهکده نیارا و عبادتگاه دچه لهامو، وقت آن رسیده که مجددا سری به جنوب خیابان بارخور بزنیم و این بار از صومعه آنایسانگخانگ دیدن نماییم. اصلی ترین ویژگی موجود در این صومعه، مجموعه ای است نفیس از 150 مهره قدمتی و با ارزش که برای دیدنی آن ها باید پراخت مبلغی همچون 30 یوان به ازای هر فرد را متحمل شوید.

معبد اوراکل استان نیچونگ - Nechong State

برای رفتن به معبد اوراکل در بین معروف ترین دیدنی های لهاسا که در گذشته بخشی از بزرگ ترین و در عین حال ثروتمند ترین معبد منطقه خودمختار تبت یعنی معبد درپونگ بشمار می آید، می توانید از تمامی تاکسی های شهر لهاسا و اتوبوس های شهری که شماره 3 بر روی آنان درج شده است، استفاده کرده و با رسیدن به درب ورودی معبد و پرداخت تنها 20 یوان از قسمت های مختلف این مکان باشکوه و بسیار مجذوب کننده، بازدید نمایید. توجه داشته باشید طبق داستان های بازگو شده در خصوص این مکان تاریخی، معبد اوراکل استان نیچونگ همان جایی است که مشاور اعظم یعنی اوراکل مسئولیت راهنمایی و آموزش پیروان فرقه دالایی لاما از مذهب بودایی را بر عهده داشته و در طول سالیان بسیار زیاد و متمادی، شاگردان زیادی را برای این فرقه مذهبی آموزش و پرورش داده است.

نکاتی در خصوص سفر به لهاسا

نکته اول این است که در قسمت برترین دیدنی های لهاسا، تاکسی ها و سه چرخه های بسیاری وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای تردد در سطح شهر استفاده نمایید. هزینه کرایه تاکسی های لهاسا 20 یوان و هزینه کرایه سه چرخه آن نیز تقریبا 4 یوان می باشد.

نکته دوم این است که توصیه می کنیم با توجه به برنامه سفری دو روزه ما و بازدید از اغلب معابد و مکان های مذهبی مرکز تبت یعنی شهر لهاسا، میزانی پول خرد همیشه با خود همراه داشته باشید چرا که در این شهر رسم است زیر هر مجسمه و عکس بودایی یک پیشکشی از سوی فرد بازدید کننده تقدیم شود!

و به عنوان آخرین نکته نیز باید یادآوری کنیم که برای سفر کردن به منطقه تبت بایستی تقاضای دریافت ویزا از جمهوری خلق چین داشته باشید و برای دریافت ویزای جهانگردی آن نیز باید مدارکی همچون گردش سه ماهه اخیر حساب و یا برگه اثبات تمکن مالی، کپی مدارک شناسایی، دو قطعه عکس و همچنین کپی فیش و رسید رزرواسیون هتل و بلیط هوایپما خود را ارائه نمایید. دقت کنید با توجه به اینکه از تهران هیچ پرواز مستقیمی به مقصد لهاسا وجود ندارد، شما می توانید ابتدا خود را از طریق خطوط هوایی به مرکز نپال یعنی شهر کاتماندا برسانید و از آنجا یا بصورت هوایی و زمانی مسیر خود را به طرف برترین دیدنی های لهاسا تغییر دهید.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2146

به "معروف ترین دیدنی های لهاسا و نگرشی تازه به شهری در تبت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین دیدنی های لهاسا و نگرشی تازه به شهری در تبت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید