برآورد ها درباره چرایی تاخیر سفر هیئت مذاکره کننده افغانستان به قطر

به گزارش مجله سویگل، در حالی که طی از یک هفته برآورد های داخلی و خارجی درباره زمان مذاکرات بین الافغانی ادامه دارد اما بار دیگر سفر هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان با طالبان به دوحه با تعویق روبرو شده است.

برآورد ها درباره چرایی تاخیر سفر هیئت مذاکره کننده افغانستان به قطر

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران ، وزارت دولت در امور صلح افغانستان اعلام نموده است که به دلیل عدم آمادگی قطر و بعضی مسائل فنی سفر هیئت مذاکره کننده دولت با تاخیر روبرو شده است.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان گفت که شرایط برای حضور مذاکره کنندگان افغانستان آماده است اما بعضی مسائل با طالبان در حال کار است و شرکای بین المللی افغانستان و کشور میزبان نیز احتیاج به آمادگی هایی دارند.

از سوی دیگر، بعضی منابع خبری مسائل از جمله چگونگی انتقال 7 زندانی جنجالی طالبان به قطر را نیز از دلایل تاخیر در شروع مذاکرات می دانند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابعی روزهای گذشته نوشت که مذاکرات بین الافغانی بین دولت افغانستان، احزاب و جریان های سیاسی این کشور و گروه طالبان دوشنبه (17 شهریور) شروع خواهد شد.

این نشریه آمریکایی گفته بود که آتش بس فوری اولویت دولت است اما طالبان احتمالاً بر توافقات برای تقسیم قدرت و دولت انتقالی تمرکز خواهد نمود.

همچنین سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دلیل عدم اعلام زمان شروع مذاکرات بین الافغانی را مسائل فنی خوانده است.

یک منبع طالبان نیز که خواست نامش فاش نگردد نیز به رادیو آزادی گفته که فهرست زندانیان آزاد شده این گروه توسط دولت افغانستان هنوز مورد تأیید تیم فنی طالبان قرار نگرفته است.

بعضی کارشناسان از جمله فیض محمد زلاند از منابع مطلع به گفت وگوهای صلح افغانستان نیز به طلوع نیوز اطلاع داد که بعضی مسائل کوچک فنی مانند آماده سازی فضا، متن بیانیه ها و مواردی دیگر از جمله فرایند انتقال شش زندانی از دلایل تاخیر در مذاکرات است.

با این حال، رحمت الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی افغانستان درباره تاخیر سفر هیئت افغانستان گفت که اختلافات داخلی باید حل گردد تا دولت افغانستان از موضع قوی تر در مذاکرات بین الافغانی حضور یابد که متأسفانه تا به امروز چنین اجماعی به وجود نیامده است.

سید اسحق گیلانی رئیس حزب همبستگی ملی افغانستان نیز با اشاره به هیئت مذاکره کننده دولت توضیح داد: آنها بین خودشان تفاهمی ندارند هیئتی که به مذاکره می رود دستور و برنامه ای ندارد تا بر اساس آن با طالبان گفت وگو کند. حتی این نگرانی وجود دارد که با گذشت چند روز از مذاکرات، آمریکایی های دستورکار بدهند.

بعضی از منابع مطلع می گویند که قرار است در مراسم شروع مذاکرات بین الافغانی در دوحه، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا نیز حضور یابند اما واشنگتن تا به امروز شرکت مایک پامپئو را در این مراسم تأیید ننموده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1075

به "برآورد ها درباره چرایی تاخیر سفر هیئت مذاکره کننده افغانستان به قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد ها درباره چرایی تاخیر سفر هیئت مذاکره کننده افغانستان به قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید