آسیب های شغلی معلمان و چند توصیه پزشکی

به گزارش مجله سویگل، به طور معمول تمام مشاغل با آسیب های شغلی روبرو هستند؛ به مناسبت روز معلم در گفت و گو با یک متخصص طب فیزیکی به آنالیز آسیب های این شغل و ارائه راهکارهایی برای کاهش این آسیب ها پرداخته ایم.

آسیب های شغلی معلمان و چند توصیه پزشکی

دکتر فتانه اکبری در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه آسیب های فیزیکی آموزگاری و معلمی بسته به نوع درس و رشته ای که معلم تدریس می نماید، متفاوت است، گفت: به طور معمول در شغل تدریس فرد باید مدت زمان طولانی را در حالت نشسته یا ایستاده قرار گیرد که مهم ترین توصیه ما به معلمان این است تا هرچند دقیقه یک بار حالت خود را عوض نمایند.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که پوزیشن به هنگام نشستن نقش بسزایی در کاهش آسیب های فیزیکی دارد، گفت: نوع نشستن و قرار دریافت اندام ها در این وضعیت بسیار مهم است. نشستن باید به گونه ای باشد که سر زیاد به سمت جلو خم نباشد و بدن نیز برای نزدیک شدن به میز، حالت قوز دار پیدا نکند. همچنین هنگام نوشتن، ساعد باید تکیه گاه داشته باشد تا از خستگی عضلات بالای کتف جلوگیری گردد.

اکبری در ادامه با تاکید بر لزوم رعایت ارگونومی صحیح نشستن گفت: باید بین جایگاه، میز و قد فرد تناسب برقرار باشد؛ به این صورت که نشیمن گاه در انتهایی ترین قسمت جایگاه قرار گیرد؛ به گونه ای که زاویه بین ران و کمر حدود 100 تا 110 درجه باشد. در حالت تکیه دادن نیز بازوها در کنار تنه یا با فاصله یک الی دو سانتی متری قرار گرفته و آرنج نیز با زاویه 85 درجه باشد. در این حالت باید دست مماس با میز قرار گیرد و جایگاه باید کاملاً به میز نزدیک باشد؛ به گونه ای که هنگامی که فرد تکیه داده، بدون خم شدن به جلو بتواند به راحتی دستش را روی میز گذاشته و کارش را انجام دهد.

وی ادامه داد: نشستن در این وضعیت که فرد به پشتی جایگاه تکیه داده است و گردن در راستای شانه ها قرار گرفته است، باعث می گردد سر به جلو خم نشده و طبیعتاً وزن اضافه ای به گردن تحمیل نمی گردد و از بسیاری از آسیب های گردن جلوگیری می گردد.

وی اضافه نمود: طرز صحیح ایستادن نیز بسیار مهم است.توصیه می کنیم اگر قرار است مدت زمان طولانی در حالت ایستاده قرار گیرند، بهتر است سکو یا چهارپایه ای زیر پای خود قرار دهند تا یکی از پاها روی آن قرار گیرد و هر چند دقیقه یکبار جای پاها را عوض نمایند تا به عضلات فشار وارد نگردد.

این متخصص طب فیزیکی با بیان این که معلمان هنگام نوشتن بر روی تخته باید به نوع قرار دریافت بدن خود دقت نمایند، گفت: هنگامی که قرار است مطلبی را در قسمت بالای تخته یادداشت نمایند، چهارپایه ای را زیر پای خود قرار دهند تا از خم شدن زیاد گردن به سمت بالا و کشیدگی طولانی مدت عضلات دست جلوگیری نمایند.

اکبری در خاتمه ورزش روزانه برای معلمان را موضوعی مهم دانست و اضافه نمود: ورزش منظم روزانه برای آمادگی عضلات نقش بسزایی داشته و نباید از آن غفلت گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 178

به "آسیب های شغلی معلمان و چند توصیه پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های شغلی معلمان و چند توصیه پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید