اعلام جزئیات راه اندازی دانشگاه سالمندان در ایران

به گزارش مجله سویگل، مدیر برنامه طرح راه اندازی دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه به پدیده سالمندی و تقویت همکاری های بین بخشی برای مواجهه با سالخوردگی جمعیت کشور طی سال های آینده، از راه اندازی این مجموعه در راستای اهداف سند ملی سالمندان کشور و با هدف توانمندسازی سالمندان، ارتقای خود مراقبتی و کیفیت زندگی و همچنین سالمندی سالم، پویا و فعال اطلاع داد.

اعلام جزئیات راه اندازی دانشگاه سالمندان در ایران

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

دکتر سیده صالحه مرتضوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتوگو با خبرنگاران، با اشاره به شعار روز جهانی سالمند با عنوان کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان و با تاکید بر اینکه این تغییر نگاه باید در کلیه سطوح و ابعاد جامعه محقق گردد، اظهار کرد: اگرچه سالمندی و افزایش طول عمر از عظیمترین موفقیت های بشر بوده، ولی در صورت عدم برنامه ریزی مناسب، می تواند کشورها و جوامع را دچار چالش کند.

ضرورت نگاه ویژه مسئولین سلامت کشور به مساله سالخوردگی جمعیت

وی شرح داد: به عنوان نمونه بسیاری از بیماری ها همچون فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی عروقی در سالمندان شایع تر است، بنابراین با افزایش تعداد افراد سالمند در جامعه و سالخورده شدن جمعیت کشور، احتیاجهای سیستم سلامت تغییر خواهد نمود و برنامه ریزی برای این مهم احتیاج به نگاه ویژه مسئولین سلامت کشور از هم اکنون دارد.

این دکترای سالمند شناسی مساله قابل توجه بعدی را بازنشستگی مطرح نمود و گفت: اتفاق دیگری که با سالخوردگی جمعیت کشور رخ می دهد، کاهش نیروی کار فعال جامعه است. بازنشستگی تبعات متفاوتی دارد که بحث بیمه و پرداخت حقوق بازنشستگی از ساده ترین آنهاست.

به گفته وی، صندوق های بیمه همواره یک ورودی یعنی پرداخت بیمه از سوی نیروی کار و یک خروجی یعنی دریافت حقوق از سوی بازنشستگان دارند که اگر تعادل بین این ورودی و خروجی با افزایش جمعیت سالمندی کشور به هم بریزد و ازسویی برای آن برنامه ریزی نشده باشد، این مساله عوارض وتبعات گسترده ای به دنبال دارد.

تغییر رویکرد نسبت به مساله سالمندی باید در همه ابعاد و بدنه کشور جاری گردد

وی مجددا با اشاره به شعار روز جهانی سالمند یعنی تغییر نگاه به سالمندان، مطرح نمود: اگر خواستار تغییر و پیشرفتی در حوزه سالمندی هستیم، این تغییر رویکرد باید در همه ابعاد و بدنه کشور ساری و جاری گردد، چراکه فعالیت و ارایه خدمت در حوزه سالمندی احتیاجمند هماهنگی بین بخشی وسیع در تمام ابعاد و جوانب کار است.

وی با بیان اینکه سالمندان گنجینه های کشور هستند، گفت: سالمندی یک فرصت و موفقیت عظیم برای کشورها محسوب می گردد، البته به شرطی که از قبل برای مواجهه با آن برنامه ریزی درستی شده باشد. به عبارت دیگر باید از ابتدا برای مواجهه با تبعات سالخوردگی جمعیت کشور برنامه ریزی نموده و آن را به درستی مدیریت کرد.

نبود نیروی متخصص کافی برای خدمت رسانی به سالمندان

دکتر مرتضوی یکی از چالش های کشور در مواجهه با سالمندی جمعیت را نبود نیروی متخصص کافی برای خدمت رسانی به سالمندان دانست و گفت: البته این چالشی است که بیشتر کشورهای جهان با آن مواجهند، لذا برنامه ریزی برای توانمندسازی سالمندان جهت مدیریت بخشی از احتیاجهای خود یکی از راهکارهایی است که برای برطرف این چالش در نظر گرفته شده است.

این دکترای سالمند شناسی ارایه آموزش هایی با هدف ارتقای دانش و مهارت سالمندان را در این زمینه موثر دانست و ادامه داد: از آنجاکه نوع و شرایط آموزش سالمند با ارایه آموزش به بچه ها و عظیمسالان متفاوت است، لذا جهان به سمت ایجاد فضاهای آموزشی خاص خود سالمندان حرکت نموده است.

مهمترین اهداف از راه اندازی دانشگاه سالمندان

دکتر مرتضوی در این رابطه به راه اندازی دانشگاه های سالمندان با عنوان دانشگاه سومین نسل سنی (U3A) اشاره نمود و گفت: این دانشگاه ها افراد در آستانه بازنشستگی و بازنشستگان را پوشش داده و هدف اصلی آن توانمندسازی سالمندان، ارتقای خود مراقبتی و کیفیت زندگی آنها و ایجاد یک زندگی سالم، پویا و فعال در دوره سالمندی است.

وی به سایر اهدافی که در این دانشگاه ها دنبال می گردد اشاره نمود و گفت: سالمندان بعد از بازنشستگی به نوعی از جامعه جدا شده و دچار انزوای اجتماعی می شوند،دانشگاه های سومین نسل سنی می خواهد سالمند را به جامعه برگردانده و از تبعات منفی انزوای اجتماعی همچون گوشه گیری و افسردگی جلوگیری کند.

وی به اشتراک گذاری تجربیات سالمندان به عنوان گنجینه های دانش و تجربه در یک فضا و بستر مناسب را از دیگر اهداف این نوع دانشگاه ها اعلام کرد و ادامه داد: کاهش شکاف بین نسلی هدف دیگر این دانشگاه است، به عبارتی نسل جدید به دلیل استفاده از ابزارهای الکترونیک جدید، جهانی اینترنت و شبکه های مجازی به میزان زیادی از نسل قدیم فاصله گرفته، جهانیی که کاملا برای سالمندان و نسل های گذشته غریبه بوده و یادگیری کاربرد این ابزار و فضای جدید در فضاهای معمول خیلی برای سالمند ساده و جذاب نیست، لذا یکی از آموزش هایی که در این دانشگاه مدنظر قرار گرفته، آشنایی با شبکه ها و فضاهای مجازی و آموزش کارکرد آنها با هدف ایجاد ادبیات مشترک بین نسل قدیم و جدید و کاهش این شکاف بین نسلی است.

مدیر طرح راه اندازی دانشگاه سومین نسل سنی در ایران، مباحث کارآفرینی را از دیگر آموزش های دارای اولویت این دانشگاه مطرح نمود و گفت: از این طریق سالمندان ضمن کسب مهارت های کارآفرینی، پس از بازنشستگی نیز به فضای کار برگشته و در کنار داشتن یک زندگی فعال و پویا، می توانند نسبت به کسب درآمد نیز اقدام نمایند.

دانشگاه های سالمندی در جهان چگونه اداره می شوند؟

این عضو هیات علمی دانشگاه ایران با بیان اینکه دانشگاه های سالمندی در جهان با دو رویکرد فرانسوی و انگلیسی اداره می شوند، اظهار کرد: در رویکرد فرانسوی دانشگاه های سالمندی وابسته به دانشگاه های دولتی بوده و ارایه آموزش های استاندارد آکادمیک در این دانشگاه ها اهمیت زیادی دارد؛ در حالیکه در مدل و رویکرد انگلیسی، دانشگاه های سالمندی نهادهایی خودگردان بوده که توسط خود سالمندان اداره شده و هزینه ها نیز توسط خود سالمندان پرداخت می گردد.

وی با بیان اینکه دانشگاه های سالمندان در بیشتر کشورها با صدها شعبه راه اندازی شده و فعالیت می نماید، ادامه داد: بیشترا از این دو مدل تبعیت نموده و ساختار آن را با شرایط کشور خود منطبق نموده اند، تا جاییکه انجمن بین الملی نیز برای دانشگاه سالمندی راه اندازی شده است.

جزییات اجرای طرح دانشگاه سومین نسل سنی در ایران

دکتر مرتضوی در این بخش گفت و گو با اشاره به جزییات اجرای طرح دانشگاه سومین نسل سنی در ایران، اظهار کرد: بر این اساس اجرای طرح بومی سازی دانشگاه سالمندی با توجه به شرایط کشور و اجرای پایلوت آن از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی ایران واگذار شده است.

وی با اشاره به انجام مطالعات گسترده و انجام مصاحبه ها و برگزاری جلسات متعدد با متخصصان حوزه سالمندی و خود سالمندان برای نهایی شدن طرح، اعلام کرد: ماحصل این مطالعه، تدوین و طراحی مدل بومی دانشگاه سالمندی است که مراحل نهایی برای اجرا را طی می نماید.

دکتر مرتضوی با بیان اینکه تمامی ذینعان حوزه سالمندی در اداره مدل بومی دانشگاه سالمندی دخیل هستند، اظهار کرد: در دانشگاه سالمندی تنها وزارت بهداشت درگیر نبوده، بلکه دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم نیز در آموزش ها نقش دارند.

وی با اشاره به سایر همکاران این طرح، گفت: شهرداری با وجود دارا بودن بستر و پتانسیل بالا در زمینه ارایه آموزش به سالمندان در فرهنگسراها و سراهای محله، بهزیستی با پوشش مجموعه عظیمی از سالمندان و همچنین خیرین همواره در صحنه از دیگر همکاران این طرح هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به بعضی از زیرساخت های اجرای این طرح، گفت: فراوری محتوای مناسب برای سالمندان و دوره های آموزشی مطابق با احتیاج سالمندان از زیرساخت های اولیه مورد احتیاج برای اجرای این طرح بوده که با تشکیل کمیته های تخصصی نسبت به تدوین محتوا در بخش های مختلفی همچون تغذیه سالمندان، سلامت روان سالمندان، فعالیت فیزیکی و ورزش در دوره سالمندی و سایر حوزه های مورد احتیاج اقدام شده است. همچنین در ادامه یک تیم تخصصی آموزش سلامت، محتواهای تخصصی فراوری شده را به محتوای ساده تری برای سالمندان تبدیل می نماید.

مرتضوی مساله بعدی را تربیت نیرو برای آموزش به سالمندان اعلام کرد و گفت: این افراد باید نحوه و چگونگی آموزش به سالمندان را آموزش ببینند که به همین دلیل دوره هایی برای آموزش مربیان تعریف شد که گذراندن این دوره ها برای مربیان الزامی است.

مجری طرح با بیان اینکه در حال حاضر نمونه ای از دانشگاه سالمندان در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حال اجراست، گفت: این دانشگاه از سال 91 یک مدل از دانشگاه سالمندی را راهاندازی نموده و طی آن با تعریف دوره های آموزشی مورد احتیاج نسبت به آموزش سالمندان اقدام می نماید، با این حال این مدل قابل تسری و اجرا در کل کشور نیست، بر همین اساس وزارت بهداشت، سفارش تدوین و طراحی مدل بومی دانشگاه سالمندان برای اجرا در کل کشور را به دانشگاه علوم پزشکی ایران واگذار کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه آموزش های مدل بومی دانشگاه سالمندان در قالب دوره های کوتاه مدت مهارتی ارایه می گردد، گفت: این دوره ها بر حسب احتیاج سالمندان و با هدف ارتقای دانش، سطح سواد سلامت و همچنین ارتقای مهارت سالمندان برای داشتن یک زندگی فعال، پویا و سالم در دوره سالمندی و بازنشستگی طراحی شده است.

مدیر اجرایی طرح راه اندازی دانشگاه سومین نسل سنی در سرانجام با بیان اینکه کلیه زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح در حال آماده سازی است، گفت: اجرای این طرح به دلیل شیوع کرونا و شرایط ایجاد شده به تعویق افتاده و ما از این فرصت برای مجازی سازی دوره ها استفاده نموده ایم تا به محض فراهم شدن شرایط مساعد، نسبت به اجرای پایلوت طرح در دانشگاه علوم پزشکی ایران و سپس تسری آن در سراسر کشور اقدام کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1205

به "اعلام جزئیات راه اندازی دانشگاه سالمندان در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام جزئیات راه اندازی دانشگاه سالمندان در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید