راز کشور های مختلف برای افزایش طول عمر

به گزارش مجله سویگل، انسان ها امروزه بیشتر از همواره عمر می نمایند. حالا بخش زیادی از جمعیت دنیا می تواند سنین شصت سالگی را در امنیت کامل سپری کند.

راز کشور های مختلف برای افزایش طول عمر

طبق آنالیز ها کشوری که ساکنینش بیشترین طول عمر را دارند ژاپن است. با یک نگاه دقیق تر متوجه می شویم که این قبیل کشورها بیشتر مدیترانه ای یا در شرق آسیا واقع هستند و معمولا از نظر اقتصادی و سیستم تغذیه قدرت زیادی دارند. هر چه عمر افراد به شصت سال نزدیک تر می شود می توانیم نتیجه بگیریم که احتمال ابتلا به بیماری در سنین کودکی ناچیز بوده و بروز مسائل دیگر در سنین پیری کمتر خواهد بود.

از تعدادی متخصص در خصوص راز موفقیت این کشورها سوالاتی پرسیدیم. راز طول عمر این افراد چیست؟ با خبرنگاران همراه باشید.

راز ژاپنی ها

ژاپنی ها کسانی هستند که به راحتی تا شصت سال عمر می نمایند. میانه عمر ژاپنی ها به هشتاد و شش سال رسیده است و هیچ کشوری تا به امروز نتوانسته در این مورد با ژاپن رقابت کند. بیشتر از یک چهارم ژاپنی ها حالا 64 سال سن دارند. علت این پدیده به رژیم غذایی ژاپنی ها بر می شود. ژاپنی ها معمولا ماهی و سبزیجات تازه زیادی مصرف می نمایند و در کنار آن مصرف گوشت و چربی های اشباع شده کمی دارند ولی راز طول عمر ژاپنی ها به نوع غذایی که می خورند محدود نمی شود. نکته سرنوشت ساز دیگر سبک زندگی است. آن ها سیستم هایی در کشور راه اندازی نموده اند که فشار خون بالا را سریعا شناسایی و درمان می نماید. سبک زندگی فعال در کشور ژاپن توانسته مردم را از خانه هایشان بیرون بکشد و به برنامه های سالم عادت بدهد.

سارا هارپر پروفسور دانشگاه آکسفورد معتقد است طول عمر ژاپنی ها به مسائل دیگری هم مربوط می شود: ژاپنی ها اجتماع قدرتمندی تشکیل می دهند در نتیجه خانواده های مستحکمی هم تشکیل می دهند و به فعالیت های فرهنگی ضد استرس وابستگی دارند. نابرابری اجتماعی در ژاپن از کشور های دیگر کمتر است به همین علت همه مردم می توانند به اندازه یکسان از این مزایا بهره ببرند. همه ما می دانیم که رژیم غذایی صحیح، سبک زندگی پر تحرک و بدون استرس لازمه سلامت بدنی در سنین بالا هستند. با وجود علم به این مسائل، هنوز خیلی از کشورها برای رعایت آن ها هیچ کوششی نمی نمایند.

راز اروپای جنوبی

تعداد سالمندان اروپا از تعداد جوانان آن پیشی گرفته است. بیشتر از نیمی از جمعیت این کشور تا بیشتر از هشتاد سال عمر می نمایند چون در نواحی جنوبی اروپا رژیم مدیترانه ای نقش موثری بازی نموده است.

حتی اگر افراد در سنین بالا هم به پیروی از رژیم مدیترانه ای روی بیاورند باز هم می توانند به سلامت خود یاری نمایند. این رژیم شامل اندازه زیادی سبزیجات تازه، روغن زیتون و گوشت و چربی اشباع شده اندک است. این رژیم از غذاهای پر گوشت، سرخ کردنی و ناسالم فواید بیشتری دارد و گزینه مناسبی است که بیشتر مردم اروپای شاقتصادی آن را انتخاب می نمایند. اخیرا در تحقیقی ثابت شده که افرادی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می نمایند هم از نظر بدنی و هم از نظر روانی در سنین بالا سالم تر هستند. مردم ساکن ایتالیا، فرانسه و اسپانیا معمولا تا هشتادو پنج سال عمر می نمایند و علت این پدیده احتمالا به فرهنگ و آب و هوای گرم منطقه برمی شود. مردم ساکنین این کشورها از نظر فرهنگی به زندگی پر جنب و جوش عادت دارند و آب و هوای گرم این فعالیت ها را ساده تر می نماید. در مقابل در کشورهایی که معمولا زمستان های سرد و سنگینی را تجربه می نمایند، رعایت سبک زندگی فعال نوعی چالش محسوب می شود.

یک نکته مثبت این کشورها روابط اجتماعی مستحکم است چون در نهایت به انسجام خانواده مرتبط می شود. عموما زمانی که مردم به یک اجتماع یا خانواده احساس تعلق می نمایند، سعی می نمایند میان زندگی و کار تعادل بوجود بیاورند و همین مسئله باعث می شود که سلامتی بیشتری داشته باشند. به همین ترتیب وقتی یک نفر برای سلامتی خودش کوشش می نمایند سایرین هم از او الگو برداری می نمایند و به همین دلیل قدم برمی دارند.

پویایی در سنین کهن سالی در کشوری با اقتصاد پر رونق

در سایر کشور های جهان، سلامتی تنها در صورتی در جامعه مشاهده می شود که ثروت، اقتصاد قدرتمند و سیستم های نظارت بر سلامتی وجود داشته باشد. ساکنین کشورهای سنگاپور، موناکو، آندورا، استرالیا، کانادا، لوکزامبورگ، نیوزیلند و سوئیس همگی انتظار دارند تا شصت سال زندگی نمایند ولی عمر آن ها بطور میانه به هشتادو پنج سال می رسد. بخش زیادی از جمعیت موناکو را مهاجرین ثروتمند تشکیل می دهند. مهاجرت هم می تواند در رژیم غذایی یک کشور و در نهایت روی طول عمر مردم تاثیر مستقیم داشته باشد. کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و نیوزیلند جمعیت اروپایی زیادی را در خود جای می دهند که احتمالا همگی رژیم غذایی یکسانی دارند.

به عنوان مثال در کشور سنگاپور حدود میانهی برای ثروت در نظر گرفته شده و با توجه به آن تعدادی محدودی از مردم از توانایی اقتصادی کمی برخوردار هستند. به نظر می رسد هر چقدر میانگین عایدی ساکنین به حد میانه نزدیک تر باشد، در سنین کهن سالی به بیماری های کمتری مبتلا می شوند. نتیجه می گیریم که در این شرایط اقتصادی مردم توانایی کافی دارند تا در سنین هشتاد سالگی یک زندگی سالم را سپری نمایند. سیستم نظارت بر سلامتی هم در سلامت جامعه تاثیر بسیاری دارد. به عنوان مثال سیستم سلامت استرالیا به قدری قدرتمند است که افراد می توانند از نقاط مختلف جهان به آن دسترسی پیدا نمایند. اگر تمام کشورها برای کنترل سلامت افراد مسن کوشش نمایند و شرایط جسمانی آن ها را ثبت نمایند خیلی از بیماری های مهم و دردسرساز، پیش از اینکه به مرحله خطرناک برسند خیلی زود درمان می شوند. یکی از نکات مثبت قرن بیست و یکم این است که ما زندگی ساده تری را پشت سر می گذاریم و احتمالا یکی از دلایل منطقی برای افزایش طول عمر، کم شدن استرس افراد است.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1882

به "راز کشور های مختلف برای افزایش طول عمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز کشور های مختلف برای افزایش طول عمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید