انسان علیه ماشین؛ کدام برنده می گردد؟

به گزارش مجله سویگل، نیروی هوایی ایالات متحده آزمایشات بسیاری را با هدف استفاده از هوش مصنوعی برای یاری به خلبانان در کنترل جنگنده ها انجام داده است. اما آیا هوش مصنوعی به تنهایی می تواند مأموریت های هوایی ارتش را انجام دهد؟ آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا ( AFRL ) در حال توسعه سیستمی است که بتواند با یک خلبان انسان، نبرد هوا-به-هوا داشته باشد.

انسان علیه ماشین؛ کدام برنده می گردد؟

این یک پروژه نظامی است و طبق معمول جزئیات اصلی آن محرمانه است. اما یکی از مسئولین این پروژه، ژنرال Jack Shanahan، در یک مصاحبه کلیات این پروژه را مطرح نمود.

تیم AFRL، اولین بار در سال 2018 ایده ساخت جنگنده ای که کاملاً توسط یک هوش مصنوعی کنترل می گردد را مطرح نمودند و انتظار داشتند که بتوانند پس از 18 ماه به مدل اولیه دست یابند. البته در آن موقع تصمیم بر این بود که با جنگنده های ساده تری مثل F-16 آغاز نمایند و کم کم به جنگنده های پیشرفته مانند F-22 و F-35 برسند.

کاملاً واضح است که ارتش آمریکا ترجیح می دهد که مأموریت های هوایی بدون در خطر قرار دریافت خلبانان انجام گردد اما وزارت دفاع آمریکا هنوز با ایده کنترل یک سلاح جنگی توسط یک هوش مصنوعی، مخالف است.

بهترین خلبانان نیروی هوایی آمریکا فقط چند هزار ساعت تجربه عملی پرواز دارند اما پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی به این معناست که می توان خلبان مجازی ساخت که بیش از میلیون ها ساعت تجربه پرواز داشته باشد. ژنرال شاناهان در این مصاحبه شرح می دهد که چطور چنین سیستمی می تواند قدرت تصمیم گیری یک خلبان را در پرواز تقویت کند اما در خصوص اینکه آیا به یک هوش مصنوعی اجازه شلیک سلاح ها را می دهند، همچنان اظهار نظر زود است و این ژنرال بلند پایه نیز ترجیح می دهد سکوت کند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت های خودروسازی به دنبال ساخت و توسعه خودروهای خودران هستند و بهترین مدل این خودروها هنوز هم فقط در شرایط بسیار ایده آل می تواند به صورت کامل خودرو را کنترل نماید. در حال حاضر هنوز ماشین خودرانی با درجه خودمختاری 4 (در این مرحله ماشین فقط در شرایط خاص به راننده احتیاج دارد) که بتواند بدون یاری راننده، انسان را به مقصد برساند، ساخته نشده است.

شش مرحله آزادی عمل در کنترل اتوماتیک خودرو توسط هوش مصنوعی و سیستم های خودران

البته خود Shanahan هم فکر نمی کند که نیروی هوایی بتواند سیستمی بسازد که بتواند در آزمایش های اولیه انسان را شکست دهد اما دانشی که از خودروهای خودران بدست آمده شاید در نهایت روزی منجر به طراحی سیستم هوشمندی جهت راهنمایی اتوماتیک ماشین های بسیار حساس تر مانند هواپیماهای جنگنده گردد.

در خاتمه باید به این نکته نیز اشاره کنیم که نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آزمایش زنده انسان علیه ماشین را برای جولای 2021 برنامه ریزی نموده است. به نظر شما کدام برنده می گردد؟ آیا به زمان نگرانی در خصوص هوش مصنوعی رسیده ایم؟

منبع : شهر سخت افزار

منبع: آی تابناک
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1017

به "انسان علیه ماشین؛ کدام برنده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انسان علیه ماشین؛ کدام برنده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید