بحران انرژی پنهان اروپا: مراکز داده

به گزارش مجله سویگل، بوروکرات های اتحادیه اروپا اکنون یک هدف مشترک دارند: آنان در بحبوحه یک بحران انرژی در جستجوی انرژی مقرون به صرفه و پاک هستند و به زیرساخت های فناوری با دیده مهربانی نگاه نمی نمایند زیرساخت هایی که به شدت از شبکه برق استفاده می نمایند.

بحران انرژی پنهان اروپا: مراکز داده

به گزارش خبرنگاران به نقل از پولیتیکو، در روبروه با اعتراض فعالان محلی غول فناروی منلو پارک در ماه ژوئیه برنامه ساخت یک مرکز داده در هلند را رها کرد درست زمانی که اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن برنامه های خود برای سرکوب فناوری های انرژی بر بود.

مراکز داده های که اپلیکیشن های مورد استفاده میلیون ها اروپایی را ارائه می دهند تشنه انرژی و آب هستند و در سالیان آینده به مقدار انرژی بیش تری نیز احتیاج خواهند داشت. پیش بینی می گردد تا سال 2030 میلادی مراکز داده 3.2 درصد از تقاضای برق در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دهند که رشدی 18.5 درصدی نسبت به سال 2018 میلادی را نشان می دهد. در عین حال، اروپا برای کاهش تقاضای انرژی به ویژه برای کاهش گاز تحت فشار است.

آب نیز در حال تبدیل شدن به یک منبع کمیاب است. گرم ترین تابستان سال 2022 که در تاریخ ثبت شده آبراه های بزرگ اروپایی را به پایین ترین حد تاریخی خود رساند. کمیسیون اروپا در حال برنامه ریزی برای اعلام برنامه ای در پاییز امسال است که اثرات زیست محیطی مراکز داده را آنالیز می نماید. بر اساس پیش نویسی که به دست پولیتیکو رسیده مراکز داده می توانند تا سال 2025 میلادی برچسبی را دریافت نمایند که مقدار مصرف انرژی و آب را درست مانند یخچال یا ماشین لباسشویی نشان می دهد. در متن پیش نویس کمیسیون آمده است: مقام های دولتی نباید در موقعیتی قرار بگیرند که مجبور باشند بین جذب مراکز داده از یک سو و کسب اطمینان از دسترسی مشاغل و خانوار ها به برق از سوی دیگر یکی را انتخاب نمایند.

مهار صنعتی که به انرژی و آب احتیاج دارد اقدامی متعادل نماینده محسوب می گردد. از آنجایی که کار های محاسباتی و ظرفیت های ذخیره سازی هر چه بیش تر در فضای ابری (یک مدل سرویس رایانش ابری است که به شما امکان می دهد داده ها و اطلاعات را در مکانی خارج از حافظه های فیزیکی مانند رایانه ها ذخیره کنید حافظه هایی که به وسیله اینترنت به آن دسترسی دارید) انجام می شوند مراکز داده جایی هستند که مخاطرات گذار به انرژی سبز و گذار دیجیتال در راستا یکدیگر قرار می گیرند.

سیاستگذاران اتحادیه اروپا در حال وارد شدن به بحث در خصوص خواسته های مراکز داده هستند که موضوع تازه ای نیست، اما در حال حادتر شدن است، زیرا تغییرات آب و هوایی بدان معناست که بیشتر اروپایی ها تابستان های بسیار گرم و خشک تری را خواهند داشت.

به همین دلیل، تابستان امسال متا پلتفرم مالک فیس بوک پس از لابیگری فعالان محلی علیه پروژه بزرگی که در صورت اجرا مصرف نماینده انرژی سبزی بود که باید ساکنان از آن بهره می بردند از برنامه های خود برای ساخت یک مرکز داده در حومه زیوُلده شهری در هلند با 23 هزار نفر جمعیت در نزدیکی آمستردام صرفنظر کرد.

سوزان شاپ فعال محلی به پولیتیکو می گوید: آنان انرژی سبز را بسیار مقرون به صرفه می خرند. آنان می خواهند انرژی فراوری شده از مزارع بادی را که در واقع برای ساکنان هلند در نظر گرفته شده به مراکز داده انتقال دهند.

گرمای شدید تابستان امسال مسائل نوی را نشان می دهد. به علت دما های بالاتر از مقدار دمای معمول فصلی در ماه ژوئیه در بریتانیا دو واحد مرکز داده اوراکل با قطعی روبرو شدند و بخشی از زیرساخت ابری مجبور به خاموش سازی محافظتی شد. گوگل در بریتانیا با مسائل مشابهی روبرو شد. دو بیمارستان پیشرو لندن در سیستم های فناوری اطلاعات خود با مسائلی روبرو شدند که باعث لغو هفته ها عملیات و به تعویق افتادن قرار دیدار ها شد. ریچارد کلیفورد رئیس بخش نوآوری در مرکز مشاوره کی سورس می گوید:مراکز داده برای اولین بار شاهد نقض شرایط طراحی خود بودند و اکنون به سرزمین های ناشناخته ای رسیده اند. اگر دما از آن چه مراکز داده برای آن طراحی شده اند بیش تر باشد هر درجه فراتر از آستانه دمای تحملی می تواند به معنای از بین رفتن 10 تا 15 درصد ظرفیت باشد.

در تلاشی برای مهار گرما مراکز داده در بریتانیا کارکنان را به پشت بام های خود فرستادند تا واحد های خنک نماینده را با شلنگ اسپری نمایند در حالی که در همان زمان ساکنان سراسر قاره اروپا با اقدامات انجام شده برای جیره بندی آب روبرو بودند. احتمالا کریسمس امسال این لامپ های ساکنان قاره اروپا خواهند بود که برای کاهش مصرف انرژی خاموش خواهند شد.

لاندن مارستن استادیار موسسه پلی تکنیک ویرجینیا و دانشگاه ایالتی می گوید: در دسترس بودن انرژی و قیمت ها همواره در محاسبه پیچیده انتخاب یک مکان برای یک مرکز نو نقش داشته است. در یک یا دو سال گذشته دسترسی به آب نیز نقش مهمی در تصمیم گیری در خصوص مکان احداث مراکز داده ها ایفا نموده است. این دو منبع مرتبط با یکدیگر هستند به خصوص زمانی که صحبت از خنک نماینده می گردد.

بخش عمده انرژی موجود در مراکز داده برای تامین انرژی سرور ها مصرف می گردد، اما تجهیزات بزرگ در آن مراکز نیز گرما فراوری می نمایند که احتیاج به خنک شدن دارند. این احتیاج به انرژی یا به وسیله خنک نماینده های سنتی هوا تامین می گردد و یا زمانی که سرور ها با تبخیر آب خنک می شوند به آب احتیاج دارد که از نظر انرژی کارآمدتر است.

رالف هینتمن پژوهشگر ارشد موسسه نوآوری و پایداری Borderstep اندیشکده مستقر در برلین می گوید: اغلب تضاد منافع وجود دارد: اگر یک مرکز داده آب بیش تری مصرف کند به انرژی کمتری احتیاج دارد و اگر انرژی بیش تری مصرف کند به آب کمتری احتیاج دارد.

سایمون هریس رئیس زیرساخت های حیاتی در Business Critical Solutions یک مشاور مرکز داده می گوید: با افزایش فشار بر منابع و شرایط طراحی مراکز داده اپراتور ها باید با مجموعه ای از نقاط فشار که به طور همزمان ظاهر می شوند مقابله نمایند.

نبرد ادراک و تصورات

اپراتور های مرکز داده به افکار عمومی می گویند که سبزتر و کارآمدتر هستند. آنان می گویند که در حال جایگزینی زیرساخت های دیجیتال قدیمی تر و با کارآمدی کم تر هستند مانند سرور های انفرادی که به وسیله شرکت ها و دولت ها اداره می شوند. آنان مدعی هستند که ادغام همه آن سرور ها در یک مکان باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد. دولت هلند در مقطعی برنامه ریزی کرد تا تعداد مراکز داده ها را به شدت کاهش دهد و چهار مرکز بزرگ جایگزین بیش از 60 مرکز داده گردد.

این ادغام نتایجی داشته و اکنون این مراکز کم تر از نیمی از انرژی پیش تر مصرف شده را مورد استفاده قرار می دهند. بهبود های قابل توجهی در بهره وری انرژی به وسیله صنعت مرکز داده در دهه های اخیر انجام شده است.

بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری ایالات متحده نیز متعهد شده اند که برای انرژی ای که مصرف می نمایند تنها به انرژی سبز متکی باشند. گوگل و متا متعهد به تطبیق فعالیت های خود از جمله مراکز داده شان با 100 درصد انرژی های تنوپذیر شده اند. این تعهدات بخشی از تعهدات زیست محیطی گسترده تر است مانند اهداف مرتبط با جایگزینی بیش تر آب مصرفی در عملیات در آن شرکت ها. با این وجود، علیرغم آن که این اقدامات ممکن است با قصد و نیت خوبی انجام شوند باعث ایجاد مقاومت در سطوح محلی شده اند.

تجهیزات بزرگ مراکز داده اکنون ده ها هکتار زمین را اشغال نموده اند که عمدتا در منطقه ها روستایی هستند. در این صورت ساخت مزارع بادی و پارک ای خورشیدی به جای آن که به نفع ساکنان محلی باشد نفعی برای مراکز داده به منظور تامین انرژی محسوب می گردد. این موضوع مورد پسند ساکنان محلی از جمله فعالان محلی در هلند نیست تا جایی که آن را به یکی از بحث های اصلی خود علیه سیاست های برنامه ریزی شده تبدیل نموده اند.

گذار دوگانه و همزمان دیجیتال و انرژی

طرح تازه کمیسیون اروپایی بخشی از یک طرح گسترده تر برای دیجیتالی سازی شبکه انرژی است و همزمان از اپراتور ها می خواهد تا به طور جداگانه مقدار انتشار غیر مستقیم گاز های گلخانه ای مراکز داده را فاش سازند و طبق پیش نویس این طرح باید برچسب انرژی برای سرور ها و محصولات ذخیر سازی داده را در نظر گیرند.

هدف از تهیه این پیش نویس مقابله با انتقاد مطرح شده از سوی سازمان های غیر دولتی و قانونگذاران بوده که معتقدند پس از توافق کمیسیون با صنایع در سال 2021 تعهدی غیر الزام آور برای بازیگران عرصه صنعتی به منظور کاهش آلاینده های زیست محیطی و کربنی مراکز داده ها مطرح شده بود و تغییر عمده ای در شرایط ایجاد نمی کرد. هم چنین، قانونگذاران و سازمان های غیر دولتی گفته اند که خواسته شان وضع مقرراتی فراتر از ابتکار عمل های فعلی مانند الزامات طراحی محیطی، آیین نامه رفتار کارایی انرژی و معیار های تدارکات عمومی سبز می باشد.

همه این موارد اتحادیه اروپا را مجبور می سازد تا جاه طلبی های دوگانه ای برای گذار به انرژی سبزتر و دیجیتالی تر شدن داشته باشد. هدف اتحادیه اروپا آن است که 75 درصد از شرکت های اروپایی تا سال 2030 میلادی از خدمات ابری استفاده نمایند و در عین حال مراکز داده کارآمدتر و پایدارتر از نظر مصرف انرژی را در زمره اهداف خود قرار داده است.

منبع: فرارو
انتشار: 18 مهر 1401 بروزرسانی: 18 مهر 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2106

به "بحران انرژی پنهان اروپا: مراکز داده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران انرژی پنهان اروپا: مراکز داده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید