برترین زمان تعویض شمع خودرو چه زمانی است؟[ 7 علامت خرابی شمع خودرو ]

به گزارش مجله سویگل، بسیاری از رانندگان در مورد زمان تعویض شمع ماشین تردید دارند. اما به گفته خودروسازان برترین زمان تعویض شمع خودرو بعد از هر 50٬000 کیلومتر رانندگی است.

برترین زمان تعویض شمع خودرو چه زمانی است؟[ 7 علامت خرابی شمع خودرو ]

شمع خودرو با ایجاد جرقه باعث اشتعال مخلوط گاز و سوخت می گردد و در صورت آسیب یا تنظیم نادرست به خرابی یا خاموشی ماشین منجر خواهد شد.

توجه داشته باشید که زمان مناسب برای تعویض شمع خودرو به عوامل مختلفی از جمله توصیه های سازنده، عملکرد و شرایط فعلی خودرو بستگی دارد. این قطعه ممکن است زودتر از حد انتظار آسیب ببیند و برای جلوگیری از تعمیرات گران قیمت موتور، احتیاج به تعویض داشته باشد.

شمع ها احتیاج به تعمیر و تعویض دارند؛ اما قانون خاصی در خصوص زمان این کار وجود ندارد. معین برترین زمان تعویض شمع خودرو به عهده مالک خودرو است که به طور منظم این قطعات را چک کند و علائم خرابی آن ها را تشخیص دهد.

با مجله خبرنگاران همراه باشید تا با شمع خودرو و تعویض آن آشنا شوید.

چنانچه در این زمینه احتیاج به خدمات تخصصی در این زمینه دارید می توانید با ثبت سفارش در بخش تعمیر خودرو در محل، ضمن دریافت مشاوره رایگان از متخصصان از خدمات ویژه استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • شمع های مسی و نیکلی معمولی باید هر 50 هزار کیلومتر تعویض شوند.
  • شایع ترین نشانه های خرابی و فرسودگی شمع ها شامل استارت سخت، کاهش شتاب، کم شدن بازده سوخت، روشن نشدن خودرو و صدای تق تق موتور است.
  • خرابی شمع های خودرو باعث کاهش راندمان سوخت می گردد.
  • احتراق ناقص یکی از جدی ترین مسائل ناشی از عدم فراوری جرقه هایی است که به وسیله شمع خراب ایجاد می شوند.
  • بزرگترین مزیت رعایت برترین زمان تعویض شمع خودرو این است که موتور ماشین بهتر کار می نماید، مسافت پیموده شده با اندازه معین بنزین افزایش یافته و دود اگزوز خودرو کمتر می گردد.

شمع خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

قبل از پرداختن به موضوع برترین زمان تعویض شمع خودرو ضروری است با عملکرد این قطعه آشنا شویم.

موتور خودرو برای احتراق به سه چیز احتیاج دارد هوا، سوخت و جرقه. شمع ها زمانی که هوا و سوخت وارد محفظه احتراق می شوند جرقه را داخل سیلندر ایجاد می نمایند.

این جرقه مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می نماید. این اشتعال نیروی انفجاری مورد احتیاج برای فشار سیلندر به پایین و فرآیند احتراق را تامین خواهد نمود.

در بعضی از شمع ها از الکترود مسی استفاده شده ولی در بیشتر شمع های مدرن از ایریدیوم یا پلاتین برای جرقه بهتر استفاده می گردد.

برترین زمان تعویض شمع خودرو | انواع شمع خودرو

شمع های خودرو به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. برای مثال انواع شمع خودرو از نظر جنس الکترود به شمع های معمولی، سوزنی، پلاتینیوم و ایریدیوم طبقه بندی می شوند. در این میان شمع های ایریدیوم برترین نوع شمع خودرو در بازار ایران هستند.

عمر شمع ماشین چقدر است؟

به گفته کارشناسان عمر مفید شمع خودرو حدود 5 تا 7 سال است. توصیه می گردد بعد از 50 هزار کیلومتر رانندگی شمع خودروی خود را عوض کنید؛ حتی اگر سالم باشد. بعد از این مسافت عمر مفید شمع خودروی شما تمام شده و باید عوض گردد.

برترین زمان تعویض شمع خودرو | عمر مفید شمع ماشین

برترین زمان تعویض شمع خودرو با توجه به علائم خرابی شمع خودرو

تشخیص خرابی شمع خودرو کمی سخت است. اما این مشکل در موتور خودرو دارای نشانه هایی است و شناخت علائم خرابی شمع خودرو می تواند شما را در برطرف ایراد یاری کند. برای این که بدانیم شمع خودرو هر چند وقت یکبار باید تعویض گردد باید علائم زیر را در نظر بگیریم.

1. خودروی شما به سختی روشن می گردد

اگر ماشین شما استارت نمی خورد اولین علتی که به ذهنتان می رسد خالی شدن باتری است. اگر باتری را چک کردید و مسئله ای نداشت علت دوم خرابی شمع ها است. فرسودگی و مسدود شدن شمع ها مانع ایجاد جرقه می گردد و موتور سخت تر استارت می خورد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

2. مصرف سوخت خودرو بیشتر می گردد

یکی دیگر از علائمی که برترین زمان تعویض شمع خودرو را نشان می دهد مصرف بیش از حد سوخت است. به علت خرابی شمع ها موتور مجبور بیش از توان خود کار می نماید و سوخت بیشتری مصرف می گردد.

با خرابی شمع ها سوخت به طور کامل در محفظه احتراق نمی سوزد و اینجاست که مطمئن می شوید زمان تعویض شمع پراید یا پژوی شما فرا رسیده است. اگر بی علت مصرف بنزین ماشین شما افزایش یافته باید هر چه زودتر شمع ها را عوض کنید.

3. احتراق به صورت ناقص انجام می گردد

احتراق ناقص یا میس فایر در خودرو دلایل زیادی دارد. برای مثال استفاده از سوخت بی کیفیت یا خرابی کلاهک توزیع نماینده کویل احتراق به میس فایر منجر می شوند. یکی از مهم ترین دلایل احتراق ناقص خرابی و فرسودگی شمع ها است.

با وجود این مشکل دور موتور دچار نوسان شده و بالا و پایین می رود. گاهی با بالا رفتن دور موتور صدایی به گوش شما می رسد که نگران نماینده خواهد بود. این صدا معمولا در دور کم کاهش می یابد.

با آگاهی از زمان مناسب برای تعویض شمع خودرو و انجام به موقع آن می توانید از احتراق ناقص و خرابی موتور خودروی خود جلوگیری کنید.

برترین زمان تعویض شمع خودرو | خرابی شمع به علت احتراق ناقص

4. خودروی شما شتاب نمی گیرد

عدم توجه به برترین زمان تعویض شمع خودرو و عدم تعویض به موقع شمع های خودرو به کاهش شتاب و عملکرد موتور منتهی می گردد.

خودرویی که در شتاب گیری مشکل دارد یا هنگام شتاب گرفتن تکان می خورد احتیاج به تعویض فوری شمع دارد. در واقع باید گفت زمانی که خودروی شما شتاب نمی گیرد، برترین زمان تعویض شمع خودرو است.

5. خودرو در زمان درجا روشن بودن صدای بلندی دارد

اگر زمان درجا کار کردن ماشین شما صدای تق تق یا تلق تلق می دهد وقت آن رسیده است که شمع ها را آنالیز و در صورت احتیاج تعویض کنید. برترین زمان تعویض شمع خودرو قبل از ایجاد مسائل جدی تر برای موتور ماشین شما است.

بیشتر بخوانید: انواع شمع برای پراید و معرفی برترین شمع پراید

6. چراغ چک موتور ماشین شما روشن است

روشن بودن چراغ چک موتور خودروی شما به معنای مسائل مختلفی است. یکی از آن ها می تواند معیوب بودن شمع ها باشد. به یاد داشته باشید چشمک زدن چراغ چک موتور ممکن است نشان دهنده مشکل جدی باشد و باید هر چه زودتر علت آن را آنالیز کنید.

برترین زمان تعویض شمع خودرو | روشن شدن چراغ چک موتور ماشین

7. صدای موتور خودرو بلندتر از حد نرمال است

صدای بلند موتور هشداری برای خرابی شمع ها است. فرق ندارد ماشین شما چهار سیلندر باشد یا شش یا هشت سیلندر کم شدن کارآیی یکی از سیلندرها روی عملکرد بقیه تاثیر گذاشته و خرابی شمع ها به صدای بلند موتور منجر خواهد شد.

مزایای رعایت برترین زمان تعویض شمع خودرو چیست؟

شمع ها قطعات فلزی کوچکی هستند که با ایجاد جرقه فرآیند احتراق برای روشن شدن وسیله نقلیه را امکان پذیر می نمایند.

شمع ها قدرت خودروی شما را نگه داشته و با به کار انداختن پیستون های موتور، ترکیبی متعادل از سوخت و هوا را ایجاد می نمایند.

خرابی شمع ها ارتباطی مستقیم با عملکرد موتور دارد و بدون آن ها ماشین شما روشن نخواهد شد. اگر شمع های خودروی شما احتیاج به تعویض دارند لطفاً از آنها غافل نشوید.

با آگاهی از برترین زمان تعویض شمع خودرو و انجام به موقع آن عمر موتور خودروی خود را افزایش خواهید داد.

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه ای خبرنگاران

در ادامه با مزایای تعویض به موقع شمع خودرو بیشتر آشنا می شویم.

1. احتراق بهینه و همیشگی

شمع های سالم فرآیند احتراق مؤثری را ایجاد می نمایند. با تعویض به موقع شمع های خراب می توانید با تمام مسائلی که قبلاً تجربه می کردید خداحافظی کنید.

2. استارت زدن راحت و آرام

اولین استارت با شمع تازه می تواند تجربه ای لذت بخش باشد. با تعویض شمع موتور دیگر لازم نیست استارت های سخت و بی نتیجه را تجربه کنید.

برترین زمان تعویض شمع خودرو | استارت زدن راحت و آرام

3. افزایش راندمان سوخت

شمع های خراب می توانند بازده سوخت را تا 30 درصد کاهش دهند. اما اگر شمع خودرو در فواصل زمانی صحیح تعویض گردد قطعات تازه می توانند راندمان سوخت را به حدبیشتر برسانند. به این ترتیب در دراز مدت در هزینه های شما صرفه جویی خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم راهنمای ابزار لازم برای آنالیز شمع های ماشین را مطالعه فرمایید.

4. انتشار کمتر گازهای خطرناک

به گفته سازمان حفاظت از محیط زیست سرویس منظم وسایل نقلیه به ویژه تعویض شمع به کاهش آلودگی هوا یاری می نماید. آشنایی با برترین زمان تعویض شمع خودرو و اقدام به موقع به منزله پیروزی شما در محافظت از ماشین و محیط زیست است.

برترین زمان تعویض شمع خودرو | جلوگیری از نشر گازهای سمی

چرا باید شمع های خودرو را عوض کنیم؟

احتمالاً از خود می پرسید چرا باید شمع ماشین را عوض کنم. همانطور که قبلا گفتیم شمع ها نقش مهمی در عملکرد موتور ماشین شما دارند. عدم تعویض شمع ها در فواصل زمانی معین شده می تواند به موتور خودروی شما آسیب برساند و عملکرد کلی آن را مختل کند.

با وجود شمع های تازه و سالم در خودرو راحت تر استارت می زنید و رانندگی می کنید. علاوه بر این آلایندگی خودرو را هم کاهش می دهید. اگر در منطقه ای با آب وهوای آلوده زندگی می کنید سرویس منظم قطعات وسیله نقلیه و اطمینان از سالم بودن آن ها برترین کار برای حفظ محیط زیست است.

جمع بندی

یکی از نکات مهم در خصوص زمان تعویض شمع ماشین نحوه استفاده شما از وسیله نقلیه و شرایط رانندگی است. برای مثال دور زدن مداوم، بکسل کردن مکرر و رانندگی در شرایط آب وهوایی شدید گرم یا سرد ممکن است تعداد دفعات احتیاج به تعویض شمع های خود را افزایش دهد.

در حالت کلی برترین زمان تعویض شمع خودرو هر 50000 کیلومتر است؛ اما این زما ن بندی بسته به شرایط رانندگی و آب وهوا ممکن است تغییر کند.

سوالات متداول

چطور بفهمم ماشینم به شمع تازه احتیاج دارد؟

شایع ترین نشانه های خرابی شمع ها عبارت است از: مشکل در استارت، شتاب ضعیف، کاهش راندمان سوخت، روشن نشدن خودرو و صدای تلق تلق موتور.

عمر شمع ماشین چقدر است؟

بیشتر سازندگان توصیه می نمایند هر 50000 کیلومتر شمع های خودرو را تعویض کنیم. اما کیفیت شمع ها فرق دارد و بعضی حدود 130000 کیلومتر دوام می آورند در حالی که شمع های مقرون به صرفه قیمت مسی ممکن است فقط 40000 کیلومتر عمر نمایند.

چگونه می توان شمع ها را بدون بیرون آوردن آن ها چک کرد؟

برای آنالیز شمع ها جرقه را آنالیز کنید. جرقه باید قوی و آبی رنگ باشد. اگر جرقه ضعیف و نارنجی مات باشد احتمالاً آنقدر قوی نیست که مخلوط هوا و سوخت موتور را مشتعل کند.

علائم کثیف شدن شمع ها چیست؟

علائم خرابی شمع ها شامل این موارد است. کاهش مسافت پیموده شده با اندازه بنزین معین، عدم شتاب گیری موتور، استارت سخت، خاموش شدن موتور، درجا کار کردن موتور با صدای بلند.

منبع: آچاره
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2194

به "برترین زمان تعویض شمع خودرو چه زمانی است؟[ 7 علامت خرابی شمع خودرو ]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان تعویض شمع خودرو چه زمانی است؟[ 7 علامت خرابی شمع خودرو ]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید