خبرنگاران مواضع توئیتری ها پس از خاتمه تعطیلات نوروز چه تفاوتی با قبل از آغاز آن نموده است؟

به گزارش مجله سویگل، ویروس کرونا نوروز سال جاری را متفاوت از همواره کرد و کسر قابل توجهی از مردم نوروز خود را به ناچار در قرنطینه خانگی به سر بردند. در چنین شرایطی کاربران توییتر بیش از همه مطالب انتقادی از مسئولان را در این شبکه اجتماعی منتشر کردند.

خبرنگاران مواضع توئیتری ها پس از خاتمه تعطیلات نوروز چه تفاوتی با قبل از آغاز آن نموده است؟

به گزارش سرویس داده کاوی خبرنگاران، فرایند انتقاد کاربران از عملکرد مسئولان از قبل تعطیلات نوروز تا به امروز افزاش یافته است. در این بین نقدها کاربران مختلف از رویکرد کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا در قبال کرونا نیز برجسته شده است.

آنالیز های حاصل از داده کاوی از میان 244هزار و 131 مطلب پرلایک توئیتری با حداقل هزار لایک در بازه زمانی 12 تا 16 فروردین نشان می دهد که انتقاد از مسئولان کشور و توصیف شرایط کشور دو مضمون اصلی است که در توئیت هایی با کلیدواژه های کرونا، کرونا-ویروس، کروناویروس و ویروس-کرونا منتشر شده است.

نتایج داده کاوی

34 درصد از لایک های مربوط به کرونا، به توئیت هایی اختصاص داشت که در آن از مسئولان کشور به دلیل ناکارآمدی در مقابله با ویروس کرونا انتقاد شده بود. این میزان انتقاد در مقایسه با قبل از تعطیلات عید، افزایش یافته است. کاربری در این راستا نوشته است:

#مجلس، اجمالاً مثل مدارس تعطیل است! در حالی که می تواند مثل سایر نهادهای امدادی و یا حداقل مثل مردم عادی، به وسیله فضای مجازی، نقش آفرینی کند. مجلس نباید در برابر مهمترین چالش تاریخی کشور ساکت و منفعل باشد.

10درصد لایک ها نیز مربوط به اخبار مبنی بر ویروس کرونا است که از این حیث، تفاوتی با قبل از تعطیلات عید وجو ندارد و در آن موقع نیز حدودا اخبار مربوط به کرونا همین میزان لایک دریافت نموده بود.

15 درصد لایک ها نیز مربوط به توصیف شرایط کشور در زمان شیوع ویروس کرونا است. کاربری در این راستا نوشته است:

یک روز در کردستان میجنگیدیم خرمشهر رو هم زدن. و الان بیش از 1 ماه است درگیر مبارزه با #کرونا هستیم و حالا #سیل بخش های زیادی از جنوب کرمان رو درگیر نموده جمعیت امام رضایی ها چند روزی است در مناطق سیل زده جهت خدمت رسانی حضور دارد.

11 درصد لایک ها نیز به انتقاد از کشورهای غربی و اروپایی به خاطر عملکرد در مقابل کرونا توسط اصولگرایان مربوط است. کاربری در این راستا نوشته است:

ساعاتی پیش فرانسه 4میلیون #ماسک اهدایی سوئد به اسپانیا و ایتالیا را بین راه در شهر لیون دزدید! البته با اعتراض سوئد، مکرون حاضر شده 2میلون از ماسکها را برگرداند و بقیه را باج سیبیل دمکراتیک بردارد! اینجا غرب است به عصر طلایی دزدان دریایی خوش آمدید! #کرونا فرصت شناخت بربرها!

6 درصد کاربران نیز درباره افرادی که در میان آشناهایشان به کرونا مبتلا و فوت شده اند، نوشته اند. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر نموده است:

پسر خالم پرکشید نتونستم واسش کاری کنم کرونا خیلی قوی تر بود

5 درصد کاربران نیز از مطالب طنز توئیتر استقبال نموده اند. این در حالی است که پیش از تعطیلات عید، لایک توئیت های طنزآمیز دوبرابر بیش از این مقدار بود به نظر می رسد با طولانی شدن شیوع کرونا، مطالب طنزآمیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است. کاربری در این رابطه توئیتی را به همراه فیلمی منتشر نموده است:

بچه به پدرش به آلمانی میگه وقتی کرونا اومده و دنیا داره تموم میشه من چرا باید تکالیفم رو انجام بدم؟؟ پدره میگه چون احمق از دنیا نری

4درصد لایک ها مربوط به امید مردم به بهبود اوضاع است. کاربری در این راستا نوشته است:

امروز رفتار مسئولانه و ستودنی شهفرایندان تهرانی را نقطه روشنی برای کنترل #کرونا می بینم. بزودی با همکاری شما ان شاالله شاهد پژواک بازیگوشی های بچه ها در شهر خواهیم بود.

3درصد لایک ها نیز به حمایت از از مسئولان اختصاص داشته است. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر نموده است:

درمان تمام افغانستانی های مبتلا به کرونا در ایران رایگان شد. پوشش درمانی 4/5 میلیون مهاجر برای کشورهای ثروتمند هم بسیار مشکله. چه برسه به ایران ما که تحت شدیدترین تحریم هاست. با وجود تمام نقدهایی که به دولت روحانی دارم در برابر رفتار انسانی و شریفش سر تعظیم فرود میارم.

2درصد کاربران از کشور چین انتقاد نموده اند. کاربری در این راستا نوشته است:

چینی ها مثل همواره دروغ گفتند و با پایین آوردن تعداد کشته های #کرونا، نقش بزرگی در دست کم دریافت این ویروس در سراسر دنیا داشتند. در ووهان چین روزانه تعداد فراوانی خاکستر مردگان، تحویل مردم می گردد که هیچ نسبتی با آمار 3000 فوت شده ای که چینی ها اعلام نموده اند ندارد.

2 درصد لایک ها نیز از مردم به دلیل رفتارشان در اوضاع کرونا انتقاد نموده اند در حالی که پیش از شروع تعطیلات این میزان 8 درصد بود و به نظر می رسد که کاربران توئیتری پس از گذشت دو هفته انتقاد کمتری به مردم دارند. کاربری در این رابطه توئیتی منتشر نموده است:

خب! چه خبر ؟ رفتید سیزده رو به در کردید و جوجه رو زدید و کرونا گرفتید برگشتید؟ به سلامتی انشالله!

2 درصد لایک ها نیز مربوط به انتقاد از رسانه هاست. کاربری در این راستا نوشته است:

آمار فوت شدگان در انگلیس مرز 3600نفر را رد کرد و از ایران پیشی گرفت، بهتر نیست کارمندان bbcفارسی و مهدکودک منوتو که در لندن مستقر هستند شرح دهند چرا انگلیس که پرواز به چین نداشته و مدیرانش کارشونو بلدند بیشتر از ایران کشته داده؟ #کرونا عجب بساط تاجران خبرسازی را بهم ریخت!

جمع بندی

داده کاوی توئیت های مربوط به کرونا نشان می دهد که همچنان انتقاد از مسئولین در مبارزه با کرونا بیشترین توجه را در میان کاربران به خود جلب نموده است؛ هرچند برای اولین بار حمایت از بعضی مسئولان را در مواجهه با کرونا شاهد هستیم که البته میزان خیلی کمی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، کاربران توئیتری مردم را به خاطر رفتارشان در مواجهه با کرونا کمتر شماتت می نمایند. نکته جالب توجه دیگر آن است که با طولانی شدن ایام شیوع کرونا، مضامین منشتر شده در خصوص کرونا از تنوع بیشتری برخودار شده و مطالب طنزآمیز کمتر مورد توجه کاربران توئیتر قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 872

به "خبرنگاران مواضع توئیتری ها پس از خاتمه تعطیلات نوروز چه تفاوتی با قبل از آغاز آن نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مواضع توئیتری ها پس از خاتمه تعطیلات نوروز چه تفاوتی با قبل از آغاز آن نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید