دردسر های گوگل در ارائه چت بات بارد در اتحادیه اروپا

به گزارش مجله سویگل، گوگل، لیست انتظار استفاده از چت بات بارد، رقیب چت بات هوش مصنوعی چت جی پی تی را برداشته است و این پلتفرم اینک در 180 کشور دنیا در دسترس است. در این لیست، اما نام آلمان و 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا دیده نمی گردد.

دردسر های گوگل در ارائه چت بات بارد در اتحادیه اروپا

به گزارش دویچه وله، سوندار پیچای مدیر اجرایی گوگل در خلال همایش گوگل آی/او 2023 در مانتین ویوی کالیفرنیا اظهار داشت که گوگل، کوشش خواهد نمود چت بات هوش مصنوعی خود به نام بارد را در بازار کشور های اتحادیه اروپا و در آلمان نیز عرضه کند.

در این همایش بعلاوه اعلام شد که گوگل، لیست انتظار برای استفاده از بارد، یعنی رقیب چت بات هوش مصنوعی چت جی پی تی را برداشته است و این پلتفرم اینک در 180 کشور دنیا به زبان انگلیسی در دسترس قرار گرفته است. در این لیست، اما نه نام آلمان دیده می گردد و نه 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا. این موضوع موجب ایجاد نگرانی هایی مبنی بر این شده که ممکن است قابلیت های فوق العاده هوش مصنوعی تا مدت زمانی طولانی از دسترس اروپا خارج باشد.

کمتر از دو ماه از زمان معرفی چت بات بارد گوگل گذشته است و این شرکت اعلام نموده که این سیستم هوش مصنوعی مولد در این مدت، تحولات بسیاری را تجربه نموده و روش های جالب و خلاقانه ای در تعامل میان انسان ها و این عامل هوش مصنوعی به وجود آمده است.

از زمان رونمایی از بارد در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، گوگل از راه اندازی سیستم PaLM 2، نوترین مدل زبان بزرگ خود (LLM) خبر داده است که پیشرفت بزرگ و سریعی در این زمینه محسوب می گردد. توانایی های بارد به خصوص در کدنویسی و محاسبات پیشرفته طی هفته های گذشته به یکی از مجذوب کننده ترین و محبوب ترین قابلیت های این سیستم تبدیل شده است. گوگل اعلام نموده که این سیستم هنوز در مراحل شروعین خود واقع شده است و به زودی، هم به لحاظ آموزش تماشا و هم به لحاظ الگوی پاسخ گویی پیشرفت های چشمگیری را نشان خواهد داد.

اعلام این خبر که آلمان و سایر کشور های اروپایی در لیست کشور های با قابلیت دسترسی به بارد قرار ندارند، به بحث ها و تبادل نظری های بسیاری در شبکه های اجتماعی و اخبار این کشور ها دامن زده است.

در همین زمینه، سوندار پیچای در همایش گوگل آی/او 2023 به نوعی به این نگرانی ها پاسخ داد و گفت که گوگل به هر حال، بارت را در این کشور ها یعنی در کشور های اروپایی عرضه خواهد نمود و از دید این شرکت، کشور هایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در معرفی محصولات نو گوگل مهم اند.

به گفته پیچای، برای به کارگیری و شروع به کار استفاده از محصولات نو، تلفیقی از عوامل گوناگون لازم است. او اضافه نمود، برای محصولی همانند بارت، قصد ما این است که همه چیز خوب پیش برود و با شرایط محیطی تطابق داشته باشد. برای شروع به کار بعضی محصولات در بعضی کشورها، نه تنها چنین تطابقی لازم است بلکه پرسش های حقوقی و مسائل مرتبط با قانون گذاری نیزمهم اند.

از جمله این که یادگیری ماشینی سیستم های هوش مصنوعی باید با بازخورد های انسانی تکمیل گردد. او اعلام که گوگل میخواهد از این طریق اطمینان یابد که عرضه این محصولات، با هنجار های محلی و ملاحظات اجتماعی در نواحی مختلف دنیا سازگار است و چنین ملاحظاتی را در نظر می گیرد. پیچای بعلاوه در سخنان خود اضافه نمود که در نظر گرفتن چنین مسائلی، پیشبرد کار را دشوارتر می نماید چرا که قانون گذاری در بعضی از منطقه ها دنیا فرق دارد، از این رو کار بیشتری برای انجام دادن وجود دارد و ما تصمیم داریم به آن دست پیدا کنیم.

چت بات بارد گوگل، رقیب چت بات متنی به نام چت جی پی تی محصول شرکت نو آفرین اوپن ای آی محسوب می گردد که در کنار محبوبیت روزافزون خود به بحث ها و مناقشات حقوقی نیز دامن زده بود.

چت جی پی تی؛ آیا هوش مصنوعی به آگاهی و احساس دست یافته است؟

چندی پیش در 31 مارس، یک نهاد نظارتی در ایتالیا، حکم ممنوعیت دسترسی به چت جی پی تی را به علت نقض حریم خصوصی صادر کرد. اگرچه که این ممنوعیت با گذشت کمتر از یک ماه و در پی آن که شرکت اوپن ای آی، چندین ویژگی نو در زمینه حریم خصوصی را به چت بات هوش مصنوعی خود اضافه نمود، برطرف شد.

استفاده همگانی از سیستم های هوش مصنوعی در دنیا، سبب شده که کشور های مختلف به خصوص کشور های اروپایی در پی تصویب قوانینی به منظور جلوگیری از سوء استفاده از آن باشند.

آنگونه که در همایش گوگل آی/او 2023 اعلام شد، چت بات بارد به زودی در قالب 40 زبان از جمله فارسی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

منبع: فرارو
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2199

به "دردسر های گوگل در ارائه چت بات بارد در اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

1 کاربر به "دردسر های گوگل در ارائه چت بات بارد در اتحادیه اروپا" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسر های گوگل در ارائه چت بات بارد در اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید