رنو ساندرو و استپ وی چه تفاوت هایی با هم دارند و کدام یک را بخریم؟
به گزارش مجله سویگل، ساندرو یکی از خودروهای باکیفیت شرکت رنو است که سال ها جزو پرفروش ترین خودروهای اروپا بوده است. این خودرو پس از برجام، با همکاری دو شرکت نیسان و پارس خودرو فراوری شد.

اما خودروی رنو ساندرو استپ وی با همکاری شرکت رنو پارس و در خط فراوری پارس خودرو مونتاژ و روانه بازار شد. خودرویی که از همان ابتدا توانست نظر مثبت مردم را به سوی خود جلب کند و با فروش بالایی روبرو گردد. رنو استپ وی را باید یک خودروی با کیفیت در بازار ایران دانست. از نظر قیمت، استپ وی کمی گران تر از رنو ساندرو است.
اما دقیقا چه تفاوت هایی میان رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی وجود دارد و کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
هر دو خودرو مبتنی بر پلتفرم X90 شرکت رنو هستند. پلتفرم بسیار محبوب و پرفروشی که در ایران با خودروهای رنو تندر 90، رنو تندر 90 پلاس و رنو تندر پیکاپ شناخته می گردد و موفقیت های چشمگیری به دست آورده است.
خودروی رنو ساندرو با نام B90 شناخته می گردد ولی رنو ساندرو استپ وی با نام B90 CROSS در میان اهالی فن مشهور است. یکی از دلایلی که از نام کراس در رنو ساندرو استپ وی استفاده شده است؛ ارتفاع بیشتر آن از سطح زمین در قیاس با برادر بزرگ تر است.
ارتفاع و تغییرات ظاهری بیرونی
هر دو خودرو در کلاس خودروهای هاچبک شرکت فرانسوی رنو هستند؛ اگرچه خود ساندرو از فضای داخل کابین بازی برخوردار است. انتهای این خودرو عریض است و 320 لیتر فضای بار دارد. اگر جایگاه های عقب بسته شوند؛ این فضا تا 1200 لیتر افزایش پیدا می نماید.
رنو ساندرو استپ وی از نظر تجهیزات داخل خودرو یا مشخصات فنی و موتوری تفاوتی چندانی با رنو ساندرو ندارد. تغییر عمده این دو خودروی پرفروش بازار ایران در ارتفاع و بعضی تغییرات ظاهری است.
رنو ساندرو استپ وی زیباتر و جذاب تر شده است. بعضی از بخش های ظاهری خودرو در بدنه بیرونی مانند دستگیره های درب ها از بیرون، آینه های جانبی، پنجره مشبک رادیاتور و بخش بالایی آن، سپر جلو و عقب، محافظ ها و زه ها، نوارها و برچسب ها، باربند، چراغ های جلو و رینگ ها تغییر یافته و طراحی مدرن تر و شیک تری دارند. به همین دلیل، بسیاری از ایرانی ها تمایل دارند استپ وی را خریداری نمایند.
ارتفاع رنو ساندرو معمولی 1534 میلی متر است ولی استپ وی ارتفاعی 1550 میلی متر دارد. اگر باربند روی استپ وی بسته گردد؛ این ارتفاع تا 1590 میلی متر افزایش پیدا می نماید.
فاصله بین مرکز چرخ های جلو و عقب استپ وی نیز کمی افزایش پیدا نموده است. استپ وی از کف زمین 180 میلی متر فاصله می گیرد ولی ساندرو معمولی 155 میلی متر فاصله دارد.
بنابراین از نظر ابعاد و اندازه تفاوت آن چنانی میان این دو خودرو نیست و فقط استپ وی بزرگ تر و فضای درون کابین کمی بیشتر شده است.
سیستم تعلیق
چون استپ وی از سطح زمین کمی ارتفاع بیشتری پیدا نموده است؛ شرکت رنو با ایجاد تغییراتی در فنرها و یاری فنرهای آن نسبت به ساندرو معمولی، سیستم تعلیق آن را برای جاده های ناهموار و سنگلاخی بهتر نموده است.
این خودرو ضمن اینکه پایداری بهتری در سطوح ناهموار دارد؛ سرنشینان خودرو نیز احساس امنیت و راحتی بیشتری می نمایند.
از نقطه نظر فنی، برای اینکه افزایش ارتفاع خودرو مسئله ای در پایداری خودرو ایجاد نکند، یاری فنرهای جلوی خودرو ساندرو استپ وی تغییر نموده است، همچنین فنرهای نصب شده بر روی اکسل عقب استپ وی با ساندرو متفاوت است.
سیستم انتقال قدرت
ساندرو و استپ وی با هر دو مدل جعبه دنده دستی و اتوماتیک در بازار ایران عرضه شدند. جعبه دنده اتوماتیک نصب شده روی این خودروها همان جعبه دنده DP2 است که در رنو تندر 90 نیز نصب شده است.
اما جعبه دنده دستی ساندرو استپ وی تفاوت هایی با ساندرو معمولی دارد. مثلا، این گیربکس فاقد گردگیر در پلوس سمت چپ است یا محل اتصال کابل دسته دنده در این مدل گیربکس متفاوت است.
سیستم کلاچ ساندرو معمولی از نوع سیمی است ولی در جعبه دنده دستی ساندرو استپ وی با مدل هیدرولیکی روبرو هستیم. به طور کلی، مکانیزم تعویض دنده، کیت کلاچ، دسته دنده و پلوس سمت چپ و راست متفاوت از مدل معمولی است.
قیمت
همان طور که اشاره شد؛ هر دو خودرو از نظر قیمت متفاوت هستند. حدود یک سال پیش، تفاوت قیمتی فاحشی میان این دو خودرو در بازار ایران شاهد بودیم ولی این روزها با فروکش کردن هیجان های بازار خوذرو، تفاوت قیمتی آن ها 10 الی 20 میلیون تومان است. مثلا، اگر رنو ساندرو با قیمت 140 میلیون معمله گردد؛ استپ وی قیمتی حدود 155 میلیون تومان خواهد داشت.
بسیاری از مردم ترجیح می دهند پول کمتری بدهند و ساندرو معمولی را بخرند ولی آن هایی که هوادار زیبایی و طراحی بیشتر هستند؛ باید 10 الی 15 میلیون تومانی بیشتر بپردازند.
منبع: یک پزشک