زیان فراگیر در صنعت گردشگری از قیمت شکنی بی قاعده بعضی آژانس ها

به گزارش مجله سویگل، به گزارش خبرنگاران علی اصغر توکلی در میزگرد آنالیز چالش های صنعت گردشگری که عصر چهارشنبه 23 آبان ماه 97 در دفتر سایت خبرنگاران برگزار گردید در تشریح مسائل اساسی صنعت گردشگری گفت: شرایط اصناف صنعت گردشگری و مسائلی که وجود دارد در حال حاضر به گونه ای نیست که بتوان راه حل فوری برای حل مسائل داد. به عنوان عضوی از انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران باید عرض کنم تمام دردها و مسائل در این انجمن عنوان می گردد و سعی در حل مسائل داریم ولی گستردگی مسائل به حدی است که تا به امروز سابقه نداشته است.

زیان فراگیر در صنعت گردشگری از قیمت شکنی بی قاعده بعضی آژانس ها

توکلی با بیان این که با توجه به ادامه روند مسائل بسیاری از اعضا تعطیل نموده اند، گفت: طبق برآوردهای اجرا شده به صورت آماری می توان گفت حدود 15 درصد از فعالین با اعلام رسمی یا بدون اعلام و به صورت چراغ خاموش کسب کار خود را از دست داده اند. عده ای هم تمامی پرسنل را تعدیل می نمایند ولی به سبب این که ملک برای خودشان است و هزینه های اجاره ندارند به صورت شخصی به کار ادامه می دهند. به این چند صورت می توان دید که فعالیت در صنعت گردشگری رو به زوال است.

وی با اشاره به نقطه آغاز مسائل این صنف گفت: می توان گفت دردهای ما از گرانی ارز شدت گرفت. ما از حدود یک سال و نیم پیش با مشکل افزایش سه برابری عوارض خروج روبرو شدیم که از 75 هزارتومان به 220هزار تومان برای بار اول ،330 هزار تومان برای بار دوم و 440 هزار تومان برای بار سوم رسید و هیچکدام از مسئولین بالای کشور حتی معاون رئیس جمهور نتوانست در این خصوص اقدامی نماید و موجب شد این روند تا به امروز استمرار داشته باشد. به این ترتیب با جزئی ترین تغییرات که آغاز نماینده این فرایند مخرب برای صنعت گردشگری ما بود هیچکدام از مسئولین پای این صنعت ایستادگی نکردند و باید گفت تا زمانی که عایدی نفتی وجود دارد حرفه ما برای مسئولین چندان کارایی ندارد. به عنوان یک عضو از جامعه صنفی بر این باورم که باید صبر کرد و در خصوص مسائل ناشی از گرانی ارز راهکاری به ذهنم نمی رسد و اگر راهکاری به ذهنمان خطور می کرد صد در صد عملی می کردیم .

مدیرعامل آژانس گردشگری توکلی با بیان این که صنعت ما صنعت مظلومی است، اضافه کرد: کارمندان فعال آژانس های گردشگری با حقوق های ناچیزی که دریافت می کردند امورات زندگیشان را میگذراندند که در حال حاضر آن دریافتی های ناچیز هم در حال کاهش است و ما مجبوریم از ساعات اضافه کاری و پاداش این نیروها بکاهیم زیرا واقعا توان پرداخت آن را نداریم.

وی با یادآوری این که در حال حاضر هشت کمیته در انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با حضور 25 نفر تشکیل می گردد، اظهار کرد: یکی از این کمیته ها کمیته IT است که در این کمیته ما راهکارهایی برای هماهنگ شدن با تحولات بازار ارائه می دهیم و امیدواریم بتوانیم مسائلی را که ورود تکنولوژی برای کسب وکار ما ایجاد می نماید را با راهکارهایی از میان برداریم. توکلی اضافه کرد: بعضی از آژانس های گردشگری که برندهای مشهوری هم دارند متاسفانه برای ادامه فعالیت و سودآوری خودشان، قیمت ها را می شنمایند که این امر از چند جهت ما را متضرر می نماید؛ ضرر مالی یکی از این ضررهاست که موجب می گردد در فروش بلیت ها نتوانیم کمیسیون خود را به دلیل اختلاف قیمت ها و به قولی قیمت های زیر میزی برداریم و با از بین رفتن حق کمیسیون، کل کسب و کار ما می خوابد. مورد دیگر از بین رفتن اعتماد مشتریان به ما با مقایسه قیمت ها است که در نهایت آبروی این صنف را به خطر می اندازند و مورد سوم اینکه این چند آژانس های گردشگری باعث می شوند که کل این صنف از بین برود تا آنها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

بازرس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بعلاوه سایت های غیر مرتبط و غیرمجاز را یکی دیگر از مسائل فعالان رسمی صنعت گردشگری دانست و گفت: این سایت ها با آنکه فعالیت غیر مرتبط دارند ولی به لحاظ شناخته شده بودن در این حوزه هم ورود نموده و فعالیت می نمایند. ما در انجمن این مسائل را عنوان کردیم و توانستیم جلوی فعالیت این بخش های غیر مرتبط را با پیگیر های مدوام بگیریم اما متاسفانه مسدود شدن این سایت ها یک هفته بیشتر دوام نداشت چرا که آنها با خرید مجوز به راحتی و به صورت ظاهرا قانونی به کارشان ادامه دادند.

منبع: همگردی
انتشار: 22 دی 1401 بروزرسانی: 22 دی 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2148

به "زیان فراگیر در صنعت گردشگری از قیمت شکنی بی قاعده بعضی آژانس ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "زیان فراگیر در صنعت گردشگری از قیمت شکنی بی قاعده بعضی آژانس ها" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیان فراگیر در صنعت گردشگری از قیمت شکنی بی قاعده بعضی آژانس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید