سایت انگلیسی: اعتراض ایران به میزبانی بحرین کاملاً بجاست، سناریوی دستکاری تست های کرونا احتمال دارد

به گزارش مجله سویگل، پایگاه خبری انگلیسی معروف پوشش دهنده اخبار ورزش دنیا در گزارشی به ناعادلانه بودن تصمیم AFC برای اعطای میزبانی بازی های مرحله انتخابی جام دنیای 2022 به بحرین اذعان نموده است.

سایت انگلیسی: اعتراض ایران به میزبانی بحرین کاملاً بجاست، سناریوی دستکاری تست های کرونا احتمال دارد

جهت دریافت مشاوره خدمات انواع طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، سایت Insidethegames انگلیس که به صورت تخصصی به پوشش خبرهای ورزشی و المپیکی می پردازد، در گزارشی به آنالیز تصمیم جنجال آفرین کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) برای انتخاب بحرین به عنوان میزبان بازی های به جامانده از گروه C دور دوم مرحله انتخابی جام جهانی 2022 پرداخته است. این گزارش را که به قلم مایکل هیوستون کارشناس حوزه خاورمیانه سایت Insidethegames نوشته شده را در ادامه می خوانید:

تیم ملی فوتبال مردان ایران در جام جهانی 2018 به افق های جدیدی رسید زمانی که با اختلافی ناچیز شانس صعود به مرحله حذفی رقابت ها را از دست داد. نه چندان هیجان زده از قرار دریافت در گروهی با حضور ابرقدرت های فوتبال اروپا مانند اسپانیا و پرتغال و نیز تیم ملی مراکش، ایران دومین پیروزی اش در تاریخ جام جهانی و اولین برد خود از جام جهانی 1998 فرانسه را کسب کرد. یک پیروزی برابر مراکش و پس از آن یک باخت خفیف برابر اسپانیا با یک تساوی برابر پرتغال همراه شد تا ایران تنها به خاطر یک امتیاز کمتر شانس صعود به مرحله حذفی را از دست بدهد هرچند عملکرد دفاعی مستحکم این تیم در یاد و خاطره ها ماند. اما اکنون بازگشت ستاره های پارس برای سومین حضور متوالی در جام جهانی به خطر افتاده است چون که این تیم شروعی نه چندان قدرتمندانه در مرحله انتخابی جام جهانی 2022 در قاره آسیا داشته است. آنها از 4 بازی اول خود دو بازی را برده اند و مابقی را باخته اند، که این برای تیمی که به عنوان رده بالاترین تیم آسیایی در قرعه کشی نهاده شد، رکوردی بیش از حدانتظار ضعیف است. عراق در ماه نوامبر سال 2019 پیروزی معروفش را برابر رقیب همسایه کسب کرد و این یک ماه بعد از باخت یک بر صفر ایران در خانه بحرین بود.

در این مرحله از رقابت های انتخابی جام جهانی در قاره آسیا، تنها تیم های اول به صورت مستقیم به دور سوم راه پیدا می نمایند ضمن اینکه 4 تیم دوم برتر هم صعود خواهند کرد. با شرایط فعلی ایران که در گروه خود سوم است، باید بازی های بعدی اش برابر بحرین و عراق که در هر دوی آنها در خانه است را ببرد تا امیدش برای صعود به جام جهانی 2022 قطر حفظ گردد. اما منظور من از خانه بحرین است چون به دلیل شیوع کرونا که باعث شده تورنمنت های AFC که به اندازه کافی بدون چارچوب و غیرقابل پیش بینی بودن ، بی ساختارتر و غیرپیش بینی تر شوند. به دلیل محدودیت های ادامه دار ناشی از شیوع کرونا، سفر میان کشورهای آسیایی در آینده ای نزدیک غیرممکن بود و AFC مجبور شد که تعدادی از بازی های را لغو کند و آنها را به صورت متمرکز در هشت کشور برگزار کند.

از این منظر که این تصمیم باعث برگزاری مسابقات می گردد، آن را می توان اقدامی کارآمد از جانبAFC دانست چرا که همه تیم ها در تمامی گروه ها طبق ساختاری معین بازی می نمایند و امید است که ادامه بازی ها با کمترین هرج و مرج برگزار شوند. در این میان بحرین به عنوان میزبان بازی های گروه C انتخاب شده و این یعنی که تمام بازی های به جامانده از این گروه باید در این کشور عربی برگزار گردد از جمله دو بازی حیاتی تیم ملی ایران. پس اکنون، بحرین این فرصت را خواهد داشت که دو بار در خانه برابر ایران بازی کند، تصمیمی که خشم مقامات فدراسیون فوتبال ایران را برانگیخته است. به همین دلیل آنها از این تصمیم AFC - نهادی که رئیس اش شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه هم بحرینی است - به دادگاه حکمیت در ورزش شکایت نموده اند. با وجود اینکه سوابق قبلی فدراسیون فوتبال ایران در چنین نزاع هایی کاملاً به نفع این سازمان نبوده است، این بار به نظر می رسد که دغدغه های آن بجاست. در حالی که بحرین عملاً در حضور طرفدارانش بازی می نماید، این تصمیم AFC برای اعطای میزبانی به بحرینی ها یک امتیاز عظیم برای آنها خواهد بود و می تواند از جانب ایران ناعادلانه تلقی گردد. بعضی افراد - به خصوص طرفداران عراقی و بحرینی - ممکن است در واکنش به این به قول معروف بی عدالتی شانه بالا بیاندازند و بی تفاوت باشند.

گاهی اوقات چنین اتفاقی را می توان بدشانسی نسبت داد اما مشکل اینجاست که این بدشانسی در دیگر گروه های شیوه متمرکز بازی های مرحله انتخابی قاره آسیا رخ نداده است. به عنوان مثال AFC در خصوص کویت که در گروه B با اردن هم امتیاز است و تنها به خاطر تفاضل گل یک پله بالاتر از این تیم در رده دوم قرار گرفته است، به این نتیجه رسیده است که بنا به اصل جوانمردی ورزشی، امتیاز میزبانی از بازی های گروه را به این کشور بدهد تا در خانه از اردن میزبانی کند. پس اگر چنین چیزی ملاک مشخص میزبان بازی های متمرکز است، چه فرقی میان این گروه و نزاع بحرین و ایران وجود دارد؟

برای شفاف تر شدن موضوع، ضروری است بدانید که بحرین قرار بود دو بازی اش برابر تیم های هنگ کنگ و کامبوج را در خانه و بازی اش برابر ایران را خارج از خانه برگزار کند. دو بازی اول روی کاغذ بازی های بودند که صرفنظر از مکان برگزاری آنها بحرین باید و می توانست آنها را ببرد. بحرینی ها دو بازی خود مقابل دیگر مدعی گروه یعنی عراق را هم انجام داده اند. به این ترتیب با توجه به اهمیت و ارزشی که بازی اش برابر بحرین دارد، اینجا کاملاً حق با ایران است و من مطمئنم که در آینده به این تورنمنت مقدماتی که احتمالاً یک تورنمنت عجیب و غریب از آب درخواهد آمد، پرداخته خواهد شد. دانستن اینکه کدام کشورها از این شیوه برگزاری مسابقات سود خواهند برد یا اینکه آیا این شیوه به نفع همه تیم ها خواهد بود هم جالب خواهد بود.

در همین حال یک مسئله دیگر که شاید کمتر قابل سنجش و ارزیابی باشد هم وجود دارد و آن حذف بازیکنان به دلیل مثبت شدن تست های کرونای شان است. اگرچه تا الان مواردش زیاد نبوده است اما شاهد بوده ایم که تعدادی از تیم های اروپایی بازیکنان کلیدی شان را به خاطر مثبت شدن تست کرونای شان در چند هفته اول مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 در ماه مارس از دست داده اند. اگرچه ممکن است که این مسئله به مسابقات انتخابی جام جهانی ربط نداشته باشد، اما جنجالی که اخیراً درباره یک بازی در مرحله انتخابی جام ملت های آفریقا میان تیم های بنین و سیرالئون رخ داد موضوع را پیچیده می نماید. طبق مقامات محلی حداقل 5 تن از بازیکنان تیم بنین تست کرونای شان قبل از این بازی مثبت شده بود. در ابتدا بازیکنان تیم بنین پس از آنکه به آنها اعلام شد چند هم تیمی شان که دارای تست مثبت بوده اند مجاز به حضور در بازی گروه در فری تاون نیستند، از اتوبوس خارج نمی شدند. بنین حاضر نبود بدون آن بازیکنان در مسابقه ای که برای رسیدنش به مرحله نهایی مسابقات سرنوشت ساز بود بازی کند. به همین دلیل بازی به ماه ژوئن موکول شد. اگرچه هنوز چنین اتهامی مطرح نشده اما نتیجه تست ها را هم می توان دستکاری یا آلوده کرد و چنین اقدامی هم می تواند شانس موفقیت یک تیم برای صعود را به کلی تغییر و تحت تأثیر قرار دهد. آیا پروتکل های بهداشتی مربوط به ویروس کرونا ممکن است از سوی تیم های میزبان مورد سوء استفاده قرار بگیرد؟ شرایط فعلی می تواند اجازه این کار را بدهد.

در حالی که ایران همچنان با AFC بر سر میزبانی از مسابقات کشمکش دارد، بازی های انتخابی جام جهانی از انتهای ماه می از سر گرفته می گردد و تا ماه ژوئن ادامه خواهد داشت. نتیجه فرجام خواهی ایران از CAS هرچه باشد، مسابقات مرحله انتخابی جام جهانی در آسیا همچنان غیرقابل پیش بینی، جنجال آفرین و دراماتیک خواهند بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1563

به "سایت انگلیسی: اعتراض ایران به میزبانی بحرین کاملاً بجاست، سناریوی دستکاری تست های کرونا احتمال دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایت انگلیسی: اعتراض ایران به میزبانی بحرین کاملاً بجاست، سناریوی دستکاری تست های کرونا احتمال دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید