سایه مناقشات جهانی بر نشست گروه 7

به گزارش مجله سویگل، نشست گروه هفت امروز (شنبه) در حالی برگزار می شود که رویارویی آمریکا و چین درخصوص مسئله پروتکشنیسم اقتصادی بالا گرفته است و امور اقلیمی، تجاری و مسئله ایران، باعث شده تا کار امانوئل ماکرون برای ارائه نتایج ملموس در این نشست سخت شود.

سایه مناقشات جهانی بر نشست گروه 7

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، این نشست سه روزه که در شهر ساحلی بیاریتز در حال برگزاری است، با امور مهمی در دیگر نقاط جهان مقارن شده که خطر پراکندگی گروهی از کشورها را -که اختلافی باسابقه دارند- به همراه دارد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به عنوان میزبان این نشست، خواستار تمرکز رهبران بریتانیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا بر سر اموری چون دفاع از دموکراسی، برابری جنسیتی، تحصیلات و تغییرات آب و هوایی شده است؛ وی مقاماتی از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را نیز به عنوان مهمان به این مجمع دعوت کرده تا تمام کشورها درخصوص امور مذکور مشارکت داشته باشند.

با این حال، اوج گیری جنگ تجاری میان چین و آمریکا، تلاش دولت های اروپایی برای تنش زدایی میان تهران و واشنگتن و نیز بیانیه های جهانی در محکومیت آتش سوزی های عمدی در جنگل های آمازون، دستور کار ماکرون را تحت الشعاع قرار داده است.

ستیزه جویی های پرسابقه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گردهمایی های چندجانبه -که نشست سال پیش گروه هفت را به نتایجی نامطلوب منتهی کرد- حاکی از آن است که نمی توان در نشست امسال نیز امیدی برای توافقات قابل توجه داشت. دولت فرانسه تصمیم گرفته تا جهت اجتناب از بروز یک ناکامی دیگر، بیانیه نهایی درباره نتایج نشست ابلاغ نکند.

استوارت پاتریک، از کارشناسان روابط خارجی ساکن آمریکا می گوید: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، این نشست را فرصتی برای برقراری مجدد چندجانبه گرایی، ارتقای دموکراسی و تعدیل گلوبالیزیشن می داند تا کارایی آن برای همه فراهم شود؛ احتمال غالب آن است که این گردهمایی، نقاط ضعف ایدئولوژیکی، اقتصادی و سیاسی را که انسجام غربی و همکاری بین المللی را تهدید می کند، بروز دهد.

سال گذشته، ناظران به دلیل آنکه ترامپ نشست گروه هفت 2018 در شارلووی کانادا را زودتر از دیگر رهبران ترک کرد، این مجمع را تحت گروه شش بعلاوه یک عنوان کردند.

طبق اظهار مقامات آمریکا، ترامپ سیاست های کاهش اقتصادیات و مقررات زدایی خود را در این نشست بیان و از دیگر هم پیمانان خواهد خواست تا جهت مقابله با مسائل اقتصاد جهانی، از خط مشی او پیروی کنند.

او چند ساعت قبل از ترک آمریکا به مقصد بیاریتز، واکنشی شدید به اقدام اخیر چین نشان داد؛ این کشور به تازگی در عملی تلافی جویانه، کالاهای آمریکایی بیشتری را در تعرفه های وارداتی وضع شده لحاظ کرده است. ترامپ حتی به شرکت های آمریکایی دستور داده تا به طریقی به فعالیت خود در چین پایان دهند. با این حال طبق قانون، رئیس جمهور آمریکا نمی تواند این شرکت ها را وادار به خروج سریع از چین بکند. شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، در لیست مدعوین این نشست گروه هفت در فرانسه دیده نمی شود.

موضوع بریگزیت بریتانیا نیز از جمله مسائل قابل ملاحظه این نشست است؛ کم رنگ شدن حضور این کشور در اروپا و اتکای بیشتر به آمریکا.

بوریس جانسون، نخست وزیر جدید بریتانیا، تمایل خواهد داشت که بین بیگانگی با هم پیمانان اروپایی و نرنجاندن ترامپ -و جلوگیری از بروز مانع برای مراودات تجاری آینده با آمریکا- تعادل برقرار کند. صبح فردا ترامپ و جانسون به رایزنی دوجانبه خواهند پرداخت.

دیپلمات ها با این وجود، امکان به توافق رسیدن این دو رهبر غربی را پایین می دانند؛ با ذکر اینکه بریتانیا درباره امور ایران، مراودات تجاری و تغییرات اقلیمی، هم سویی نزدیکی با اروپا دارد.

یکی از دیپلمات های حاضر در نشست گفته است: نشست به گروه پنج بعلاوه دو مبدل نخواهد شد.

جانسون در آغاز نشست گفته بود که بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا، از تعهدات جهانی خود عقب نخواهد نشست و باور به نظم جهانی را نیز از دست نخواهد داد.

این اظهار نظر، پاسخ قاطع او به کسانی است که باور دارند ترک گفتن اتحادیه اروپا، مسئولیت های جهانی بریتانیا را از بین می برد و این کشور به رویکرد نامتعارف و اغلب مناقشه انگیز ترامپ در دیپلماسی روی خواهد گذاشت.

دولت فرانسه برای دور نگه داشتن تظاهرکنندگان از محل برگزاری نشست، 13 هزار نیروی پلیس برای استقرار در نظر گرفته است.

در راستای فشارهای متوجه این نشست، دیروز رهبران اتحادیه اروپا، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل را جهت گسترش آتش در جنگل های بارانی آمازون، مورد انتقاد قرار دادند.

به گفته ماکرون، بولسونارو در نشست سران گروه بیست -که ماه ژوئن در ژاپن برگزار گردید- به مسائل اقلیمی کم توجه بود؛ رئیس جمهور فرانسه هم چنین تهدید کرده که توافق تجاری اتحادیه اروپا و مرکوسور (اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی) را وتو کند.

سازمان صلح سبز، مسئله تخریب جنگل ها را فوریتی خوانده است که رهبران گروه هفت باید در راستای پایان دادن به استفاده از سوخت های فسیلی و حفاظت از جنگل ها، آن را مورد توجه قرار دهند. ژان فرانکوآ ژوییا، رئیس بخش فرانسه این سازمان می گوید: ماکرون برای باری دیگر، بیانیه هایی بی پروا می دهد که با عمل مطابق نیست.

وی ادامه می دهد: فرانسه و دیگر کشورهای توسعه یافته، از طریق اقتصاد خود و واردات منتج به جنگل زدایی، مسئول وضعیت هولناک آمازون هستند؛ این شرایط تحت تاثیر سیاست های اشتباه در بخش هایی نظیر کشاورزی، صنعت چوب و زیست انرژی، رو وخامت گذاشته است.

به گفته یک منبع دیپلمات فرانسوی، مشاوران رهبرهای گروه هفت در حال طرح ریزی اقدامی برای مقابله با این آتش سوزی ها هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 443

به "سایه مناقشات جهانی بر نشست گروه 7" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه مناقشات جهانی بر نشست گروه 7"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید