سردرد بستنی خطرناک است؟

به گزارش مجله سویگل، هیچ لذتی بالاتر از خوردن آب یخ یا بستنی یخی در گرما نیست. فارغ از کالری های زیادی که به واسطه خوردن بستنی وارد بدن خود می کنید، گاهی مغز شما از سرما تیر می کشد.

سردرد بستنی خطرناک است؟

آیا تا به امروز برای شما پیش آمده با خوردن بستنی یا یک نوشیدنی خنک و سرد احساس کنید مغزتان تیر می کشد؟ سردرد بستنی هیچ ارتباطی با معده ندارد بلکه نتیجه سرد شدن سریع سقف دهان است. درواقع شما قبل از بلع سردرد می گیرید. با خبرنگاران همراه شوید تا بیشتر درباره این اتفاق دردآور ولی جالب بدانید.

یخ زدن مغز چیست؟

این فرایند در اصطلاح عامیانه یخ زدن مغز نامیده می گردد. به این اتفاق در گذشته با نام سردرد بستنی هم یاد می شد، به زبان علمی سردرد ناشی از خوردن یا تنفس محرک های سرما یا HICS نام دارد. انجماد مغز حسی گذرا (اغلب کمتر از 10 ثانیه) از دردی شدید در هر دو بخش جلویی (قدامی) و پشتی (خلفی) کاسه سر است که با تیر کشیدن حس می گردد. برخلاف نام این عارضه، درد آن به مغز انسان ارتباطی ندارد. مغز عاری از گیرنده های درد است.

در کسانی که مستعد یخ زدن مغز هستند، این احساس در نتیجه عبور مواد سرد (جامد، مایع یا گاز) از سقف دهان، پشت گلو یا هر دو جهت پدیدار می گردد.

حقایق جالب حالت انجماد مغز

با این تفاسیر شاید بد نباشد با حقایق جالب در خصوص این عارضه بیشتر آشنا شوید.

  • یخ زدن مغز یکی از رایج ترین انواع سردرد در جهان است. حدود 5.9 تا 74 درصد بزرگسالان و 38.3 تا 79 درصد بچه ها آن را تجربه می نمایند. در پی یک تحقیق علمی در تایوان، 8359 دانش آموز مقطع دبیرستان مورد آزمایش قرار گرفتند و 40.6 درصد از این افراد سردرد ناشی از انجماد مغز را تجربه کردند.
  • یخ زدن مغز ارثی است. این عارضه می تواند از والدین به بچه ها منتقل گردد.
  • برخی از تحقیقات علمی ثابت نموده اند کسانی که یخ زدن مغز را تجربه می نمایند، مستعد ابتلا به میگرن هستند.
  • در برخی از مردم یخ زدن مغز در نتیجه خوردن خوراکی های سرد پدیدار می گردد. برخی افراد حتی با تنفس هوای سرد یا استفاده از وسایل سرد نیز این سردرد کوتاه و گذرا را تجربه می نمایند.
  • وقتی سرعت خوردن خوراکی سرد زیاد باشد، احتمال این که دچار یخ زدن مغز بشوید زیاد خواهد بود.
  • مکانیزم دقیق انجماد مغز هنوز معین نیست. برخی از دانشمندان بر این باور هستند که یخ زدن مغز در نتیجه انجماد سریع خون در سرخرگ داخلی کاروتید و انقباض رگ ها و عروق صورت می گیرد.
  • سرخرگ داخلی کاروتید خون سر و مغز را تامین می نماید. انقباض عروق به تنگ یا باریک شدن عروق خونی ناشی از انقباض دیواره عضلانی عروق به ویژه در سرخرگ ها و سرخرگچه ها اشاره دارد که باعث بروز سردرد می گردد.
  • بر اساس یافته های علمی زنان بیشتر از مردان در معرض انجماد مغز قرار دارند. یکی از دلایل این ادعا این است که زنان سردردهای بیشتری نسبت به مردان دارند.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب عجیب ترین قوانین جهان که به سختی می توان باور کرد را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2031

به "سردرد بستنی خطرناک است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سردرد بستنی خطرناک است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردرد بستنی خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید