سلول های خورشیدی قابل چاپ ساخته شد

به گزارش مجله سویگل، گروهی از محققان در دانشگاه یزد با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پژوهشی برای فراوری سلول های خورشیدی چاپی انجام دادند.

سلول های خورشیدی قابل چاپ ساخته شد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ قیمت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشیدی، بادی و زیست توده در جهان رو به گسترش است. انرژی هایی پاک، ارزان و در دسترس. اما استفاده از آنها نیاز به فناوری دارد. محققان در جهان روی این فناوری ها کار می نمایند و همیشه اخباری خوش از این حوزه ها به گوش می رسد.

انرژی خورشیدی یک نوع از انرژی های تجدیدپذیر است. برای تبدیل نورخورشید به الکتریسته نیز نیاز به سلول های خورشیدی است.

نسل قدیم سلول های خورشیدی سیلیکونی نام دارند که سخت بودن فرآیند ساخت و هزینه بر بودن آن از جمله مسائل فراوری آنها است. این روزها نسل جدید سلول های خورشیدی به علت فرایند ساخت آسان و صرفه مالی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. نسل جدید از موادی به نام پروسکایت هیبریدی استفاده می نماید. موادی که یک سر آلی و یک سر معدنی دارند. ساختار آنها بلوری مکعبی است. نیم رساناهایی جاذب نور مرئی.

همچنین یکی از مزیت های مناسب آنها پرینت کردن با سرعت زیاد و مقیاس بالا است. در جهان این نوع از سلول ها تجاری سازی شده است. در ایران نیز گروهی از محققان در دانشگاه یزد با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پژوهشی برای فراوری این نوع از سلول های خورشیدی با موفقیت انجام دادند.

نعیمه ترابی میرزایی مجری این طرح پژوهشی گفت: هدف این پژوهش استفاده از مواد جاذب پروسکایت در ساختار سلول خورشیدی بود. به گونه ای که مراحل ساخت به دمای بالا نیاز نداشته باشد. فراوری برق مصرفی با استفاده از سلول های خورشیدی بسیار آسان تر از سایر روش ها است اما به علت قیمت بالای سلول های خورشیدی سیلیکونی، استفاده از آن ها در بسیاری از موارد مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: فرایند ساخت سلول های خورشیدی نسل جدید بسیار ارزان و آسان تر از سلول های سیلیکونی است. با فراهم آوردن امکان ساخت سلول ها بر روی زیرلایه های منعطف می توان به صنعت فراوری سلول های خورشیدی قابل پرینت دست یافت. این تکنیک به علت مقرون به صرفه بودن و قابلیت فراوری در مقیاس وسیع بسیار مورد توجه است. در واقع با دستیابی به این فناوری می توان بخش وسیعی از برق مصرفی را به وسیله سلول های خورشیدی تامین کرد.

میرزایی همچنین بیان نمود: در حال حاضر دانش ساخت سلول های خورشیدی پروسکایت در کشور وجود دارد و محققان ایرانی هم پای سایر کشورها در این حوزه پیش آمده اند. اما در حلقه اتصال تحقیقات به صنعت مسائلی وجود دارد و شاهد تجاریسازی این نوع سلول ها در کشور نیستیم.

وی با بیان اینکه در این پژوهش سلول های خورشیدی پروسکایت با قابلیت پرینت ساخته شد، گفت: تمام لایه ها و اجزای سلول های خورشیدی را در دمای پایین و روی بستری انعطاف پذیر ساختیم. ارزان، سبک بودن و بازدهی بالا بعضی از ویژگی های این سلول های خورشیدی است.ضخامت کل سلول می تواند کمتر از 1 میکرون نیز باشد.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1247

به "سلول های خورشیدی قابل چاپ ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلول های خورشیدی قابل چاپ ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید