صلح و اقتصاد محور ملاقات وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان

به گزارش مجله سویگل، وزیر خارجه ترکمنستان برای رایزنی با مقامات افغان درباره مسایل مربوط به انرژی، صلح و اقتصاد در رأس یک هیئت عالیرتبه وارد هرات شد.

صلح و اقتصاد محور ملاقات وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان امروز (شنبه 15 خرداد) برای ملاقات با حنیف اتمر همتای افغان خود وارد هرات شد.

در این نشست علاوه بر وزیران خارجه افغانستان و ترکمنستان ، اجمل احمدی سرپرست بانک مرکزی، هارون چغانسوری وزیر معادن و پترولیم، داود نورزی رئیس شرکت برق افغانستان و شمار دیگری از مقامات ارشد دولت افغانستان و ترکمنستان حضور داشتند.

اتمر در شروع این نشست گفت که برنامه سفر وزیر خارجه ترکمنستان به افغانستان دو روزه خواهد بود و مردوف قرار است در جریان ملاقاتها و نشست های جداگانه خویش درباره بعضی مسایل مهم دوجانبه از جمله صلح و امنیت در افغانستان بحث و مصاحبه کند.

وزیر خارجه افغانستان اضافه نمود که صادرات برق ترکمنستان به هرات، صادرات سنگ مرمر هرات به ترکمنستان، پروژه تاپی، خط آهن مشترک میان افغانستان و ترکمنستان، راه ترانزیتی لاجورد و تجارت و ترانزیت میان دو کشور، محورهای اساسی گفت وگوها میان مقامات دو کشور خواهد بود.

به گزارش هشت صبح، وزیر خارجه ترکمنستان نیز بدون ارائه جزئیات درباره برنامه سفرش گفت که در این ملاقاتهای مشترک درباره هفت مسئله مهم و اساسی بحث و مصاحبه خواهد شد.

مردوف اضافه نمود که اساس گفت وگوهای دوجانبه تصمیمات روسای جمهوری ترکمنستان و افغانستان است.

وزیر خارجه ترکمنستان درحالی سفر خود به افغانستان را از هرات شروع نموده که طی چند سال اخیر، فرایند کاری خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به وسیله افغانستان به هند و پاکستان موسوم به تاپی به کندی پیش رفته و براساس وعده های اشرف غنی، این خط لوله باید سال گذشته به هرات می رسید اما تا به امروز کار عملیاتی آن در خاک افغانستان کلید نخورده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1632

به "صلح و اقتصاد محور ملاقات وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صلح و اقتصاد محور ملاقات وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید