ماجرای قیمت نجومی تن ماهی ...، فروشندگان: کنسروها را حذف کردیم ، تولیدکنندگان: فکر جیب مردم هستیم! ، قیمت واقعی تن ماهی؛ 75 یا 90 هزار تومان!

به گزارش مجله سویگل، نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران گفت: اگرچه کنسرو ماهی 75 هزار تومانی باید با قیمت واقعی 90 هزار تومان فروخته گردد اما فعلا نمی گذاریم قیمت ها بالا رود و قیمت های موجود مصوب خواهد شد.

ماجرای قیمت نجومی تن ماهی ...، فروشندگان: کنسروها را حذف کردیم ، تولیدکنندگان: فکر جیب مردم هستیم! ، قیمت واقعی تن ماهی؛ 75 یا 90 هزار تومان!

خبرنگاران- خدیجه نوروزی: تن ماهی از ابتدای سال جاری حدود 65 درصد گران شده است و این محصول اکنون در فروشگاه های مواد غذایی 66 تا 75 هزار تومان قیمت دارد. ستاد تنظیم بازار سال گذشته قیمت هر قوطی 180 گرمی تن ماهی را 39 هزار تومان مشخص نموده بود گرچه همان زمان هم فراورینمایندگان می گفتند، ارزش واقعی این محصول در محدوده 52 هزار تومان بود؛ اما حالا می گویند با توجه به جهش قیمت گوشت ماهی در بازار حالا عرضه تن ماهی با قیمت کمتر از 120 هزار تومان معنایی جز تحمل زیان و ضرر سنگین ندارد.

اما با این وجود خبرهای ضد و نقیضی در باره گران شدن مجدد کنسرو ماهی به گوش می رسد و همین موضوع موجب شده بیشتر فروشگاه های آنلاین قیمت کنسروها را حذف نموده و کلمه در حال تامین را روی محصولات کنسروی گذاشته اند. یکی از سوپرمارکتی ها در گفت و گو با ما می گوید: محصولات کنسروی مانند گذشته خریدار ندارد و گرانی باعث شده کنسرو ماهی از سبد خرید مردم حذف گردد. از همین رو ما نیز چون فروش نداریم تعداد کمتری کنسرو تن ماهی برای فروش می آوریم.

در بین کنسروهای خورشتی هم بیشتر مغازه ها فقط قیمه و قورمه سبزی می فروشند. یکی از فروشندگان سوپرمارکتی در این خصوص می گوید: ابتدای سال گذشته خورش قیمه 50 هزار تومان بود اما زمستان به 75 هزار تومان رسید و سال جاری قیمت به 95 هزار تومان رسیده است و چون مردم بقیه کنسروها نمی خرند ما نیز فقط قیمه و قورمه سبزی می آوریم.

رئیس سندیکای کنسرو ایران افزایش 150 درصدی قیمت کنسرو ماهی را رد کرد و گفت: فعلا این مسأله در ستاد تنظیم بازار مطرح نشده است و فراورینمایندگان حتما براساس قدرت خرید مردم پیشنهادات خود را ارائه می نمایند.

محمد مختاریانی، نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران در گفت و گو با خبرنگاران ضمن رد شایعه افزایش 150 درصدی قیمت کنسرو تن ماهی گفت: قرار نیست چیزی گران گردد و قیمت های کنونی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و همین قیمت ها مصوب خواهد شد.

این اظهارات در حالی که بر اساس پیگیری ها و رصد قیمت در بازار کنسروماهی 180 گرمی که سال گذشته 45 هزار تومان بود اکنون با قیمت 75 هزار تومان به مصرف نمایندگان عرضه می گردد. مختاریانی در این خصوص اظهار کرد: منظور ما هم این است که از این قیمت بالاتر نمی رود. گرچه بایستی از این گران تر می شد، بالای 70 درصد هزینه تمام شده کنسرو تن، ماهی است که فراورینماینده قبلا ماهی را کیلویی 52 هزار تومان می خرید تا مثلا کنسرو ماهی 180 گرمی اش را 75 هزار تومان به دست مصرف نماینده برساند اما الان ماهی را کیلویی 145 هزار تومان می خرد ولی بازم هم کنسرو ماهی را به همان قیمت می دهد.

نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران گفت: قیمتی که الان کنسرو ماهی در فروشگاه ها فروخته می گردد، قیمتی است که در حال مصوب شدن است. ما دیگر نخواهیم گذاشت قیمت بالاتر برود گرچه طبق محاسبات ما باید کنسرو تن ماهی که الان 75 هزار تومان فروخته می گردد باید 90 هزار تومان فروخته گردد تا برای فراورینماینده به صرفه باشد اما ما برای حمایت از مصرف نمایندگان فعلا نخواهیم گذاشت قیمت از این میزان بالاتر برود و همین قیمت را مصوب می کنیم و قیمت گذاری می گردد. ملاک قیمت گذاری بازار، کنسرو 180 گرمی که عمده سهم بازار را به خود اختصاص می دهد.

اگر فراورینماینده به بهانه اینکه ماهی گران شده محصولات کنسروی خود را گران می فروشد جای این سوال است که چرا کنسروهایی مانند بادمجان، عدسی و لوبیا گران شده است. مختاریانی در پاسخ به این سوال گفت: درب و قوطی تمام کنسروها وارداتی است که سال گذشته با دلار میانگین 25 هزار تومانی وارد می شد اما الان با دلار 40 هزار تومانی وارد می گردد. از طرفی عمدتا لوبیا و عدس کنسروها وارداتی است و گران تر به دست فراورینماینده می رسد. البته لوبیای داخل هم مصرف می گردد که قیمت آن به نسبت قبل دو برابر شده است. از طرفی دستمزد کارگران هم مزید بر دلیل شده است با وجود اینکه دولت 27 درصد دستمزد کارگران را افزایش داد اما بیشتر کارخانجات دستمزد کارگران را تا 40 درصد افزایش داده اند.

وی در خصوص گوجه فرنگی شرح داد: قیمت گوجه فرنگی از سال گذشته به هیچ عنوان افزایش نیافته است.

این فعال تاکید نمود: برای رسیدن به یک قیمت مصوبه، کارخانجات فراورینماینده تن ماهی براساس شرایط مالی و قدرت خرید مردم و قیمت تمام شده فراوری و سود منطقی پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح خواهند کرد. با توجه به اینکه صید سال جاری صید بسیار کمی بود، قیمت کمی از ابتدای سال بالا رفت چون ماهی گران شد اما امیدواریم سال بعد صید خوب گردد.

انواع کنسرو

حجم به گرم

قیمت به هزار تومان

تن ماهی

180

66 تا 75

خوراک لوبیا چیتی

420

17 تا 27

خوراک لوبیا چیتی با قارچ

420

27 تا 34

قیمه

480

90 تا 100

خوراک بادمجان

480

30 تا 40

قورمه سبزی بدون گوشت

450

100 تا 110

مرغ

180

40 تا 42

عدسی

420

25 تا 28

خورش کرفس

460

10

خورش آلو اسفناج

285

70 تا 80

خورش فسنجان

285

65 تا 80

خورش بامیه

460

90

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2216

به "ماجرای قیمت نجومی تن ماهی ...، فروشندگان: کنسروها را حذف کردیم ، تولیدکنندگان: فکر جیب مردم هستیم! ، قیمت واقعی تن ماهی؛ 75 یا 90 هزار تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای قیمت نجومی تن ماهی ...، فروشندگان: کنسروها را حذف کردیم ، تولیدکنندگان: فکر جیب مردم هستیم! ، قیمت واقعی تن ماهی؛ 75 یا 90 هزار تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید