مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران به سامانه سروش 2 مجهز شد

به گزارش مجله سویگل، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران به سامانه سروش 2 مجهز شد.

مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران به سامانه سروش 2 مجهز شد

طراحی و فراوری سامانه سروش 2 (سیستم انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان) با هدف دسترسی نابینایان به تصویر برجسته آثار موزه ها و اماکن تاریخی به صورت لمسی و بعلاوه بهره برداری از اطلاعات و شناسنامه اشیاء و اماکن تاریخی به صورت بریل و صوتی عرضه شده است.

اجزای این سامانه شامل نرم افزار اطلاع رسانی موزه ها و اماکن فرهنگی و تاریخی، صفحه نمایش و صفحه کلید بریل (برجسته نگار) و دستگاه فراوری اشکال برجسته همراه با کاغذ مخصوص است. نرم افزار این سامانه دارای یک بانک اطلاعاتی از تصاویر و توضیحات متنی اشیا، آثار و اماکن فرهنگی تاریخی بوده که اطلاعات آن به وسیله مسئولین موزه ها بارگذاری می گردد.

این سامانه قابل نصب روی ویندوز 7 و بالاتر، دارای خروجی صوتی و بریل، ورودی صفحه کلید عادی و صفحه کلید بریل، امکان ورود اطلاعات شناسنامه آثار در دو سطح مقدماتی و پیشرفته و قابلیت بارگذاری تصاویر است.

دسترس پذیری کامل برای استفاده نابینایان و کم بینایان از دیگر مزایای این سامانه به شمار می رود.

امیر سرمدی، یکی از کارشناسان این شرکت دانش بنیان با اشاره به بازدید 40 نفر از اعضای نابینایان ایران از مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران از رونمایی از سامانه سروش 2؛ سیستم انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان برای جامعه هدف اطلاع داد.

وی اضافه نمود: این سامانه دارای یک کاغذ برجسته است که بر روی دستگاه سروش قرار می گیرد و فرد با لمس آن موقعیت موزه ها را نسبت به یکدیگر متوجه می گردد. این اطلاعات به وسیله علائمی به فرد منتقل خواهد شد.

سرمدی افزود: براساس این علائم، مثلت نشان دهنده موزه ها، مربع نشان دهنده ساختمان اداری و دایره آب نماهای موزه است و اگر فرد نابینا بخواهد بداند که در چه بخشی از موزه واقع شده است، بر روی این سامانه با سرانگشت ضربه ای به صفحه وارد می نماید و سامانه سروش به صورت بریل و صوتی به وی اعلام می نماید که محل انتخابی کجاست.

این کارشناس شرکت دانش بنیان با بیان اینکه موزه ها دارای ورودی های متعددی هستند، اظهار داشت: سامانه سروش به صورت بریل و صوتی به فرد عناوین ساختمان های موجود در هر ورودی را اعلام می نماید.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه کاخ نیاوران به سامانه سروش 2 مجهز شده است، خاطر نشان کرد: این سامانه اطلاعات کاملی درباره هر بخش از مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران ارائه می دهد.

سرمدی به بخش صفحه نمایش و صفحه کلید این سامانه اشاره نمود و گفت: نابینایان با استفاده از صفحه کلید بریل برجسته نگار امکان تایپ بریل و جستجو برای یافتن مشخصات و شناسنامه آثار و اشیاء مورد نظر در موزه را دارند. نمایشگر بریل برجسته نگار نیز امکان مطالعه بریل اطلاعات موجود در نرم افزار اطلاع رسانی موزه ها را برای نابینایان فراهم می نماید.

به گفته وی این سامانه دارای نمایشگر 40 کاراکتری بریل، دارای صفحه کلید بریل و کلیدهای جهت نما، درگاه ورودی USB و دارای 40 کلید عملیاتی در بالای کاراکترهای بریل است، ضمن آنکه این سامانه احتیاج به درایور ویندوز (HID) ندارد.

سرمدی با بیان اینکه برای تولی تصاویر برجسته در این سامانه ابتدا باید تصویر مورد نظر روی کاغذهای مخصوص (ZY-Tex2) پرینت گردد، ادامه داد: پس از آن، این کاغذها از دستگاه عبور نموده و حرارت ایجاد شده در دستگاه اشکال چاپ شده به رنگ مشکی روی کاغذ مخصوص را برجسته می نماید.

وی افزود: نابینایان با لمس این اشکال برجسته، تصویر آثار و اشیاء مورد نظر در موزه ها و اماکن تاریخی را تجسم می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1403 بروزرسانی: 23 مرداد 1403 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2275

به "مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران به سامانه سروش 2 مجهز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران به سامانه سروش 2 مجهز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید