موزه های کانادا

به گزارش مجله سویگل، کانادا کشوری جوان و سرزمینی با پیشینه ای غنی و طولانی است. این کشور که به تازگی 153 ساله شده است، جامعه ای فرهیخته و علاقه مند به فرهنگ دارد. تعداد بالای موزه های کانادا به آسانی نشان می دهد که مردم کانادا به فرهنگ و عوامل فرهنگی بسیار اهمیت می دهند. حدود 50 موزه در کانادا فعالیت می نمایند که شامل موزه های تخصصی، هنری، تاریخی، علمی، صنعتی و حتی شخصی می شوند.

موزه های کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تورهای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

در این مقاله از چرایی و ضرورت شناخت فرهنگ برای مهاجرین و مخصوصا مهاجرین به کانادا به تفضیل صحبت نموده ایم. مقاله حاضر یک راهنما برای موزه گردی در کانادا است. در این مقاله قرار است با هم به سراغ موزه های کانادا برویم و یک سفر کوتاه فرهنگی به این کشور داشته باشیم. برای یک گردش فرهنگی در کانادا آماده هستید؟ !

انواع موزه ها

پیش از هرچیز باید موزه ها را به چند دسته کلی تقسیم کنیم. موزه های کانادا از نظر دسته بندی شامل موزه های تاریخی، موزه های هنری، موزه های تخصصی تقسیم می شوند. در این مقاله بر حسب نوع دسته بندی موزه ها به سراغ آنها رفته ایم.

  • موزه های تاریخی و طبیعی کانادا

موزه تاریخ کانادا ( Canadian Museum of History)

یکی از عظیمترین و قدیمی ترین موزه های کانادا، موزه تاریخ این کشور است. قدمت این موزه به سال 1856 میلادی باز می گردد و هرساله میزبان یک میلیون و دویست هزار نفر بازدید نماینده است. این موزه در بخش فرانسوی نشین پایتخت کانادا یعنی کبک و در شهر گاتینو واقع شده است.

در این موزه که سابقا به موزه تمدن کاناد مشهور بود، اشیا و مستنداتی که نمایان گر تاریخ انسان در کانادا است را ثبت، ضبط و نمایش می دهد. به علاوه بر روی این اشیا و مستندات مطالعه و تحقیق هم انجام می گردد. تمرکز بخش تاریخی موزه بر روی انسان شناسی، مردم شناسی و تاریخ کانادا و دیگر کشورها است. مثلا سالنی به نام گرند هال ( Grand Hall) وجود دارد که مربوط می گردد به معرفی و نمایش دادن عقاید، فرهنگ و سبک زندگی ساکنان نخستین سرزمین کانادا یا اینویت ها که پیشتر در مقاله کانادا درموردشان صحبت نموده ایم.

اما این تمام ماجرا نیست. موزه تاریخ کانادا به مرور بخش های دیگری را به خود اضافه نمود که باعث شد مردم بیشتری برای بازدید از آن مشتاق شوند. از بخش های دیگر این موزه می توان به موزه بچه ها، گالری و سالن نمایش اشاره نمود.

موزه تاریخ کانادا محدود به کارهایی که از یک موزه عادی انتظار می رود نیست و یک بخش اختصاصی برای بچه ها دارد. این بخش از موزه که به نام موزه بچه ها کانادا ( Canadian Childrens Museum) شناخته می گردد، یک تالار عظیم و هیجان انگیز است که بچه ها را به بازدید از موزه مشتاق و علاقه مند می نماید. اسباب بازی های متحرک، ماکت های زیبا از شهرهای مختلف دنیا، گریم های عروسکی، سازها، غذاها، لباس های مختلف ملل دیگر از بخش های جالب توجه برای بچه ها است. در این موزه هرگز به بچه ها سخت نمی گذرد.

به علاوه این موزه شامل یک تالار عظیم نمایش و موسیقی نیز می گردد که می تواند از 500 نفر میهمان میزبانی به عمل بیاورد.

در حال حاضر که بیماری کرونا شرایط را تغییر داده است، این موزه با اِعمال محدودیت هایی برای حفظ سلامت بازدیدنمایندگان به فعالیت خود ادامه می دهد.

موزه طبیعت کانادا ( Canadian Museum of Nature)

موزه طبیعت کانادا در اونتاریو و ایالت اوتاوای کانادا دایر است و قدمت آن به سال 1856 باز می گردد. همانطور که از اسم این موزه برمیآید فعالیت آن به طبیعت و تاریخ طبیعت کانادا و دیگر نقاط دنیا مربوط می گردد. موزه طبیعت کانادا نمایشگاه های بسیار و متنوعی دارد که گالری های قطب شمالگان، فسیل ها، پستانداران، پرندگان و گالری آب، زمین و زندگی طبیعی را شامل می گردد.

موزه طبیعت کانادا یک موزه منحصر به فرد است. در بخش فسیل های علاوه بر جانداران و پستانداران منقرض شده، اسکلت دایناسورهایی مربوط به 35 تا 85 میلیون سال قبل وجود دارد. و از این نظر هم می تواند بسیار جالب باشد. بازدیدنمایندگان در نمایشگاه زمین این موزه علاوه بر انواع و اقسام سنگ های معدنی، سنگ های قیمتی و کانی های باارزش، می توانند شاهد سنگی باشند که از ماه به زمین آورده شده است. این سنگ در سال 1972 از ماموریت فضایی آپولوی 17 به زمین آورده شد. آپولوی 17 ششمین و آخرین سفر انسان به کره ماه بود. و این سنگ از این ماموریت فضایی در موزه طبیعت کانادا نگه داری می گردد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که هرگز تفاوت استالکتیت و استالاگمیت ها را متوجه نشدید، در نمایشگاه زمین موزه طبیعت کانادا می توانید به شکلی یاد بگیرید که حتی خودخواسته هم از یاد نبرید! بازدیدنمایندگان این بخش منحصر به فرد از موزه طبیعت کانادا می توانند آتشفشان بسازند، شاهد زمین لرزه های نمایشی باشند، سنگ های صخره ای را حرارت بدهند تا یک سنگ جدید بسازند، به یاری یک گوشی هوشمند فرایند تبدیل شدن سنگ های معدنی را ببینند و کارهایی خلاقانه و جالب از این دست که یاری می نماید افراد هرگز اطلاعاتی که از سفر علمی خود به این موزه به دست آوردند را فراموش ننمایند. و از قلم نیاندازید که این فقط یکی از چندین نمایشگاه عجیب و جذاب موزه طبیعت کانادا است.

موزه جنگ کانادا ( Canadian War Museum)

موزه جنگ کانادا تاریخ ارتش، قدرت نظامی و توانایی فراوری تسلیحات در کانادا و دنیا را آنالیز نموده و به نمایش مردم می گذارد. این موزه 140 ساله در سال 1880 تاسیس شده بود، اما در 8 مِی سال 2005 و در 60 امین سالگرد انتها یافتن جنگ دنیای دوم در محلی جدید در اتاوای کانادا بازگشایی شد. این موزه نمایشگر تجربه انسان ها در طول جنگ ها است.

نکته جالبی که درمورد این موزه وجود دارد مربوط می گردد به یک سالن بسیار عظیم که حتی به زوج ها اجازه داده می گردد تا در آن مراسم ازدواج خود را برگزار نمایند. در نگاه اول شاید نکته جالبی نباشد یا حتی اقدامی در جهت جذب سرمایه به نظر برسد. اما به نام موزه جنگ که دقت می کنیم متوجه ظرافت و شوخ طبعی مدیران این موزه می شویم. با توجه به هدف موزه جنگ که در کنار نمایش قدرت فراوری و سازندگی بشر در طول تاریخ، تجربه انسان ها از جنگ را به نمایش می گذارد، با برگزاری جشن هایی مثل ازدواج به نوعی به جلوه تاریک و تلخ جنگ دهن کجی می نماید.

موزه سلطنتی کانادا ( Royal BC Museum)

موزه سلطنتی بی سی در سال 1886 در بریتیش کلمبیای کانادا تاسیس شد. بی سی مخفف حروف استان بریتیش کلمبیا است. هشت سال بعد از تاسیس این موزه، یعنی در سال 1994 موسسه آرشیوی تاسیس شد که در سال 2003 به مجموعه موزه اضافه شد و موزه و آرشیو بریتیش کلمبیا نام گرفت. در این موزه اسناد، مدارک و اشیا برای آیندگان نگه داری و نمایش داده می شوند. این اسناد و شواهد بیانگر تاریخ انسان و طبیعت کانادا و دنیا هستند. بعضی از مجموعه هایی که در این موزه وجود دارد، اختصاصا بیانگر تاریخ انسان و طبیعت استان بریتیش کلمبیا هستند.

در این موزه شاهد ماکت های کوچک و عظیم و هنرمندانه از شهرهای مختلف دنیا هستید. این ماکت ها محدود به معماری نیست، می توانید ماکت هایی از شبیه سازی شده از موجودات مهیب و منقرض شده ای مثل ماموت ها را در ابعاد بسیار شبیه به خودشان ببینید.

این موزه سلطنتی مملو از مجموعه هایی از ماکت ها و موجودات تاکسی درمی شده مثل پروانه ها، پستانداران، ماهی ها، پرندگان، فسیل ها، حشرات و گیاهان است.

در موزه سلطنتی کانادا ماکت هایی مربوط به مردم شناسی را می بینید که با مهارت و ظرافت خلق شده اند تا نمایش دهنده فرهنگ اقوام مختلف باشند.

تصویری که مشاهده می کنید بقایای به جا مانده از خرسی است که منقرض شده است و تخمین زده می گردد بین یازده هزار تا سی هزار سال پیش از میلاد مسیح روی زمین زندگی می نموده است. نام علمی این خرس که آرکتودوس سیموس ( Arctodus Simus) است. خرس صورت کوچک ( Short-faced bear) از عصر یخبندان به جا مانده و اکنون در موزه سلطنتی بی سی کانادا نگه داری می گردد.

تصویر زیر نقشه ای قدیمی از جزیره ونکوور است. این نقشه پارچه ای به سال 1855 بازمی گردد و اکنون در موزه سلطنتی بی سی نگه داری می گردد.

و یکی دیگر از موجوداتی که به شکل محدود در روی کره زمین وجود دارند اما در کانادا به طور کامل منقرض شده اند هم به شکل تاکسی درمی شده در موزه سلطنتی بی سی کانادا نمایش داده می گردد. این موجود پیگمی هورند لیزارد نام دارد.

به جز فسیل ها، موجودات تاکسی درمی شده و بقایا به جا مانده از حیوانات و وسایل قدیمی، تابلوهای ارزشمندی در این موزه نگه داری می گردد که یکی از آنها اثری است از ویلیام جرج ریچاردسون که از معدنچیان جوینده طلا در کانادا کشیده است. قدمت این تابلو به سال 1864 بازمیگردد و حدودا صد و پنجاه سال از کشیده شدن آن می گذرد.

یکی از دیگر به آثار جامانده ارزشمند اثری از امیلی پائولین جانسون ( Emily Pauline Johnson) است. او یکی از نویسندگان و شاعرهای مهم کانادایی است که در سال 1861 به دنیا آمد. اثر او به نام افسانه های ونکوور ( Legends of Vancouver) در سال 1911 منتشر شد و چاپ چهارم این کتاب ارزشمند با جلد چرمی در بخش کتابخانه و آرشیو موزه سلطنتی بریتیش کلمبیا نگه داری می گردد.

موزه باستان شناسی کانادا ( Montreal Archaeology and History)

در این قسمت از سفر به کانادا سری به بخش فرانسوی نشین این کشور استان کبک می زنیم و مونترال گردی کنیم. موزه باستان شناسی مونترال یا پوئَنتَ کالیه ( Pointe a Calliere) در کبک کانادا واقع است و ساختمان این موزه با معماری زیبا و وقایع مسخ نماینده خود توجه گردشگر ها و مردم را به خود جلب می نماید.

موزه باستان شناسی کانادا از موزه هایی که تا به حال به آن سرزدیم به میزان قابل توجهی جوان تر و مدرن تر است. این موزه در سال 1992 و در جشن تولد 350 سالگی مونترال تاسیس شد. به همین خاطر در کانادا به این مشهور است که پوئنت کالیه یا موزه باستان شناسی مونترال محل تولد این شهر است.

درست مثل دیگر موزه های کانادا، این موزه هم ارادت و احترام خود به ساکنین بومی و اولیه کانادا با نمایش دادن دست ساخته ها، آثار و معرفی فرهنگ اینویت ها نشان می دهد.

موزه باستان شناسی مونترال با ساختار مدرن و جلوه های بصری، بازی با رنگ ها، نورها و چیدمان های خلاقانه و بدیع اش دقیقا یک سفر باستان شناسانه و عجیب را برای بازدیدنمایندگانش تداعی می نماید و رقم می زند.

همانطور که در عکس های سالن ها و نمایشگاه های موزه باستان شناسی می بینید که پوئنت کالیه چه قدر فوق العاده با استفاده از اِلِمان های سمعی و بصری لحظات شورانگیزی را در یاد افراد از خود به یادگار می گذارد و همین موضوع است که می تواند این موزه را از بقیه موزه ها متفاوت کند.

در موزه باستان شناسی مونترال علاوه بر نمایشگاه های دائمی، نمایشگاه های موقتی هم برگزار می گردد. نمایشگاه های موقتی مثل نمایشگاه تمدن اینکاها، گنجینه پرو که کشور پرو، تمدن اینکا و گنجینه های آن کشور را معرفی می نماید. نمایشگاه تمدن اینکاها ، گنجینه پرو تا اکتبر سال 2020 بر پا است.

داخل اتاق عجایب نام یکی دیگر از نمایشگاه های موقتی این موزه است. این نمایشگاه شما را به دنیایی عجیب و غریب می برد که بیش از 1000 نوع گونه اعجاب آور، اشیای نامعمول و غریب در آن موجود است. این اتاق دریچه ای به دنیای کنجکاوی و ناشناخته ها است که شما را از مونترال به سفری به تمام زمان های دور و دراز گذشته، مکان ها و جانداران ناشناخته و ناکجاآبادهای دنیا می برد.

این نمایشگاه دقیقا برازنده همین نام عجیب است که از سال 2019 تا ژانویه 2021 در موزه باستان شناسی مونترال بر پا خواهد بود.

استفاده از مالتی مدیا برای اثرگذاری بیشتر بر مخاطبان و افزدون جذابیت و جلوه گری باعث شده که موزه باستان شناسی مونترال یک موزه محسوب نگردد، بلکه یک مرکز فرهنگی هنری به حساب بیاید. یکی از کارهای جذاب و دیدنی این موزه یک پرفورمنس مالتی مدیا است که با جلوه ای جادویی و خلاقانه مونترال را به تصویر می کشد. این پرفورمنس هر روز و هر 45 دقیقه یکبار به زبان فرانسوی (به جز ساعت 13:45) و هر روز در یک سانس ساعت 13:45 (طبیعتا به وقت محلی!) به زبان انگلیسی اجرا می گردد. این پرفورمنس مالتی مدیا که مونترال جنریشن یا نسل های ام تی ال نام دارد در چند دقیقه تاریخچهی مونترال، فرهنگ و زیبایی های مونترال را با استفاده از جذابیت های سمعی و بصری را مثل یک داستان لذت بخش تعریف می نماید.

موزه مردم شناسی کانادا ( Museum of Anthropology)

موزه مردم شناسی کانادا زیرمجموعه دانشگاه بریتیش کلومبیا است و در سال 1927 اولین آجرهای تاسیس آن گذاشته شد. این موزه در ونکوور واقع شده و همانطور که انتظار داریم در این موزه تماما با مظاهر فرهنگ و تمدن روبرو هستیم. در این موزه دیگر خبری از موجودات تاکسی درمی شده و سنگ های قیمتی و عجیب نیست، و موضوع انسان ها، فرهنگ و تمدن مردم است.

طبیعتا تمرکز موزه مردم شناسیِ دانشگاه بریتیش کلمبیا بر تمدن و شناختن مردم کانادا است. درواقع سعی بر این بوده که فرهنگ و آداب و رسوم ساکنین اولیه کانادا حفظ و نگه داری گردد و در برابر دیدگان مردم امروزی کانادا و دنیا قرار بگیرد. همین امر نشانگر توجه ویژه کانادا به گذشته و پیشینه فرهنگی خود است.

در این موزه شاهد نمادهای فرهنگی و آثار مهم و ارزشمندی هستیم که محدود به دست ساخته ها نمی گردد. کمی عجیب است اما این موزه از اجراهای موسیقی که برآمده از فرهنگ ها و آداب و رسوم مردمی است، استقبال می نماید.

آثار تجسمی زیادی در این موزه وجود دارد که مربوط به فرهنگ و هنر معاصر است. یکی از این آثار معاصر مجسمه ای است به نام Raven and the First men. این مجسمه در سال 2006 به دست مایکل تیتن ساخته شد.

موزه سلطنتی اونتاریو ( Royal Ontario Museum)

موزه سلطنتی اونتاریو با معماری شگفت و منحصر به فردش یکی از مهمترین و مشهورترین موزه های فرهنگی دنیا و عظیم ترین موزه کانادا است. مجموعه ها و اشیای بسیاری از سراسر دنیا در این موزه نگه داری می گردد که شامل 13 میلیون اثر هنری و بیش از 11 میلیون اثر مربوط به تاریخ طبیعت می گردد. بدیهی است که برای به نمایش درآمدن این آثار و مجموعه های متنوع، موزه سلطنتی اونتاریو باید فضای زیادی داشته باشد که لازم به ذکر است این موزه بیش از 40 نمایشگاه دارد.

موزه سلطنتی اونتاریو امکان بازدید آنلاین را برای افراد فراهم نموده است. افراد می توانند چیزی حدود 49 هزار اثر از مجموعه های این موزه وسیع و متنوع را به صورت آنلاین تماشا نمایند.

آثار هنری، مجموعه های تاریخی و طبیعی، بقایای فرهنگ و تمدن، از سراسر دنیا به این موزه آمده اند و در معرض دید عموم قرار گرفته اند.

  • در موزه سلطنتی اونتاریو چه آثار و اشیایی نگهداری می گردد؟

در ادامه سه شی را معرفی می کنیم که مشت نمونه خروار از اشیای بسیار قیمتی است که در موزه سلطنتی اونتاریو نگه داری می گردد و در معرض دید افراد گذاشته شده است. و همانطور که پیشتر گفته شد این موزه آنقدر گسترده و متنوع است که طبیعتا نمی توان تمام آثار و اشیا آن را برشمرد و معرفی کرد. حالا به سراغ بعضی از این آثار هنری و اشیا می رویم و آنها را معرفی می کنیم.

بطری چینی در موزه سلطنتی اونتاریو ( The Snuff Bottle)

این بطری که روی آن طرح و نقش چینی نگارگری شده است مربوط به سالهای 1900- 1800 و دوران سلطنت شاه دیناستی است. این کوزه از جنس مس است و در

کاتالوگ آن قید شده که از طرف فردی به نام آقای جِی. دبلیو. کُچرِین به موزه سلطنتی اونتاریو هدیه داده شده.

کوزه باستانی موزه سلطنتی اونتاریو ( The Jar)

در بخش یونان و روم و در مجموعه امپراطوری رومِ موزه اونتاریو کوزه ای نقره ای رنگ جلوه گری می نماید. این کوزه متعلق به قرن سوم پس از میلاد مسیح و دوران امپراطوری روم باستان است و از سوریه به کانادا آمده. جالب است که در کاتالوگ معرفی این شی اینطور ذکر شده است که این کوزه هدیه ای از طرف دوشیزه هلن نورتون به موزه سلطنتی اونتاریو است.

سنگ قبر باستانی در موزه سلطنتی اونتاریو ( Egyptian Offering Table)

یکی از جالب ترین اشیایی که از آفریقا سر از موزه اونتاریو درآورده این سنگ قبر مصری است که نقشی عجیب و در عین حال جالب و مرموز روی آن حکاکی شده است. یک نقش چند بعدی که در عین سادگی مشخصا در خصوص مرگ صحبت می نماید و چهار راه پله ای که به سمت پایین هدایت می شوند و به یکدیگر و نهایتا به جایی نامعلوم ختم می شوند.

این قبیل اشیای باستانی مصر سر از موزه های دیگر دنیا هم درآورده اند و یکی از عجیب ترین و رازآلودترین هایشان به این موزه کانادایی آمده است. در مصر مرسوم بوده است که روی در مکانهای مقدس و باستانی و جادویی و همچنین روی قبرها از این سنگ ها نصب می شده و اغلب روی آنها به زبان مصر باستانی نوشته هایی وجود دارد. اما روی این سنگ هیچ نوشته ای ندارد و تنها با یک طرح عجیب با مخاطبش صحبت می نماید.

این شی در گالری آفریقا و بخش مصر موزه سلطنتی اونتاریو نگه داری می گردد و در کاتالوگ قید شده که سِر روبرت موند آن را به موزه هدیه داده است.

موزه سلطنتی تیرل ( Royal Tyrrell Museum)

موزه سلطنتی تیرل مربوط می گردد به آنالیز ادوار زمین شناسی و جانوران مختلفی که در طول دوران مختلف پا به زمین گذاشته یا از روی زمین محو شده اند. افرادی که در این مجموعه کار می نمایند، متخصصینی هستند که در رشته پالیونتالوژی تحصیل و مطالعه نموده اند. پالیانتولوژی ( PALAEONTOLOGY) علمی است که بر اساس یافته های زمین شناسی، باستان شناسی و فسیل ها بر روی زمین مطالعه و آنالیز می نماید. پس طبیعی است که این موزه کانادایی پر باشد از اسکلت های مهیب و عظیم از دایناسورها و جانوران مختلف!

  • موزه های هنری کانادا

موزه های هنری کانادا بیشتر مربوط هواداران جدی فرهنگ و هنر است و اغلب این افراد به این قبیل موزه ها سر میزنند. در این قسمت از مقاله بنا به تفکیکی که از ابتدا انجام دادیم به موزه های هنری کانادا می پردازیم. البته ناگفته نماند که برای افراد عادی و معمولی علاقه مند هم در این موزه ها جاذبه های زیادی پیدا می گردد و توصیه می کنیم که اگر به کانادا سفر می کنید، حتما به موزه های هنری این کشور هم سر بزنید. این شما و این هم معرفی موزه های هنری کانادا!

موزه تکستایل کانادا ( Textile Museum of Canada)

یکی از جالب ترین موزه های کانادا موزه تکستایل است. این موزه در مرکز شهر تورنتو واقع شده است. اینجا تنها موزه کانادایی است که به صنعت و هنر تکستایل و بافت می پردازد. اگر همچنان برایتان سوال است که در این جای عجیب و غریب چه چیزی انتظار شما را می کِشد، باید بگویم که در موزه تکستایل کانادا طراحی های بی نظیر و چشمگیری که هنرمندان بر روی مواد مختلف انجام داده اند یا با متریال های گوناگون طراحی های بدیعی خلق نموده اند، به نمایش گذاشته می گردد؛ از تکستایل یا بافت مواد مرتبط با لباس و فرش (انواع نخ و پارچه و...) گرفته تا بافت های سفت و سخت تری مثل انواع کاشی.

پیش از این که به سراغ این موزه کانادایی و عجیب برویم درمورد طراحی بافت کمی صحبت کنیم. درواقع طراحی بافت یک فرایند خلاق و تکنیکی است که در نتیجه یک لباس یا یک طرح با بفات هنرمندانه و شگرف را به ما ارائه می دهد.

موزه تکستایل کانادا نمایشگاه عجیب و منحصر به فردی است از کارهای ارائه شده و طرح های بی نظیر و خلاقانه ای که بر روی متریال های گوناگون ارائه شده است. این موزه برای هنرمندان، دانشجویان و علاقه مندان هنرهایی مثل طراحی پارچه، طراحی لباس و افرادی که به هر نوعی با دوختن لباس و اکسسوری یا حتی فرش بافی سروکار دارند می تواند جذاب باشد. پانزده هزار اشیایی که در موزه تکستایل کانادا وجود دارد، قطعا اهالی و علاقه مندان به صنعت مد را هم راضی خواهد نمود.

موزه عکاسی معاصر کانادا ( Canadian Museum of Contemporary Photography)

این روزها به لطف شبکه های اجتماعی عکاسی بیش از پیش به ما نزدیک شده است. اما طبیعتا حیطه عکاسی آنقدر محدود نیست که به شبکه های اجتماعی محدود گردد. اگر به عکاسی علاقه مند هستید و حتی تازه کار هستید هم این موزه حرفهای زیادی برای شما دارد، چه برسد به این که عکاس حرفه ای یا مخاطب جدی هنر عکاسی باشید.

موزه عکاسی معاصر در پایتخت کشور کانادا یعنی اتاوا واقع شده است و هدف سازندگان و گردانندگان این موزه این است که علاوه بر نقش معمول موزه برای نمایش عکسهای معاصر، فضایی برای ایجاد ارتباط و گفتمان بین اساتید، دانشجویان، هنرمندان، علاقه مندان و مخاطبین عکاسی شکل بگیرد. در این صورت ایده ها و الهامات این افراد پررنگ و اثرگذارتر می گردد.

این موزه در سال 1976 تاسیس شد و تا کنون حدود پانزده هزار اثر از هزار و پانصد هنرمند را به نمایش گذاشته است.

موزه هنرهای زیبای مونترال ( Montreal museum of Fine Arts)

موزه هنرهای زیبای مونترال واقع در کبک کانادا است و یکی از هشت موزه مهم و پربازدید آمریکای شمالی محسوب می گردد. این موزه عظیم با سالن ها و نمایشگاه های دائمی و موقتی خود برگزارنماینده اجراهای هنری، موسیقی، فیلم، پرفورمنس های تئاتر هم هست. این موزه علاوه بر اجراهای هنری، بخش هایی برای آموزش و حتی هنردرمانی هم دارد.

بخش هنر درمانی در موزه هنرهای زیبای مونترال می تواند ناآرامی و تشویش ها را از شما دور کند و این کار را با چند وسیله به ظاهر سطحی مثل کاغذ سفید و متریال لازم برای نقاشی و موسیقی انجام می دهد. اگر به این موزه سر زدید هنردرمانی چیزی است که تیم تحریریه خبرنگاران به شما پیشنهاد می دهد حتما امتحان کنید.

در موزه هنرهای زیبای مونترال چه آثاری وجود دارد؟

در این بخش از مقاله به سراغ معرفی آثار هنری رفتیم که در این موزه کانادایی انتظار شما را می کشد.

  • پرتره ای از یک بانوی جوان اثری از رامبرانت در موزهی هنرهای زیبای کانادا

رامبرانت یکی از عظیمترین نقاشان و هنرمندان برجسته ای است که شهرت ویژه ای به خاطر کشیدن پرتره ها دارد. پرتره هایی که علاوه بر ارزش نقاشی از دیدگاه روانشناسی افراد حاضر در نقاشی هم حرفهای عمیقی برای گفتن دارد.

این تابلو متعلق به سال 1668 میلادی است و پرتره ای است که از بانویی به نام ماگدالنا وان لو کشیده شده. گفته می گردد مربوط به زمانی است که این بانو و تیتو؛ پسر رامبرانت، با هم ازدواج نموده بودند و احتمال می رود که این تابلو هدیه ای از طرف رامبرانت به پسرش باشد.

  • اثری از ادوارد ویلارد در موزه هنرهای زیبای کانادا

تابلوی حیرت انگیز و مرموز زن نشسته در اتاق تاریک اثری است از ادوارد ویلارد که در سال 1895 کشیده شده است.

هدایت آنلاین موزه هنرهای زیبای کانادا

این مجموعه کانادایی فرانسوی با استفاده از ابزارهایی مثل شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ابتکار جالبی برای هدایت مدرن بازدیدنمایندگان انجام داده است. موزه هنرهای زیبای مونترال انقدر عظیم و گاهی گیج نماینده است که اخیرا یک اپلیکیشن برای هدایت بازدیدنمایندگان ساخته شده تا افراد را در راهروها و سالن های موزه راهبری کند. اگر راهتان به مونترال افتاد و سری به این موزه باشکوه و زیبا زدید، قبل از آنکه گم بشوید، اپلیکیشن راهنمای موزه هنرهای معاصر کانادا ( MMFA) را می توانید از گوگل پلی و اپ استور دانلود کنید!

موزه قلعه کیلبراید ( CASTLE KILBRIDE) کانادا

یک عمارت باشکوه و قدیمی به نام قلعه کیلبراید ( Castle KILBRIDE) به جا مانده از دوران ویکتوریایی در کانادا وجود دارد که تبدیل به موزه شده است. این بنای زیبا در اونتاریوی کانادا است و در سال های 1877 محل زندگی یک سیاستمدار، کارآفرین و کارخانه دار به نام جیمز لِوینگستون بوده است و نسل های بعد از او هم در این عمارت زیبا زندگی نموده اند.

این بنا علاوه بر محوطه و طراحی بیرونی آن، به خاطر دکور و طراحی داخلی آن هم محبوب دلها است و هنوز پس از صد و چهل سال نگاه ها را به خود خیره می نماید. در سال 1995 دولت کانادا تصمیم گرفت که این عمارت را یک محل تاریخی اعلام کند و دو دلیل برای این کار وجود داشت:

  • طراحی داخلی بی نظیر، نقاشی های فوق العاده و اتاق های داخلی منحصر به فرد قلعه کیلبراید
  • این عمارت شاخص ترین مثال شاخص و سرپایی از ویلاهای ایتالیایی عصر خودش است.

از تمام این ها گذشته قلعه کیلبراید یک اهمیت ویژه دیگر هم دارد. فیلم آن شرلی را به یاد دارید؟ این قلعه لوکیشن و محل فیلمبرداری این فیلم خاطره انگیز بوده است!

  • موزه های تخصصی کانادا

موزه مهاجرت کانادا ( Canadian Museum of Immigration)

کانادا کشوری مهاجرپذیر است و در طول سالیان متمادی میزبان مهاجرینی از نقاط مختلف دنیا بوده و هست. دولت کانادا به مرور متوجه این نکته شد که مردم کانادا قصه ها و ماجراهای بسیاری درمورد تجربه مهاجرت یا مهاجرت های خود دارند. موزه مهاجرت کانادا علاوه بر این که حدود چهارصد سال مهاجرت و تاریخچه مهاجرت به کانادا را برای بازدیدنمایندگان تعریف میکند، این امکان را هم به افراد می دهد تا ماجرای خود را هم به کلکسیون موزه اضافه نمایند. این موزه در نوااسکُتیا واقع شده و بخشی از منطقه بندری پیر 21 محسوب می گردد. در سال 2011 موزه مهاجرت کانادا توسط دولت فدرال این کشور به عنوان موزه ملی انتخاب شد.

موزه حقوق بشر کانادا ( Canadian Museum for Human Rights)

همانطور که پیشتر شرح دادیم کانادا مملو از قصه ها و مردم مهاجر از سراسر دنیا است و به این امر به شدت احترام گذاشته می گردد. در مقاله پیشین خبرنگاران در خصوص فرهنگ کانادا از این موضوع صحبت کردیم که پرسیدن در خصوص ملیت پیشین افراد در این کشور کمی تا قسمتی توهین محسوب می گردد. پس بدیهی ترین اتفاق ممکن این است که در برابر هرگونه تبعیض نژادی مقاومت وجود داشته باشد. به همین دلیل موزه حقوق بشر کانادا با هدف کاهش نژادپرستی و تبعیض تاسیس شد. موسسین این موزه نه چندان قدیمی که در سال 2014 تاسیس شده است، جهت تحقق هدف شان را سفری از تاریکی به روشنایی تلقی می نمایند.

موزه هوا و فضای کانادا ( Canadian Aviation and Space Museum)

موزه هوا و فضای کانادا محلی است برای به نمایش درآوردن تاریخچه هوانوردی و صنعت هواپیماسازی کانادا که در اوتاوای کانادا واقع شده است. این موزه پر است از ماکت های هواپیماها و همچنین هواپیماهای واقعی که متخصصین هوانوردی به عنوان راهنما برای مردم عادی از هواپیماها و کاربری شان شرح می دهند.

این موزه کانادایی در محوطه وسیع یک فرودگاه به نام راک کلیف تاسیس شده و همین موضوع هم آن را هیجان انگیزتر و جذاب تر می نماید.

موزه علم و تکنولوژی کانادا ( Canadian Science and Technology)

موزه علم و تکنولوژی در پایتخت کانادا یعنی اوتاوا واقع شده است و هدف از تاسیس این موزه آشنایی بیشتر عامه مردم با پیشرفت علم و تکنولوژی در کانادا و دنیا است. این موزه از تمام موزه های کانادا جوان تر است و درهای آن در نوامبر سال 2017 به روی عموم مردم باز شد. در این موزه سعی شده تا علاوه بر پوشش علم برای افراد متخصص و حرفه ای، تاریخچه علوم مختلف را برای عامه مردم هم به شکلی جذاب و در قالب داستان ارائه گردد. به همین دلیل سر زدن به این موزه خالی از لطف نخواهد بود و از آن پربارتر از پیش بیرون خواهید آمد!

جالب اینجاست که در این موزه هم با نمایشگاه های مجازی و آنلاین هم می توانید به دنیای جالب و حیرت انگیز علم وارد شوید! به این معنی که موزه علم و تکنولوژی کانادا به شکل آنلاین هم بعضی از نمایشگاه های خود را به نمایش درمیاورد و افراد می توانند از فاصله دور از آن استفاده نمایند.

خب! به انتها سفر فرهنگی مجازی در کانادا رسیدیم. ما در خبرنگاران امیدواریم که از این سفر کوتاه و کاناداگردی لذت برده باشید.

خدمات تخصصی موسسه مهاجرتی خبرنگاران برای مهاجرت به کانادا:

مهاجرت کاری به کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت از راه سرمایه گذاری به کانادا

منبع: اینترنت
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1165

به "موزه های کانادا" امتیاز دهید

2 کاربر به "موزه های کانادا" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید