هر آنچه در خصوص پردازنده های Meteor Lake اینتل باید بدانید

به گزارش مجله سویگل، در چند سال گذشته رقابت بین شرکت های AMD و اینتل برای پردازنده های نو بسیار داغ تر شده و با توجه به اینکه تراشه های اختصاصی اپل برای کامپیوترهای مک مورد توجه زیادی قرار گرفته اند، اینتل و AMD کوشش خود را برای ساخت پردازنده های بهتر دوچندان نموده اند. اینتل میخواهد در امسال میلادی از نسل 14 پردازنده های خود موسوم به پردازنده های Meteor Lake رونمایی کند. اما در خصوص این پردازنده ها چه می دانیم و قرار است چه ارتقاهایی داشته باشند.

هر آنچه در خصوص پردازنده های Meteor Lake اینتل باید بدانید

پردازنده های Meteor Lake اینتل

اینتل برای پردازنده های خود معمولا یک نام مستعار هم انتخاب می نماید و نام مستعار نسل نو پردازنده های این شرکت Meteor Lake است که در نیمه دوم 2023 راهی بازار می شوند. این پردازنده ها قرار است با فناوری ساخت 7 نانومتری فراوری شوند. بر اساس گزارش های منتشر شده، اینتل برای این تراشه های از طراحی موسوم به چیپلت (Chiplet) استفاده نموده که به زبان ساده به شرکت سازنده اجازه می دهد بخش های مختلف پردازنده را با توجه به قابلیت های موردنیاز، مانند قطعات لگو در کنار یکدیگر قرار دهند. علاوه بر این، برای اولین بار در بین پردازنده های اینتل قرار است از فناوری پیشرفته EUV در ساخت آن ها استفاده گردد.

طبیعتا هنوز جزئیات زیادی از طراحی این تراشه ها فاش نشده که احتمالا قبل از معرفی رسمی، بخش بزرگ تری از این اطلاعات فاش خواهد شد. با وجود اینکه شایعات زیادی در خصوص چالش های فراوری انبوه این پردازنده ها مطرح شده، ولی مدیران اینتل می خواهند پردازنده های Meteor Lake را تا خاتمه 2023 به دست کاربران برسانند. اگر واقعا تا قبل از خاتمه 2023 این تراشه ها عرضه شوند، احتمالا بعضی از لپ تاپ های گیمینگ پیشرفته این تراشه ها را زودتر از باقی کامپیوترها و لپ تاپ دریافت خواهند کرد.

ضمناً باید خاطرنشان کنیم اینتل برای نسل 14 پردازنده های خود سیستم نو نامگذاری را عملی خواهد نمود و قرار است با سه دسته پردازنده با برندهای اینتل، اینتل Core و اینتل اولترا روبرو شویم.

قابلیت های هوش مصنوعی

زمانی که صحبت از هوش مصنوعی می گردد، احتمالا به یاد ابزارهایی مانند ChatGPT یا ابزارهای ایجاد تصاویر مانند میدجورنی می افتید. اما در حقیقت بخش بزرگی از زندگی کاربران گجت ها تا حد زیادی متکی به قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی شده است. به عنوان مثال همین که در یک تماس تصویری پس زمینه خود را مات می کنید، در حال استفاده از هوش مصنوعی هستید.

اینتل هم برای اینکه به این ترند بیش از پیش توجه کند، برای پردازنده های Meteor Lake امکانات هوش مصنوعی بیشتری را ارائه خواهد داد. اینتل مدعی شده این پردازنده ها به لطف الگوریتم های پیشرفته یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، در زمینه انجام کارهایی مانند ادیت عکس، ادیت فیلم و حتی اجرای بازی های سنگین، می توانند عملکرد بهتری را با مصرف انرژی کمتری ارائه دهند.

پیشرفت های سخت افزاری پردازنده های Meteor Lake

پردازنده های Meteor Lake مبتنی بر طراحی SoC هستند که برای یادآوری باید بگوییم تراشه های موبایل هم از همین نوع طراحی استفاده می نمایند. این یعنی هرکدام از پردازنده های دارای بخش های جداگانه برای گرافیک و هوش مصنوعی خواهند بود. خود پردازنده های موجود در این تراشه ها به وسیله اینتل فراوری می گردد و دیگر قسمت های تراشه مانند بخش گرافیک به وسیله شرکای تایوانی اینتل فراوری خواهند شد.

قیمت پردازنده ها و تاریخ عرضه

طی ماه های گذشته گزارش ها و شایعات زیادی در خصوص تاریخ عرضه این پردازنده ها منتشر شده است. اما فعلا فقط می دانیم که تا پیش از اتمام سال 2023 با این پردازنده ها روبرو می شویم و هنوز نمی توانیم به تاریخ دقیقی برای معرفی آن ها بپردازیم. افشاگران هنوز گزارش موثقی در خصوص قیمت این پردازنده ها منتشر ننموده اند ولی به نظر می رسد تا حد زیادی با همان قیمت مدل های نسل قبلی عرضه خواهند شد.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2236

به "هر آنچه در خصوص پردازنده های Meteor Lake اینتل باید بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "هر آنچه در خصوص پردازنده های Meteor Lake اینتل باید بدانید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه در خصوص پردازنده های Meteor Lake اینتل باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید