هوای تهران دوباره آلوده شد ، رقابت بین مه و آلاینده ها

به گزارش مجله سویگل، شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران آخرین شرایط آلودگی هوا در مرکز را اعلام نمود.

هوای تهران دوباره آلوده شد ، رقابت بین مه و آلاینده ها

به گزارش خبرنگاران، پیش بینی های صورت گرفته در شرکت کنترل کیفیت هوا حاکی از آن است که با توجه به عدم وزش باد مؤثر در ساعت گذشته و انباشت آلاینده ها همراه با شروع تردد خودروها در صبح امروز (16 آذر) بر اندازه غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و کیفیت هوا در بیشتر منطقه ها در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار می گیرد.

حاکمیت جو نسبتاً آرام در طی روز از پراکندگی آلاینده ها جلوگیری خواهد نمود. با حاکمیت شرایط پایدار جوی و افزایش ترافیک شامگاهی احتمال افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری شرایط ناسالم برای گروه های حساس در بیشتر منطقه ها وجود دارد.

با افزایش نسبی تندی باد تا صبح فردا (17 آذرماه) تاحدودی از اندازه غلظت آلاینده ها کاسته خواهد شد، اگرچه با شروع تردد خودروها افزایش غلظت آلاینده ها و کاهش کیفیت هوا به ویژه در منطقه ها پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.

استمرار پایداری جوی در طول روز سبب تجمع آلاینده ها خواهد شد. این شرایط جوی تا انتها وقت پنجشنبه ادامه خواهد داشت و با کاهش تندی باد، افزایش غلظت آلاینده ها ناشی از افزایش ترافیک شامگاهی و کاهش کیفیت هوا در بیشتر منطقه ها پیش بینی می گردد.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 110 یعنی شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفته است بعلاوه آلاینده شاخص هوای مرکز طی 24 ساعت گذشته ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون با میانگین 98 بود و کیفیت هوای مرکز در شرایط قابل قبول قرار داشت.

بر اساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و بچه ها جزو گروه های حساس محسوب می شوند و باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می دهند و سبب می گردد نفس کشیدن تاحدی سخت تر از حالت طبیعی صورت بگیرد؛ کار کردن در باغچه، فعالیت شدید خارج از منزل مانند دویدن و ... از جمله این مثال هاست.

لازم به ذکر است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم بندی می گردد که بر اساس آن از عدد صفر تا 50 در محدوده هوای پاک تعریف می گردد، از 51 تا 100 هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا میانه بوده و از محدوده 101 تا 150 هوا ناسالم برای گروه های حساس است. در بازه 151 تا 200 نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه ها و از محدوده از 201 تا 300 نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می گیرد. بر اساس این دسته بندی در محدوده 301 تا 500 شرایط کیفی هوا خطرناک است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 آذر 1401 بروزرسانی: 16 آذر 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2129

به "هوای تهران دوباره آلوده شد ، رقابت بین مه و آلاینده ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "هوای تهران دوباره آلوده شد ، رقابت بین مه و آلاینده ها" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای تهران دوباره آلوده شد ، رقابت بین مه و آلاینده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید