پرورش نشای آنغوزه برای نخستین بار در کشور

به گزارش مجله سویگل، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از پرورش و کاشت نشاء آنغوزه در این شهرستان، برای نخستین بار در کشور اطلاع داد.

پرورش نشای آنغوزه برای نخستین بار در کشور

به گزارش خبرنگاران، ذبیح الله سیروسی پنج شنبه درجمع خبرنگاراناظهار کرد: نی ریز از قطب های فراوری آنغوزه تلخ کشور است، و از دیرباز رویشگاه آنغوزه تلخ به صورت خودرو بوده و در حال حاضر 100 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و 600 هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته است.

وی افزود: دوره باردهی این گیاه هر 7 سال یکبار بوده، از این رو به منظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها، کشاورزی از منطقه دهچاه نی ریز برای نخستین بار در کشور اقدام به پرورش نشاء آنغوزه نموده و پس از 2 سال نشاء را به زمین منتقل نموده است. با این روش دوره باردهی 2 سال کاهش یافته که سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

سیروسی ادامه داد: سالانه حدود 15 تن شیرابه آنغوزه تلخ در این شهرستان فراوری و به کشورهای هندوستان، پاکستان، حوزه خلیج فارس، آمریکا، انگلستان و ژاپن صادر می گردد.

به گزارش خبرنگاران، گیاه آنغوزه گونه ای نادر است که رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است و فردی به نام کامفر، 340 سال پیش با یاری اهالی لارستان اقدام به استخراج شیرابه آن به روش تیغ زنی سنتی کرد.

آنقوزه یا آنغوزه گیاهی است علفی چند ساله، ریشهٔ آن کمی ضخیم و گوشتی، برگ های آن بسیار بریده و غباری، ساقه آن مجوف و گوشتی و بلندی آن تا 2 متر است. گل های آن به رنگ زرد و به گروه چتر مانند در انتهای ساقه ظاهر می گردد.

آنفوزه در چند سال اولیه سن خود ساقهٔ قابل رویتی ندارد و برگ های آن گسترده روی زمین است که در مراتع به نام کماه و انگزاکماه چوپانان می شناسند و مورد توجه و علاقهٔ گوسفندان است.

دام را چاق می نماید ولی گوشت گوسفند کمی بدبو می گردد. میوهٔ آنفوزه دارای دو تخم به رنگ قهوه ایی تیره و سیاه، بیضی کمی پهن و بسیار بدبوست. با تیغ زدن یا قطع ریشه یا قسمت پایین ساقه و یقهٔ گیاه در اواخر بهار، شیرهٔ بسیار متعفنی در طول تابستان خارج می گردد که در مجاورت هوا به تدریج سفت می گردد که همان آنغوزه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 112

به "پرورش نشای آنغوزه برای نخستین بار در کشور" امتیاز دهید

2 کاربر به "پرورش نشای آنغوزه برای نخستین بار در کشور" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش نشای آنغوزه برای نخستین بار در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید