چین، خورشید مصنوعی اش را فعال کرد

به گزارش مجله سویگل، امحققان چینی علوم فیزیک موسسه Heftei در چین، با رسیدن به دمای 100 میلیون درجه سلسیوس پیروز شدند تا دمایی 6 برابر داغ تر از خورشید واقعی را فراوری کنند. ین پروژه منبع نامحدودی از یک انرژی پاک را ایجاد می نماید که به اعتقاد دانشمندان می تواند زمین را از تغییرات آب و هوایی نجات دهد.

چین، خورشید مصنوعی اش را فعال کرد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

خبرنگاران | یکی از مهم ترین و عجیب ترین خبر های دنیای علم و تکنولوژی در روز های اخیر این است که چین در حال ساخت خورشید مصنوعی است. درواقع چین میخواهد تا منبعی را برای فراوری انرژی پاک ایجاد نماید و این منبع انرژی قادر خواهد بود تا دمایی با 100 میلیون درجه را فراوری کند. این خورشید مصنوعی درواقع می تواند وظایف خورشید را به عهده گیرد. خورشید مصنوعی تأثیر خوبی بر زمین خواهد داشت و تا به امروز کشور های مختلفی در راستای فراوری انرژی پاک کوشش کردند.

به گزارش خبرنگاران؛ محققان چینی علوم فیزیک موسسه Heftei در چین، با رسیدن به دمای 100 میلیون درجه سلسیوس پیروز شدند تا دمایی 6 برابر داغ تر از خورشید واقعی را فراوری کنند. باید اشاره کنیم که میزان دمای خورشید واقعی 15 میلیون درجه است. دمای 100 میلیون درجه درواقع قادر به فراوری مقدار زیادی از انرژی خواهد بود. گفته می گردد که فعال کردن این پروژه روزانه 15 هزار دلار خرج خواهد داشت، اما باید گفت که استفاده از این خورشید مصنوعی تحول عظیمی در زندگی بشر و مصرف انرژی خواهد بود...

رآکتور توکامک HL-2 M عظیم ترین و پیشرفته ترین ابزار تحقیقات تجربی همجوشی هسته ای چین محسوب می گردد و دانشمندان امیدوارند این رآکتور بتواند به طور بالقوه منبع قدرتمندی از انرژی پاک را فراهم کند. این رآکتور از یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای همجوشی پلاسما های داغ و گرمایی استفاده می نماید و این قابلیت را دارد که به دمای بیش از 150 میلیون درجه سانتی گراد برسد که این دما تقریبا 10 برابر گرم تر از حرارت هسته ای خورشید است.

این رآکتور هسته ای در استان سیچوان واقع در جنوب غرب چین واقع شده است و ساخت آن اواخر سال گذشته میلادی کامل شد و به دلیل گرما و انرژی عظیمی که فراوری می نماید، اغلب به خورشید مصنوعی معروف است. توسعه انرژی همجوشی هسته ای نه تنها راهی برای تامین احتیاج های استراتژیک حوزه انرژی چین محسوب می گردد، بلکه در زمینه توسعه پایدار انرژی و اقتصاد ملی چین نیز دارای اهمیت زیادی است.

این دستگاه برای تکرار واکنش های طبیعی که در خورشید با استفاده از گاز های هیدروژن و دوتریم به عنوان سوخت ایجاد می گردد، طراحی شده و به وسیله همجوشی هسته ای کنترل شده، انرژی پاک را فراهم می نماید. دانشمندان چینی از سال 2006 تا به امروز، مشغول ساخت نسخه های کوچکتری از رآکتور های همجوشی هسته ای هستند و قصد دارند تا به وسیله همکاری با دانشمندان مسئول ساخت رآکتور آزمایشی بین المللی گرما هسته ای (Thermonuclear)، از این اختراع استفاده کنند.

همجوشی به وسیله ادغام هسته های اتمی، حجم گسترده و عظیمی از انرژی فراوری می نماید و این فرایند عکس فرایند شکافت هسته ای است. شکافت هسته ای در فراوری تسلیحات اتمی و نیروگاه های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد و طی فرآیند شکافت هسته ای، هسته های اتمی خرد و قطعه قطعه می شوند.

در جریان همجوشی، بر عکس شکافت هسته ای، هیچ گاز گلخانه ای منتشر نمی گردد و بدون آلوده سازی محیط زیست می توان به انرژی پاک و قابل دسترس دست یافت. با این حال، همجوشی هم بی نهایت سخت و هم بسیار هزینه بردار است. کل هزینه ساخت رآکتور آزمایشی بین المللی گرما هسته ای، مبلغی معادل 22.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته یکی از محققان این پروژه: زمان محدودسازی انرژی در دستگاه های توکامک کمتر از یک ثانیه است. این در حالی است که مدت زمان تخلیه HL-2 M حدود 10 ثانیه و مدت زمان محدود کردن انرژی آن چند صد میلیونیم ثانیه است.

راکتور فراوری انرژی نامحدود

البته باید بگوییم که دانشمندان اروپایی در آلمان نیز به دمایی بالاتر از 100 میلیون درجه رسیده اند، اما به دلیل احتمال ذوب شدگی مدت زیادی آن را حفظ نکردند. اما محققان چینی توانستند این میزان دما را تا 1 دقیقه حفظ کنند.

پروژه خورشید مصنوعی می تواند یک منبع انرژی پاک و نسبتاً ارزان باشد و از فراوری زباله های هسته ای جلوگیری خواهد شد. این پروژه که یک راکتور محسوب می گردد درواقع هیدروژن را به یک انرژی تجدید پذیر تبدیل می نماید و هجومشی هسته ای را ایجاد خواهد نمود.

پس از فعال شدن و رسیدن به نتیجه نهایی این پروژه خورشید مصنوعی، شاهد فراوری انرژی نامحدودی در زمین خواهیم بود و بسیاری از مسائل مربوط به آب وهوا و انرژی در زندگی بشریت تغییر خواهد نمود. البته کوشش محققان همچنان ادامه دارد و کشور های مختلف همچنان در این زمینه در حال تحقیقات گسترده ای هستند تا به نتیجه نهایی این پروژه دست یابند.

این دستگاه در حقیقت یک راکتور است که فرایند خورشید را تقلید می نماید و بخشی از پروژه ای است که هیدروژن را به انرژی تجدیدپذیر و کم هزینه تبدیل می نماید.

دمای خورشید مصنوعی برای نخستین بار در هفته جاری به 100 میلیون درجه سانتیگراد (180 میلیون درجه فارنهایت) رسید که نقطه عطفی در این پروژه است. دانشمندان معتقدند همجوشی هسته ای در این دما اتفاق می افتد.

این درحالی است که دانشمندان سراسر دنیا برای ساخت نخستین راکتور همجوشی هسته ای واقعی دنیا در حال رقابت با یکدیگر هستند.

این پروژه منبع نامحدودی از یک انرژی پاک را ایجاد می نماید که به اعتقاد دانشمندان می تواند زمین را از تغییرات آب و هوایی نجات دهد.

به هرحال دانشمندان در Hefei Institute of Physical Science اعلام کردند دمای این راکتور به 100 میلیون درجه سانتیگراد رسیده است. این درحالی است که دمای هسته خورشید 15 میلیون درجه سانتیگراد است.

منبع: فرادید
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1372

به "چین، خورشید مصنوعی اش را فعال کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین، خورشید مصنوعی اش را فعال کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید