کاربرد میکروپایل یا ریزشمع در ساختمان سازی چیست؟

به گزارش مجله سویگل، به روشی که در آن نسبت به بهسازی خاک اقدام می گردد، میکروپایل گفته می گردد. میکروپایل المانی باربر و مقاوم می باشد که با اضافه شدن آن به خاک و در کنار آن استفاده از دوغاب سیمان، خاک بهبود می یابد. با این مقدمه در ادامه این مطلب از ما به بیان توضیحات بیش تر و جزئیات در زمینه میکروپایل می پردازیم.

کاربرد میکروپایل یا ریزشمع در ساختمان سازی چیست؟

میکروپایل چیست؟

به شمع هایی با قطر کم تر از 300 میلی متر که معمولا با تزریق دوغاب و تسلیح فولادی سبک همراه می باشد، میکروپایل گفته می گردد.

کاربرد میکروپایل

آن چه که در ابتدای انجام پروژه باید مورد آنالیز قرار گیرد، ویژگی های ژئوتکنیکی محل انجام پروژه می باشد. آن چه که در مرحله بعد باید مورد آنالیز قرار گیرد، مطالعه روان گرایی و پتانسیل روان گرایی محل انجام پروژه در صورت وقوع زلزله می باشد.

اهمیت انجام این کار در جلوگیری از نشست در پی های سطحی می باشد. زیرا وقوع چنین اتفاقی خطرات زیادی در پی دارد. میکروپایل یکی از روش هایی است که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، عموما در عمق 10 متری نسبت به سطح زمین روانگرایی خطرناک بوده و در عمق بیش از 10 متر، تاثیرات ناشی از روانگرایی کاهش می یابد.

از این رو آن چه که حائز اهمیت می باشد، انتخاب صحیح و مناسب عمق خاک برای بهسازی می باشد. انتخاب صحیح عمق خاک به منظور حفظ تضمین رفتار مناسب خاک در شرایط بحرانی هم چون زلزله و هم چنین تامین مقاومت پی در مقابل بارهای اضافه وارد شده مهم و حیاتی می باشد.

از دیگر مواردی که می توان از میکروپایل در آن استفاده کرد، تامین باربری ستون های قرار گرفته بر روی پی و انتقال بار به لایه های عمیق تر می باشد. در این روش، استفاده از میکروپایل با تزریق دوغاب همراه می باشد.

استفاده از دوغاب نه تنها باعث بهبود شرایط مقاومتی خاک می گردد، بلکه در تامین باربری ستون های قرار گرفته بر روی پی و به واسطه آن انتقال بار به لایه های عمیق تر خاک نیز تاثیرگذار می باشند. در این روش انتخاب طول مناسب میکروپایل باید با توجه ظرفیت باربری لازم محاسبه و اندازه گیری گردد.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا می توان به اهمیت محاسبه صحیح عمق استفاده از میکروپایل ها و چیدمان صحیح آن ها پی برد. چگونگی چیدمان ریز شمع ها در توزیع یکنواخت عکس العمل تکیه گاهی در زیر پی ساختمان تاثیر گذار می باشد.

آن چه که بر چیدمان میکرو پایل ها تاثیر می گذارد، عواملی هم چون موقعیت پی ها و ستون ها، پارامترهای مقاومتی و میزان ظرفیت باربری خاک، میزان نفوذ پذیری خاک، عمق ریز شمع ها و ویژگی های هندسی و سازه ای پی سازه و چگونگی توزیع و مقدار بارهای گسترده و متمرکز می باشد.

مزایای میکروپایل

  • استفاده از میکروپایل مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به قابلیت اجرای آن در زمین های سست و مکان هایی که دسترسی به آن محدود می باشد، اشاره نمود.
  • از دیگر مزایای استفاده از میکروپایل ها می توان به سرعت بالای اجرای آن ها و قابلیت کنترل در زمان اجرای آن اشاره نمود.
  • استفاده از میکروپایل از لحاظ مالی نیز مقرون به صرفه می باشد.
  • از آن جایی که امکان کنترل مبانی طراحی و هم چنین کنترل کیفیت اجرای آن وجود دارد، استفاده از میکروپایل از امنیت بسیار بالایی برخودار می باشد.
  • به کارگیری میکروپایل ها در انواع خاک امکان پذیر می باشد.
  • از دیگر مزایای میکروپایل ها می توان به به سازگاری آن ها با محیط زیست اشاره نمود.
  • میکروپایل ها از انعطاف پذیری بالایی در زمان اجرا برخوردار می باشند.
  • یکی دیگر از مزیت های استفاده از میکروپایل ها قابلیت اجرای آن ها در مکان هایی با ارتفاع کم هم چون بعضی از پارکینگ ها می باشد.
  • استفاده از میکروپایل ها برای مکان هایی که از محدویت فضایی برخوردار بوده و امکان استفاده از ماشین آلات سنگین در آن وجود ندارد، نیز بسیار مناسب می باشد.

اجرای میکروپایل

اجرای میکروپایل در طی چهار مرحله صورت می گیرد که شامل مراحل حفاری، لوله کوبی، تزریق و تسلیح فولادی می باشد. در ادامه به بیان جزئیات بیش تر در خصوص هر یک می پردازیم.

حفاری

آن چه که ضروری است قبل از هر کاری انجام گردد، حفاری می باشد. حفاری به دو روش دورانی و دورانی-ضربه ای صورت می گیرد. حفاری صورت گرفته متناسب با عمق مورد احتیاج برای انجام پروژه جهت استفاده از میکروپایل صورت می گیرد.

لوله کوبی

پس از اجرای عملیات حفاری و ایجاد عمق برای استقرار لوله های میکروپایل، عملیات لوله کوبی انجام می گردد. برای انجام لوله کوبی، در ابتدا باید از قسمت نوک تیز آن برای فرو رفتن به داخل خاک استفاده نموده و پس از فرو رفتن لوله اول، لوله دوم متصل و کوبیده گردد.

مرحله لوله کوبی به این گونه است که اگر پس از 30 ضربه پشت سر هم، لوله بیش تر از 10 سانتی متر به داخل خاک فرو نرود، فرآیند کوبش متوقف شده و باید از حفاری برای رسیدن به عمق مورد نظر استفاده گردد. پس از رسیدن به عمق مورد نظر، می توان نسبت به نصب لوله های میکروپایل اقدام کرد.

تزریق

آن چه که در مرحله تزریق صورت می گیرد، ساخت دوغاب و تزریق آن می باشد. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. تزریق دوغاب در سه بخش میکسر اولیه، ثانویه و پمپ تزریق صورت می گیرد.

در مرحله میکسر اولیه ساخت دوغاب انجام می گردد. در این روش ابتدا آب متناسب با میزان سیمان، مورد استفاده قرار گرفته و بعد از آماده شدن آن داخل میکسر ثانویه ریخته می گردد. در مرحله سوم از طریق پمپ های تزریق، عملیات تزریق انجام می گردد.

تسلیح فولادی

تسلیح فولادی آخرین مرحله بوده و در آن عملیات جا گذاری آراماتور تسلیح در داخل میکروپایل صورت می گیرد. انجام این مرحله باید قبل از گیرش سیمان صورت پذیرد. در این مرحله در صورت احتیاج باید نسبت به نصب فلنج نیز اقدام کرد. نصب فلنج به منظور ایجاد اتصال بین میکروپایل و بتن فونداسیون و جلوگیری از برش پانچ سر میکروپایل که در داخل بتن قرار گرفته است، صورت می گیرد.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ما به آنالیز المانی به نام میکروپایل پرداختیم که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که گفتیم میکروپایل به شمع هایی گفته می گردد که قطری کم تر از 300 میلی متر دارند و معمولا با تزریق دوغاب و تسلیح فولادی سبک همراه می باشند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1645

به "کاربرد میکروپایل یا ریزشمع در ساختمان سازی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد میکروپایل یا ریزشمع در ساختمان سازی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید