کشف جعبه ابزار 4 هزار ساله در استون هنج

به گزارش مجله سویگل، باستان شناسان دانشگاه های لِستِر و ساوث هَمپتون در بریتانیا اخیراً مطالعه ای را منتشر نموده اند که ادعا می نماید مصنوعات اسرارآمیزی از گورپشته های عصر برنز نزدیک استون هنج کشف شده است.

کشف جعبه ابزار 4 هزار ساله در استون هنج

خبرنگاران | باستان شناسان دانشگاه های لِستِر و ساوث هَمپتون در بریتانیا اخیراً مقاله ای را منتشر نموده اند که خبر از کشف مصنوعات اسرارآمیزی از گورپشته های عصر برنز نزدیک استون هنج می دهد که در واقع بقایای یک جعبه ابزارِ 4000 ساله هستند که برای کار با طلا از آن استفاده میشده است.

به گزارش خبرنگاران ، این ابزار از جنس سنگ و مس بخشی از مخزن بزرگ کالا هایی بودند که همراه دو پیکر مدفون پیدا شده بودند، اما کارکرد واقعی آن ها شناخته نشده بود. به رغم این حقیقت که این جعبه ابزار 4000 ساله نخستین بار بیش از 200 سال پیش در یک سایت حفاری نزدیک شهرستان ویلتشر در آپتن لاوِل کشف شد، اکتشاف دوباره آن اخیراً اجرا شده است. در بازتحلیلِ میکروسکوپیِ تبر ها و سنگ فرش های شکل دارِ کشف شده در گور، رده های کوچکی از طلا پیدا شد که نشان می دهد از آن ابزار برای چکش زدن و صیقل دادن به ورقه های طلا به وسیله یک هنرمند ماهر استفاده میشده است.

دکتر کریستینا سوارکی از دانشگاه لستر وقتی بقایایِ به ظاهر طلایِ روی سطحِ چندین دست سازه را دید، یک تحلیل سایش روی این اقلام انجام داد. این کار منجر به همکاری او با دکتر کریس استندیش از دانشگاه ساوث همتون شد که کارشناس طلاکاری در اوایل عصر برنز است و با استفاده از میکروسکوپِ الکترونِ وصل شده به یک طیف نمایِ پراکنش گرای انرژی، اسکنی را انجام داد تا معین کند آیا این بقایا باستانی هستند یا مدرن.

(باستان شناسان دانشگاه لستر رده های طلا را روی این سطوح شناسایی نموده اند. این یافته نشان میدهد زمانی از آن ها به عنوان چکش یا سندان برای فلزکاری استفاده میشده است. تصویر: رده های طلا روی سنگی که برای صیقل دادن و نرم کردن بکار میرفته است.)

الیور هریس؛ دانشیار باستان شناسی دانشگاه لستر می گوید به لطف فناوری های جدیدی که حتی تا همین چند دهه پیش در دسترس نبودند، بسیاری از این اشیاء داستان های تازه ای برای گفتن دارند که تا پیش از این ما نمی دانستیم چگونه در پی آن ها بگردیم. قدمت این ابزار 1700-1850 پیش از میلاد تخمین زده شده است و تصور می گردد که با فرهنگ وِسِکس ارتباط داشته باشند که در پسایند استون هنج مجاور، شکوفا شد.

محققان کشف نموده اند که این جعبه ابزار برای ساختن اشیائی به کار می رفته که درون آن یک ماده درونی مانند کهربای سیاه، سنگ نفت زا، چوب یا مس پوشانده و با لایه ای از ورقه طلا تزیین می شد. ساخت تزییناتی به شکل دنده و شیار، مشبک کاری، مجهز کردن شئ درونی به ورقه طلا، نرم کردن و جلا دادنِ اشیاء کامل شده، همگی بخشی از فرایند بودند. بعضی ابزار باستانی هستند و هزاران سال قدمت دارند. حتی یک تبر جنگی کامل وجود دارد که برای فلزکاری، تغییر کاربری شده است. به نقل از مقاله منتشرشده درباره این اکتشاف: بعید به نظر میرسد که چنین تبر های جنگی تنها ابزار صاف کردن بوده باشند که به این منظور انتخاب شدند. در تغییر عمدی کاربری این اشیاء، اثر آن ها بر روی موادی که روی آنها کار میکردند، به جا مانده است.

یافته های محققان که در مجله آنتیکوئیتی منتشر شده است تایید می نماید که ابزار سنگی برای اهداف مختلفی به کار می رفتند، بعضی به عنوان چکش و سندان و بعضی دیگری برای صیقل دادن اشیاء دیگر. علاوه بر این، بقایای طلا روی پنج دست سازه کشف شد که یک امضای عنصری شبیه طلاکاریِ عصر برنز دارند که در سراسر بریتانیا یافت شده است.

منبع: Arkeonews

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 28 آذر 1401 بروزرسانی: 28 آذر 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2134

به "کشف جعبه ابزار 4 هزار ساله در استون هنج" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشف جعبه ابزار 4 هزار ساله در استون هنج" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف جعبه ابزار 4 هزار ساله در استون هنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید