کلیشه ها و باورهای اشتباه در خصوص مردم هند

به گزارش مجله سویگل، رایج ترین کلیشه های هند

همه ما کم و بیش در خصوص هر کشور و ملتی مجموعه ای از پیش فرض ها و کلیشه های ذهنی داریم که بر اساس آن ها قضاوت و داوری می کنیم. اما چیزی که خیلی ها به آن توجه نمی نمایند این است که این کلیشه ها همواره درست نیستند و اتفاقا در بیشتر مواقع اشتباه و نادرستند. کشور هند کشوری بسیار پهناور و وسیع است و مطمئنا در یک سفر چند روزه نمی توان در خصوص کلیت آن شناخت پیدا کرد. با این حال، کلیشه هایی در خصوص هندوستان و هندی ها رایج شده است که 100% صادق و صحیح نیستند و خود ملت هند از آن ها بدشان می آید. اگر قصد سفر به هند را دارید و می خواهید با مردم هند هم معاشرت خوب و محترمانه ای داشته باشید مراقب این کلیشه ها و پیش فرض های ذهنی اغلب نادرست باشید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با بعضی از رایج ترین کلیشه های هند آشنا شویم.

کلیشه ها و باورهای اشتباه در خصوص مردم هند

بیشتر هندی ها فقیر اما شاد هستند!

یکی از اولین کلیشه های هند همین موضوع است. ما بر اساس فیلم های هند و بالیوود و همین طور گفته ها و شنیده هایی که در خصوص هند داریم گمان می کنیم مردم هند بسیار فقیر و در عین حال شاد و سرخوش هستند! جمعیت هندوستان به طور کلی به سه طبقه ثروتمند، میانه و فقیر تقسیم می گردد و این طور نیست که تمام مردم هند فقیر و بی بضاعت باشند. در واقع، بزرگ ترین گروه مالی در جامعه هند طبقه میانه است و شماری از ثروتمندترین افراد جهان در هند زندگی می نمایند. از طرفی جمعیت هند بسیار زیاد است و با توجه به جمعیتش شاید چندان جای تعجب نباشد که شمار گداها و فقیرانش هم از بسیاری کشورهای دیگر بیشتر باشد. دقت داشته باشید که جمعیت هند بیش از یک میلیارد نفر است!!! بنابراین با مشاهده دو سه فقیر در خیابان سریع نتیجه نگیرید که همه مردم هند فقیرند!

مردم هند به زبان هندو صحبت می نمایند و در انگلیسی حرف زدن مشکل دارند!

قبل از هرچیز باید بدانید که زبان رایج مردم هندی است نه هندو! (هندو نام یک آئین مذهبی است) بعلاوه یکی از کلیشه های هند این است که مردم هند بلد نیستند انگلیسی صحبت نمایند و در سفر به این کشور با مشکل روبرو خواهید شد که کاملا غلط و اشتباه است. یکی از یادگاری های دوران استعمار انگلیس در هند این است که مردم با زبان انگلیسی کاملا آشنا هستند و حتی پیرمردها و پیرزن های بیسواد هندی هم تا حدی کاربردی می توانند انگلیسی صحبت نمایند. در حقیقت، جالب است بدانید که کشور هند از نظر جمعیت دومین کشور انگلیسی زبان جهان (بعد از آمریکا) محسوب می گردد و حدود 10% از جمعیتش یعنی حدود 125 میلیون نفر کاملا به انگلیسی مسلط هستند و آن را مثل زبان مادری صحبت می نمایند. بنابراین تجربه خوشایندی که در سفر به هند خواهید داشت این است که تقریبا از تمام مردم محلی می توانید آدرس بپرسید و او هم به انگلیسی راهنماییتان خواهد نمود.

تمام هندی ها متخصص IT هستند!

کشور هند در دهه های اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه تکنولوژی و فناوری IT داشته است و توانسته خود را به عنوان یکی از غول های IT به جهان معرفی کند. بسیاری از نوابغ کامپیوتر و مدیران رده بالای زمینه تکنولوژی و فناوری های دیجیتال هندی هستند و شرکت های هندی زیادی پیشگام این صنعت به حساب می آیند. با این حال، یکی از کلیشه های هند این است که فکر کنیم همه هندی ها باید کارشناس IT باشند! هند کشوری پهناور با جمعیتی بسیار زیاد است و به همین علت، استعدادهای مختلفی در این کشور وجود دارد و محدود به زمینه تکنولوژی نمی گردد. بنابراین این طور نیست که فکر کنیم هر فرد هندی که می بینیم باید در زمینه IT متخصص باشد!

زندگی در هند در آواز و پایکوبی خلاصه می گردد!

انصافا یکی از اشتباه ترین کلیشه های هند همین موضوع است. بخش زیادی از این فکریت به خاطر فیلم های هندی که در ایران هم بسیار محبوب هستند به وجود آمده اند. اما زندگی واقعی مردم هند شباهت زیادی به فیلم هایشان ندارد. بنابراین شاید در مراسم های ازدواج و جشن ها زندگی مردم تا حدی شبیه به این تصور باشد، اما در مواقع دیگر اصلا این طور نیست. بنابراین انتظار نداشته باشید که وقتی به هند سفر می کنیم همه مردم در خیابان ها در حال پایکوبی و آواز باشند!!! حتی تمام مردم هند هم به فیلم های بالیوودی و اغراق شده شان علاقه ای ندارند. هند هم مثل هر کشور دیگری تنوعی از افکار و عقاید است و زندگی روزمره مردم به طور کلی با فیلم هایشان فرق دارد.

ازدواج در هند کاملا سنتی و به وسیله والدین برنامه ریزی می گردد!

یکی دیگر از کلیشه های هند باز هم به علت فیلم های هندی در ما ایجاد شده است. باور کنید تصویری که سینمای بالیوود دوست دارد در فکر شما ایجاد کند با زندگی واقعی مردم هند از زمین تا آسمان فاصله دارد. بله، هندی ها در مقایسه با بسیاری کشورهای دیگر سنتی تر هستند و هنوز هم به رسم و رسوم خود پایبندند. در روش سنتی، درست مثل ایران، ازدواج ها کاملا سنتی و به وسیله والدین دختر و پسر برنامه ریزی می شد و دختر و پسر کوچکترین نقشی در ازدواج و انتخاب همسر نداشتند. اما الان دیگر قرن بیست و یکم است و هندی هم ها از قافله پرسرعت مدرنیسم جا نمانده اند! امروزه در سرتاسر هند روز به روز از شمار ازدواج های سنتی کم می گردد و ازدواج بر اساس عشق و علاقه طرفین افزایش بیشتری پیدا می نماید. این روزها تکنولوژی جوان ها را مطلع تر از همواره نموده و دیگر نمی توان هر جوان هندی را ندیده و نشناخته وادار به ازدواج کرد. هرچند این موضوع، درست مثل ایران، در کلان شهرها با شهرها و روستاهای کوچک یکسان نیست و فرق دارد.

تمام هندی ها یوگا بلدند!

خب، به یکی دیگر از کلیشه های هند می رسیم. این روزها ورزش یوگا به علت اثرات بسیار مفیدی که بر فکر و جسم می گذارد محبوب و پرطرفدار شده است و در سرتاسر جهان کلاس های آموزش یوگا رایج است. کشور هند خاستگاه اصلی این ورزش است و همه ما با شنیدن نام یوگا ناخودمطلع یاد هند می افتیم. اما نگذارید پیش فرض های غلط مانع از شناخت واقعی مردم یک کشور بگردد. اگر قصد سفر به هند را دارید اصلا انتظار نداشته باشید که همه مردم هند، از کوچک و بزرگ و زن و مرد همگی استاد یوگا باشند و در این رشته کاملا ماهر و متبحر باشند. بله، یوگا در هند رشد نموده و به سایر نقاط جهان راه پیدا نموده است، اما مثل تمام ورزش ها تنها کسی در یوگا مهارت پیدا می نماید که مدت ها وقتش را صرف آموختن و یادگیری آن نموده باشد. بنابراین ممکن است در هند با فردی هندی روبرو شوید که اطلاعاتش از یوگا حتی از شما هم کمتر است.

هندی ها چون گاو می پرستند پس همگی گیاهخوار هستند!

از جمله کلیشه های هند که واقعا هندی ها را ناراحت می نماید همین موضوع است. هند کشوری بسیار متنوع و پهناور است و تنوع بیشماری از زبان ها، آئین ها، اعتقادات و سبک های زندگی را می توانید در این کشور مشاهده کنید. در هند ترکیبی از گیاهخواران، غیرگیاهخواران، گیاهخواری حاوی شیر و تخم مرغ، وگانیسم یا پاک گیاهخواری و … وجود دارد. تمام غذاهای خوشمزه هندی مثل مرغ کره ای، چیکن ماسالا، تیکه ماسالا و کباب هایی که در رستوران های هند می بینید همگی جزء غذاهای غیرگیاهی هند هستند که در بین خود هندی ها هم هواداران زیادی دارند. از طرفی باید بدانید که هندی ها گاوپرست نیستند! بلکه گاو را به علت فواید بسیار زیادی که دارد قابل احترام می دانند و از آزار و اذیت آن خودداری می نمایند.

آب و هوای هند بسیار داغ و سوزان است!

آخرین مورد از کلیشه های هند که به شما معرفی می کنیم در خصوص آب و هوای هندوستان است. بیشتر ما فکریتی که از آب و هوای هند داریم هوایی بسیار گرم، شرجی و سوزان است. اما در نظر داشته باشید که هند سرزمینی پهناور است و به همین علت در هر منطقه آب و هوایی متفاوت و گاها متضاد حام است. در هند می توانید تابستان های واقعا گرم و داغ، بهارهای دلپذیر و مطبوع، آب و هوای موسمی و بسیار مرطوب و زمستان های شدیدا سرد و طاقت فرسا را مشاهده کنید. بنابراین باید بدانید که در چه فصلی به کدام بخش هند می خواهید سفر کنید. نواحی شمالی هند که نزدیک به رشته کوه هیمالیاست بسیار سرد و برفی و جنوب هند گرم تر و سوزان تر است و همه قسمت های هند یکسان نیست.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1935

به "کلیشه ها و باورهای اشتباه در خصوص مردم هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیشه ها و باورهای اشتباه در خصوص مردم هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید