شروع برداشت شکوفه های درختچه بیدمشک از 60 هکتار از اراضی آذربایجان غربی

به گزارش مجله سویگل، خبرنگاران/آذربایجان غربی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از شروع برداشت شکوفه های درختچه بیدمشک ازحدود 60 هکتار از باغات استان اطلاع داد.

شروع برداشت شکوفه های درختچه بیدمشک از 60 هکتار از اراضی آذربایجان غربی

جعفر وحدت در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه به سبب کاربردهای متفاوت بیدمشک از جمله کارنمودهای اکولوژیکی و زیست محیطی، حفاظت منابع خاک، صنعتی، دارویی، خوراکی، زینتی و…می توان آن را جزو درختان چند منظوره دانست، اضافه نمود: معمولا کار برداشت این محصول از اواخراسفند ماه آغازمی گردد و بسته به آب و هوای منطقه حدود 15 تا 30 روز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آمار رسمی از سطح زیر کشت و میزان فراوری بیدمشک در کشور در دسترس نیست، اظهار کرد: استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در زمینه فراوری بیدمشک و فرآورده های حاصل از آن از جمله عرق بیدمشک، نقل، حلوا و… در کشور جایگاه خاصی دارد.

وحدت با بیان اینکه آمار غیررسمی سطح زیر کشت بیدمشک در آذربایجان غربی حدود 60 هکتار و به صورت حاشیه کاری در کنار رودخانه، باغ و جوی های آب است که بیش تر این سطح در شهر ارومیه است، گفت: میزان فراوری شاتون نر تازه بیدمشک در آذربایجان غربی حدود 800 تا 1200 تن و میزان عرق بیدمشک استان بیش از 2 میلیون لیتر برآورد می گردد.

وی با اشاره به اینکه عرق حاصل از این گیاه سالانه افزون بر 2 میلیون لیتر در استان فراوری می گردد، اضافه نمود: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار گرفته است و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغ های استان برداشت و به بازار عرضه می گردد.

وحدت با بیان اینکه یک سوم شکوفه های فراوریی بیدمشک به وسیله واحدهای تبدیلی جذب و فرآوری می گردد، اضافه نمود: نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانه ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می گردد و بقیه نیز در مصارف مختلف به وسیله واحدهای گلاب گیری دیگر استان های کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادی های ارومیه کاربرد دارد.

سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می گردد.

وحدت با اشاره به خواص مهم دارویی درخت بیدمشک گفت: عرق بیدمشک در برطرف کم خونی، ناراحتی های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم نموده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب های گرم نافع است.

وی با بیان اینکه این درختچه عمدتاً به صورت حاشیه کاری در کنار باغ ها و مزارع کاشته می گردد.، یاد آورشد: بیدمشک، نخستین شکوفه ای است که در اواخر اسفند ماه و روزهای قبل از بهار در ارومیه نمایان می گردد و تقریباً جز محصولات کم هزینه و پر در آمد است.

سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، تعداد کارگاه های صنعتی فعال استان در عرصه فرآوری بیدمشک را 12 کارگاه عنوان و بیان کرد: صادرات بیدمشک استان اغلب به استان های کشورمان صورت می گیرد که در کنار این امر به صورت تجارت چمدانی همانند استفاده در نقل و حلوا به سایر کشورها نیز صادر می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2000

به "شروع برداشت شکوفه های درختچه بیدمشک از 60 هکتار از اراضی آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع برداشت شکوفه های درختچه بیدمشک از 60 هکتار از اراضی آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید