اتاقی با 10 هزار جمجمه باستانی!

به گزارش مجله سویگل، موزه انسان شناسی در پرو

در شهر لیما، مرکز پرو یک موزه انسان شناسی هست که هزاران جمجمه انسان دارد البته تعدادی از این جمجمه ها شکل و ظاهر عادی ندارند و خیلی درازتر از جمجمه های معمولی اند. اینکه این موزه این جمجمه های غیر طبیعی را از کجا آورده به دوران ماقبل تاریخ پرو برمی شود! کسانی که حدود 12 هزار سال قبل از میلاد در پرو زندگی می کردند هزاران جمجمه غیر طبیعی را از خود به جای گذاشتند، جمجمه هایی که باستان شناسان را وادار به آنالیز و تحقیق نموده اند. موزه باستان شناسی، انسان شناسی و تاریخی در لیما بیش از 10 هزار تا از این جمجمه ها دارد که در کنار هم و به صورت فشرده روی قفسه ها قرار گرفته اند و اتاقی با ده هزار جمجمه باستانی را به وجود آورده اند. اگر می خواهید درباره این اتاق بیشتر بدانید در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

اتاقی با 10 هزار جمجمه باستانی!

اتاقی با 10 هزار جمجمه باستانی! به نظر جالب می آید این طور نیست؟ در این اتاق آنقدر جمجمه هست که لقب بزرگ ترین مجموعه اسکلت های باستانی جهان را گرفته است. البته در این موزه به غیر از جمجمه، مجموعه های دیگری هم برای تماشا وجود دارد: صدها سرامیک باستانی و مجسمه های سنگی. مطمئنا جالب ترین قسمت این موزه مجموعه پاراکاس است یعنی همان جایی که پر شده از جمجمه هایی که به خاطر دراز بودن غیر طبیعی در جهان معروف شده اند. این جمجمه های عجیب پیشانی ای دارند که خیلی درازتر از انسان های عادی اند.

حتما کنجکاو شدید بدانید که علت کشیدگی بیش از حد این جمجمه ها چیست؟ شاید فکر می کنید ابتلا به بیماری خاص و شاید هم شرایط آب و هوایی باعث این حالت فیزیکی شده است. باستان شناسان بعد از آنالیز همه احتمالات به این نتیجه رسیدند که احتمالا علت این اتفاق، نوع خاص پوشش آن ها بوده است. در واقع انسان های اولیه پرو عادت داشتند تا پارچه هایی محکم و یا دو قطعه چوب را به دور سرشان بگذارند تا رجحان اجتماعی شان را نشان دهند و این پوشش محکم به مرور زمان باعث تغییر شکل جمجمه آن ها شده است.

باستان شناسان با تماشا آن جمجمه های عجیب با معمایی بزرگ روبرو شده بودند و نمی دانستند که علت کشیده شدن این جمجمه ها ریشه در چه چیزی دارد؛ فرهنگ، ژنتیک و یا نوع خاصی از آدم فضایی ها؟! همه این تردیدها باعث شد تا مجموعه پاراکاس در این موزه شکل بگیرد، مجموعه ای که افراد زیادی را به این موزه می کشاند و بحث و تحقیقات زیادی درباره آن صورت می گیرد. پرو تاریخ و فرهنگی چند هزار ساله دارد پس اصلا عجیب نیست که از قبرهای تاریخی این کشور یک همچین مجموعه هایی بیرون بیاید.

خیلی از این جمجمه های کشیده برای ناحیه پاراکاس بودند، ناحیه ای در جنوب لیما که همه، آنجا را به پارچه های ظریف و زیبا می شناسند. البته یکی از برجسته ترین فرهنگ این ناحیه این بود که همه کسانی که شان اجتماعی بالایی داشتند جمجمه هایشان کشیده بود!

پاراکاس فرهنگی متمایز و خاص بود که حدود 2 هزار سال قبل از بین رفت، هرچند که باستان شناسان علت از بین رفتن این فرهنگ را تا حدودی به علت تغییرات آب و هوایی می دانند اما علت اصلی را باید در تجاوز مردمان نازکا دانست. باستان شناسان این طور حدس می زنند که آن هایی که در طبقه بالای اجتماعی بودند دوست داشتند تا رجحان شان نسبت به آدم های معمولی را در ظاهرشان هم نشان دهند برای همین دست به کارهایی می زدند تا جمجمه بچه هایشان به محض تولد تغییر شکل پیدا کند. کسی نمی داند اما احتمالا جمجمه همه اجدادشان هم به همین شکل بوده است. این جمجمه های کشیده با هم تفاوت هایی داشتند که علت آن ها احتمالا تفاوت در شان های اجتماعی و مذهبشان بوده است.

هر از گاهی خبر می رسد که جمجمه و یا استخوان های انسان های اولیه کشف شده حتما می دانید که باستان شناسان با مطالعه بر روی این استخوان ها اطلاعات زیادی درباره پیشینه و تاریخچه انسان و همینطور حیات انسان های اولیه به دست می آوردند. این استخوان ها تاریخچه انسان ها را به ما نشان داده برای همین است که جمع آوری این جمجمه ها تا این حد مهم است و خیلی از گردشگران دوست دارند تا در موزه از آن ها تماشا نمایند.

پرو کشوری در آمریکای جنوبی ست که پایتختی زیبا و تاریخی به نام لیما دارد. لیما شهری ساحلی ست و در کنار اقیانوس اطلس قرار گرفته است، از طرفی بزرگ ترین شهر کشور پرو هم هست. شهر لیما در سال 1535 به وسیله یک فرد اسپانیایی تاسیس شد و برای حدود 300 سال بزرگ ترین و مهمترین شهر آمریکای جنوبی به شمار می رفت. نژادها و قومیت های زیادی مردم پرو را شکل می دهند که از میان آن ها می توان به دورگه هایی مرکب از مردم اسپانیایی و اسپانیولی اشاره نمود. لیما 30 بخش مختلف دارد و برای تماشای تاریخ کهن این شهر باید به محوطه لیما بروید. با قدم زدن در این محوطه بیشتر از همه روزگار استعمار اسپانیا بر مردم پرو را تماشا می کنید، روزگاری که خودش را در نوع معماری، طرز ساخت خیابان ها و بناهای باستانی و تاریخی این شهر به خوبی نشان می دهد. همانطور که گفتیم یکی از مهمترین جاذبه های لیما موزه ای با حدود 10 هزار جمجمه باستانی است که تاریخ متفاوت این کشور را به جهانیان نشان می دهد و همواره گردشگران زیادی دارد.

منبع: spiritegg.com

منبع: الی گشت
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1969

به "اتاقی با 10 هزار جمجمه باستانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاقی با 10 هزار جمجمه باستانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید