امارات در اوپک عربستان را نقره داغ کرد

به گزارش مجله سویگل، خبرگزاری رویترز در گزارشی به اختلافات امارات با عربستان در راستای سیاست تولید نفت 2021 اوپک و متحدانش به دلیل کاهش بی سابقه قیمت نفت پرداخت.

امارات در اوپک عربستان را نقره داغ کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران پایگاه خبری الخلیج آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد، اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک، روسیه و چندین تولیدکننده دیگر غیر عضو اوپک است، قرار بود نشست رسمی وزیران را روز سه شنبه برگزار کند. این گروه در آوریل موافقت کرده بود تولیدش را در ژانویه 2021 به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل دو درصد از مصرف جهانی افزایش دهد؛ اما در پی موج دوم شیوع ویروس کرونا و کمبود تقاضا برای نفت، اوپک پلاس در حال بررسی ادامه محدودیت عرضه 7.7 میلیون بشکه در روز در ماههای نخست سال آینده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

برخی منابع به رویترز بیان نمودند که این هفته امارات از زیر نفوذ سنگین عربستان در اوپک خارج شد؛ چراکه امارات قصد افزایش تولید نفت را دارد که همین امر منجر شد تصمیم اوپک و استراتژی متحدانش به مدت دو روز به تعویق بیفتد.

این اقدام غیرمعمول نفوذ فزاینده امارات در اوپک را نشان می دهد؛ چراکه در تلاش است تا تولید نفت را برای افزایش سهم بازار خود در سال های آینده افزایش دهد. این موضوع همچنین نشان دهنده استقلال سیاسی ابوظبی از ریاض است.

بازارها به طور گسترده پیش بینی می کنند که اوپک و متحدانش به رهبری روسیه ، به عنوان بخشی از یک گروه اوپک پلاس ، کاهش تولید فعلی 7.7 میلیون بشکه در روز را تا دوره ژانویه تا مارس در برابر کاهش تقاضای نفت در سایه شیوع اپیدمی کرونا ادامه و گسترش دهند. منابع در اوپک پلاس پیش از این به رویترز گفته بودند که عربستان سعودی طرفدار چنین اقدامی است.

امارات متحده عربی این هفته بیان نمود که ممکن است از تمدید توافق اوپک پلاس مبنی بر محدودیت تولید و عرضه نفت پشتیبانی کند؛ اما ادامه این توافق در سال 2021 سخت خواهد بود. این منابع گزارش دادند که امارات این موضوع را در جلسات غیررسمی روز یکشنبه و بار دیگر در جریان نشست اوپک در روز دوشنبه عنوان کرد.

موضوع تمدید تولید کاهش نفت در اوپک ممکن است موجب اختلافاتی در میان کشورهای عضو اوپک شود؛ چراکه عراق اصرار دارد به دلیل مسائل بودجه ای نمی تواند توافق محدودیت تولید نفت را تمدید کند. همچنین روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده غیرعضو در سازمان که در قالب اوپک پلاس همراه اوپک شده، با تمدید توافق در سطح کنونی مخالف است.

عربستان سعودی که در نشست اوپک حضور داشت از سایر کشورهای عضو خواست تا قبل از نشست اوپک پلاس در روز سه شنبه ، با تمدید کاهش تولیدات نفت به مدت 3 ماه موافقت کنند.

امارات و عراق پیش از این بیان نمودند که از توافق اوپک پلاس حمایت خواهند کرد ؛ اما قبل از تصمیم گیری رسمی تا نشست اوپک پلاس در روز سه شنبه صبر می کنند.

دو منبع موثق گفتند که عربستان سعودی از الجزایر که امسال ریاست اوپک را بر عهده دارد ، خواست که به طور رسمی درخواست کند جلسه اوپک پلاس به روز پنجشنبه موکول شود تا زمان بیشتری برای رایزنی ها فراهم شود. برخی منابع معتقدند که سعودی ها واقعا از امارات ناامید شده اند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان در اقدامی که به نظر می رسد در واکنش به اقدامات امارات بوده، به دیگر شرکت کنندگان گفته ممکن است از سمت خود به عنوان رئیس مشترک کمیته فنی اوپک استعفا دهد.

یک منبع اوپک پلاس گفت که یک نشانه دیگر از بالا دریافت تنش ها این است که به امارات پیشنهاد شده در صورت استعفای عربستان از ریاست مشترک یک پنل مهم اوپک، ابوظبی این سمت را به عهده بگیرد اما امارات کشور این پیشنهاد را رد کرده است.

اوپک پلاس باید توازن ظریفی میان تلاش برای تقویت قیمت ها و عدم فراهم کردن حمایت از افزایش تولید نفت شیل آمریکا برقرار کند. تولید نفت شیل آمریکا با افزایش قیمت ها به بالای 50 دلار در هر بشکه، افزایش پیدا می کند. عامل دیگری که به چالش اوپک پلاس افزوده است، شرایط مالی روسیه در برابر قیمت پایین تر نفت در مقایسه با عربستان سعودی است.

قیمت نفت روز دوشنبه به 47 دلار در هر بشکه رسید که طبق پیش بینی دویچه بانک، در صورت عدم توافق تولیدکنندگان اوپک پلاس درباره تمدید محدودیت عرضه، ممکن است حداکثر 10 درصد سقوط کنند.

یک کننده اوپک گفت: من گمان می کنم که در پایان، اوپک و تولیدکنندگان اوپک پلاس درباره تمدید محدودیت عرضه توافق خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1309

به "امارات در اوپک عربستان را نقره داغ کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امارات در اوپک عربستان را نقره داغ کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید