تأکید اسماعیلی بر تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی

به گزارش مجله سویگل، سفیر ایران در زاگرب بر تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی تأکید کرد و گفت: توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور اجرایی شده و دو موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری و همکاری های گمرکی هم بین دو دولت امضاشده که بزودی اجرایی می گردد.

تأکید اسماعیلی بر تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، ظرفیت ها، مسائل موجود و راهکار های توسعه همکاری های اقتصادی ایران و کرواسی در کنفرانس تجارت حلال 2021 زاگرب با حضور پرویز اسماعیلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی امروز (سه شنبه) 30 شهریور ماه مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

این کنفرانس با حضور مقامات وزارت گردشگری، اتاق بازرگانی، مفتی و رئیس مشیخت اسلامی کرواسی، نمایندگان تجاری کشورهای حوزه بالکان و اروپای مرکزی، چند تن از سفرای کشورهای اسلامی، روسای شرکت ها و تجار فعال کرواسی در زمینه صنعت حلال برگزار گردید.

پرویز اسماعیلی سفیر کشورمان در زاگرب به همراه سفرای مالزی، جمهوری آذربایجان و اندونزی در نشست تخصصی این کنفرانس شرکت و به سؤالات حاضران در خصوص ساختار و ظرفیت های صنعت حلال در کشورمان، مسائل موجود و راهکار های توسعه تجارت حلال بین ایران و کرواسی پاسخ داد.

سفیر کشورمان با بیان این که ایران یک ظرفیت متنوع، کم نظیر و بسیار سودآور؛ اما کمتر شناخته شده در حوزه صنعت حلال است، اضافه کرد: اگر تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران نبود، قطعا ایران صندلی بسیار بالاتری در چرخه تجارت حلال دنیای داشت. ضمن اینکه ایران با 85 میلیون جمعیت و مزیت های ترانزیتی، در قلب یک بازار 500 میلیون نفری برای محصولات حلال است.

وی بعلاوه گفت: بسیاری از کالاها و خدمات مربوط به تجارت حلال خارج از تحریم هستند و شرکت های کرواسی می توانند با کمترین مشکل با ایران همکاری نمایند.

پرویز اسماعیلی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص ساختار صنعت حلال و برترین و سریع ترین راه ارتباط با بازار حلال ایران، گفت: مرجع اصلی تایید و تجارت محصولات حلال در ایران، موسسه دنیای حلال ICRIC وابسته به اتاق بازرگانی ایران، به اسم یک نهاد بین المللی زیر مجموعه اتاق بازرگانی اسلامی ICCIA و سازمان همکاری های اسلامی OIC است. این موسسه بیش از دو هزار شرکت را تحت پوشش خود دارد. دفاتری در نقاط مختلف دنیا از جمله آلمان، اتریش، آذربایجان، ترکیه، ژاپن و ... دارد و آماده توسعه همکاری تحقیقاتی و تجاری با کرواسی است.

وی بعلاوه در خصوص مزایا، معایب و مسائل احتاقتصادی ارتباط با بازار حلال ایران اسم کرد: مهمترین امتیاز کالای حلال ایران تنوع، کیفیت بسیار بالا و قیمت متعادل و رقابتی است. در بعضی موارد مثل زعفران، خاویار، و خشکبار محصولات ایران انحصاری و دارای بالاترین استاندارد دنیای است. مهمترین مشکل فعلی هم ضعف ارتباط و اطلاعات شرکت های فعال دو کشور در حوزه حلال است. به علت تحریم ها مراودات اقتصادی تجار و بعلاوه حمل و نقل به سختی انجام می گردد که سفارت ایران آماده مشاوره اقتصادی به شرکت های علاقه مند و ارائه راهکار است.

سفیر کشورمان در کرواسی ضمن بیان آخرین آمار از بازارهای مبداء و مقصد در تجارت حلال ایران، گفت: انواع میوه، خشکبار، خرما، زعفران، گیاهان دارویی و نوشیدنی، بذر دانه های روغنی و محصولات چرمی حلال مورد احتیاج کرواسی است و شرکت های ایرانی علاوه بر تامین این کالاها، آماده فراوری مشترک و متنوع سازی محصولات با شرکت های کروات هستند.

پرویز اسماعیلی خطاب به مقامات و فعالان صنعت توریسم کرواسی گفت: ایران با تمدنی حداقل هفت هزار ساله و طبیعت و آثار تاریخی منحصر به فرد، اقتصادی ترین و شگفت انگیزترین مقصد برای گردشگران اروپا و دنیا است.

وی در پاسخ به سوال مجری کنفرانس در زمینه راهکارهای لازم برای تقویت همکاری های اقتصسادی بین کرواسی و ایران اسم کرد: خوشبختانه توافقنامه اجتناب از اخذ اقتصادیات مضاعف بین دو کشور اجرایی شده و دو موافقتنامه مهم حمایت از سرمایه گذاری و همکاری های گمرکی هم بین دو دولت امضاشده که بزودی اجرایی می گردد.

سفیر کشورمان ادامه داد: به نظر من مهمترین گام در حال حاضر، ایجاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی است. قبلا اتاق های دو کشور در این زمینه توافق نموده اند و ما طبق مذاکرات اجرا شده با رئیس اتاق کرواسی منتظر اقدام طرف کروات در این زمینه هستیم. مشکل دیگر عدم شناخت شرکت های دو طرف از یکدیگر و ارتباط میان آنهاست که تشکیل اتاق مشترک ایران و کرواسی می تواند این مشکل را حل و به روابط فیمابین شتاب دهد.

وی با بیان این که اتاق های استانی ایران از همکاری با اتاق های استانی کرواسی استقبال می نمایند، گفت: برگزاری و حضور مشترک در نمایشگاه های تخصصی صنعت حلال بسیار مفید خواهد بود.

سفیر کشورمان در حاشیه این کنفرانس با آلدین دوگونیچ رئیس مرکز حلال کرواسی ملاقات و دو طرف در خصوص شروع همکاری این مرکز با موسسه دنیای حلال در ایران موافقت کردند. بر این اساس هیاتی از سوی مرکز حلال کرواسی به تهران سفر خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1774

به "تأکید اسماعیلی بر تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید اسماعیلی بر تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید