بازار تاریخی سمنان تا 10 سال آینده فرو می ریزد!

به گزارش مجله سویگل، بازار تاریخی و ثبت شده سمنان به دلیل مشکل آبگرفتگی کانال های آبی که از زیر این بازار می گذرد، در معرض خطر ریزش قرار گرفته است.

بازار تاریخی سمنان تا 10 سال آینده فرو می ریزد!

به علت وجود مجموعه آب پخش کن 700 ساله ای که در سمنان وجود دارد و یکی از راه های اصلی آن از زیر بازار تاریخی سمنان می گذرد، این بازار قدیمی و ثبت شده در خطر ریزش قرار گرفته است. این مجموعه آب پخش کن دارای 6 استخر آب بوده که کل شهر را درگیر خودش کرده است و با یک مهندسی آب قدیمی هنوز هم آب را به باغ ها و آب انبارها می رساند.

شاید بازاری مثل بازار سمنان نباشد که نهر آب از زیر مغازه های آن می گذرد، اما این اتفاق چندین سال پیش افتاده و این آب پخش کن را منحصر به فرد و حضورش در زیر بازار سمنان نیز این بازار تاریخی را ارزشمند کرده است.

اما مدتی است که این نهر دچار مشکل شده، فاضلاب در کانال آب مانده و بازار سمنان را تهدید می کند. چون در بسیاری از نقاط بازار و دیواره ها، آب کانال و نهر نشت کرده و خودش را به صورت نم یا ریختگی دیوار نشان داده است، اما کسی توجهی به آن نمی کند.

اداره میراث فرهنگی شهر سمنان به اداره آب و فاضلاب در این باره نامه زده و گفته که باید فاضلاب کانال تخلیه شود وگرنه تا ده سال دیگر شاید نصفی از بازار تاریخی سمنان فرو بریزد. نمونه ای از این فاجعه را هم می توان در ترک خوردگی سقف بازار مشاهده کرد. با این حال هنوز جواب درستی دریافت نشده است.

مغازه داران بازار تاریخی سمنان هم بی تفاوت هستند و هنوز فاجعه را درک نکرده اند. یکی از اشکالات بازار سمنان این است که هیئت امنا ندارد تا هم این موضوع را رسیدگی کنند و هم اداره میراث فرهنگی سمنان بداند باید با چه کسی وارد مذاکره شود. اکنون حیات بازار سمنان در دست بازاری های آن است که یا با تشکیل هیئت امنا به این موضوع رسیدگی کنند یا از میراث فرهنگی و اداره فاضلاب بخواهند فکری به حال این بازار تاریخی کنند.

بازارسمنان و بازار شیخ علاءالدوله مربوط به دوره قاجار است و در سمنان، خیابان امام، خیابان شهدا واقع شده و درحدود 1600 متر یک مایل طول دارد. این اثر در تاریخ 11 تیر 1375 با شماره ثبت 1740 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار سمنان که به سبک معماری کهن ایرانی با سقف های خشتی و آجری، متناسب با شرایط آب و هوای خاص منطقه کویری ساخته شده تا امروز بزرگ ترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجارتی است. در گذشته، بازار عمومی شهر متشکل از راسته بازار و بازار شیخ علاءالدوله (بازار مرده ها) بوده است.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1960

به "بازار تاریخی سمنان تا 10 سال آینده فرو می ریزد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار تاریخی سمنان تا 10 سال آینده فرو می ریزد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید