راز معماری جالب آبرسانی حمام فین کاشان

به گزارش مجله سویگل، یکی از مشهور ترین و جالب ترین مکان های دیدنی کاشان حمام فین می باشد که دلیل مشهوریت این حمام قدیمی، قتل میرزا تقی خان امیرکبیر صدراعظم ناصر الدین شاه قاجار در 20 دی 1230 هجری خورشیدی می باشد، که همه ساله مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

راز معماری جالب آبرسانی حمام فین کاشان

جهت دریافت خدمات قیمت آلاچیق فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

در 6 کیلومتری جنوب شهر کاشان منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا وجود دارد که در قدیم به روستایی به نام فین کوچک مشهور بوده است و امروزه به دلیل تقسیمات کنونی شهر کاشان در پایانی خیابان امیر کبیر قرار گرفته است. وجود یکی از باغ های معروف ایرانی به نام حمام فین در این منطقه باعث معروفیت این مکان شده است.

تاریخچه حمام فین حمام فین کاشان که واقع در باغ فین است همان مکان تاریخی است که در سال 1852 میلادی صدر اعظم خود امیر کبیر را در آن به قتل رساند. بنای حمام فین در 15 آذرماه سال 1314 خورشیدی در آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 2011 میلادی یونسکو باغ فین را که حمام فین در آن قرار گرفته است به فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرد. در قسمت جنوبی باغ فین دو حمام وجود دارد که به حمام بزرگ و حمام کوچک نیز مشهور است که هر دو حمام در داخل باغ است.

حمام کوچک

این حمام در دوران حکومت صفویه ساخته شده است که همزمان با ساخت بنای اولیه فین می باشد و از شگفتی های این حمام وجود هفت کاش قدیمی است که در قسمت خزینه می باشد و حدود 500 سال قدمت دارند. این حمام برای استفاده خدمتکاران ساخته شده است و به همین دلیل از نظر معماری ویژگی به خصوصی ندارد و شهرتش تنها رویداد تاریخی است که در آن رخ داده است. این حمام در بیشتر روزهای هفته برای استفاده عموم در اختیار مردم قرار داشت.

پس از ماجرای قتل در این حمام باغ فین و حمام آن دوباره فراموش شد و سپس در دوره مشروطه تمامی سنگ ها مرمر و مصالح گرانبها و با ارزش باغ و حمام را به غارت بردند.

حمام بزرگ

حمام سلطنتی و یا حمام بزرگ در زمان قاجاریه و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. زمانیکه حمام جدید را می ساختند در کنار آن حمام کوچک را در دوران صفوی که از رونق افتاده بود بازسازی کردند. این حمام بزرگ تنها برای استفاده فرماندهان و بزرگان دربار ساخته شده است به همین دلیل ار لحاظ معماری اهمیت دارد، ویژگی های شاخص این حمام ستون های مرمر و سقف نقاشی شده آن است که بسیار زیبا و دیدنی می باشد.

حمام بزرگ دو رخت کن دارد که اولی به ورودی نزدیک تر است، سکویی در پایان و بخاری دیواری دارد. در این سربینه وجود نور گیرهایی مزین به کاشی های مشبک که به باغ باز می شوند چشم انداز دلنشینی را ایجاد نموده است. رخت کن دوم، حوضی در میان جهت ترددی در ضلع شرقی دارد که کف آن پایین تر از رخت کن است.

ساختمان حمام های سنتی فین

دو حمام موجود در باغ فین مانند حمام های تاریخی ایران زمین به صورت حوضچه هستند که محل نظافت و شست و شوی افراد بوده است که ازقسمت های های دیدنی آن ورودی ها، رخت کن ها، آب نماها و گرم خانه هاست که در قدیم اتاق هایی که در آن دیگ های بزرگ مسی را به جوش می آوردند، دالان ها و کانال های عوض کردن آب خزینه ها که در کف حمام قرار دارند اشاره نمود که معماری زیبای آن ها با توجه به قدمت تاریخ آن ها و سبک معماری ها که هرکدام مربوط به یک سبک معماری شهرهای تاریخی است.

پنج عنصر اصلی مانند: مسجد، خانه، بازار، حمام، آب انبار که از آنها در شناخت معماری شهرها توجه می گردد. می توان گفت که حمام های به جا مانده در کاشان از دوران صفوی هستند که مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی چون شاردن فرانسوی قرار گرفته است. از دیگر نکات مهم در حمام فین و دیگر حمام های سنتی کاشان، عایق بودن دیوارها در برابر رطوبت است که در آن موقع از مصالحی مانند ماسه، آهک و یا ساروج استفاده می کردند.

گردشگران تور کاشان و تور اصفهان می توانند در سفر خود شاهد مکان های های زیبای دیگری در کاشان مانند قمصر کاشان و غیره نیز باشند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 687

به "راز معماری جالب آبرسانی حمام فین کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز معماری جالب آبرسانی حمام فین کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید