با رعایت این نکات سفری سالم را تجربه نمایید

به گزارش مجله سویگل، افراد معمولا در تعطیلات و زمان هایی که احساس نمایند احتیاج به استراحت دارند برای یک سفر خاطره انگیز برنامه ریزی می نمایند. برنامه ریزی برای سفر هزینه های زیادی را به دنبال دارد، خصوصا اگر بخواهید یک سفر آرام و راحت را در کنار خانواده خود داشته باشید. یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید سلامت شما در سفر است. تغییر آب و هوا، تغییر رژیم غذایی، بیماری های شایع در مقصد و... می توانید بر روی سلامتی شما تاثیر منفی گذاشته و بیماری را برایتان به همراه داشته باشد. قطعا بیماری در سفر چیزی نیست که منتظرش بودید! بیماری علاوه بر این که لذت سفر را برای شما کاهش می دهد، باعث زحمت همراهانان نیز می گردد. برای این که بتوانید بیشترین لذت را از سفر خود برده و خاطرات خوبی به جا بگذارید، باید نکاتی را رعایت نمایید تا سلامت باشید. در ادامه مطلب چند پیشنهاد برای حفظ سلامتی در سفر و جلوگیری از بیماری را عنوان می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

با رعایت این نکات سفری سالم را تجربه نمایید

انجام واکسیناسیون مورد احتیاج

قبل از بستن چمدان هایتان در خصوص مقصد مورد نظر خود تحقیق کنید و اطلاعات لازم در خصوص مسائل بهداشتی و سلامتی مقصد به دست آورید. بعضی از مناطق، مانند بعضی از کشورهای آفریقایی یا جزایر دریای کارائیب، دارای میکروب ها، ویروس ها یا حشراتی هستند که می توانند بیماری را برای شما به دنبال داشته باشند. در بعضی مناطق نیز بیماری های فصلی چون مالاریا شایع می گردد. برای ورود به این مناطق حتما باید واکسیناسیون مورد احتیاج را انجام داده باشید تا از این بیماری ها در امان بمانید. برای هدایت های بیشتر در این زمینه می توانید به پزشک خانواده خود مراجعه نموده و اطلاعات لازم را از او دریافت کنید. وی سابقه پزشکی و وضعیت سلامتی شما را مورد آنالیز قرار داده و با توجه به اطلاعاتی که شما در خصوص مقصد مورد نظر خود و زمان سفر در اختیار وی قرار می دهید، نکات لازم را به شما گوشزد خواهد نمود. دقت داشته باشید که بعضی از کشورها بدون کارت واکسیناسیون اجازه ورود شما را به کشورشان نمی دهند. پس حتما در این مورد تحقیق نموده و اقدامات لازم را انجام دهید.

به همراه داشتن داروهای مورد احتیاج

اگر بیماری خاصی دارید و ملزم به مصرف دارو به صورت روزانه هستید، حتما به این نکته توجه داشته و تمامی داروهای خود را به میزان مورد احتیاج به همراه داشته باشید. بعضی از افراد در طول سفر از مصرف دارو خودداری می کنند که این کار متاسفانه به ضرر آن ها تمام خواهد شد. بیماران دیابتی حتما باید قرص های قند یا انسولین خود را به همراه داشته و به موقع مصرف کنند. این مورد خصوصا در سفر و زمانی که رژیم غذایی شما تغییر می نماید، اهمیت بیشتری دارد. در خصوص بیماران قلبی و افرادی که دارای فشار خون هستند نیز این نکته بسیار لازم است. در هنگام جمع آوری داروهای خود دقت کنید که به میزان مورد احتیاج دارو بردارید. زیرا ممکن است دسترسی به داروهایتان در مقصد مورد نظر شما سخت یا نشدنی باشد که در این صورت مشکلاتی را برایتان به همراه دارد.

علاوه بر داروهای مصرفی خودتان پیشنهاد می کنیم داروهای پیشگیرانه ای چون داروهای سردرد، داروی دفع حشرات یا داروهای ضدالتهاب را نیز نباید فراموش کنید. بعضی از این داروها احتیاج به نسخه ندارند و می توانید به راحتی تهیه نمایید، اما بهتر است با پزشک خود نیز در خصوص مصرف آن ها مشورت نمایید.

استراحت و خواب کافی

یکی از مهم ترین نکاتی که می تواند بیماری را برای شما به همراه داشته باشد، خستگی و نداشتن استراحت کافی در طول سفر است. بسیاری از افراد در سفر خود زمان کمی را به خواب و استراحت اختصاص می دهند و عقیده دارند باید از زمان خود بهترین استفاده را کنند. از این رو ساعات زیادی را به بازدید از مکان های دیدنی یا انجام تفریحات می گذرانند. به یاد داشته باشید در کنار همه این ها شما به استراحت کافی احتیاج دارید و باید خواب مناسبی داشته باشید تا بتوانید انرژی مورد احتیاج برای فعالیت های روزانه را به دست آورید.

اگر به کشورهای دور سفر می کنید قطعا با اختلاف زمانی زیادی روبرو هستید. به عنوان مثال شما صبح زود از مبدا حرکت می کنید و زمانی که به مقصد می رسید شب است. در این موارد پیشنهاد می کنیم ساعات اولیه ورود خود را به خواب و استراحت بگذرانید تا بدن شما به این تغییر ناگهانی عادت کند. پس از آن آرام آرام می توانید ساعات خواب خود را با ساعت کشور مقصد تنظیم نمایید.

تغذیه درست و مناسب

به یاد داشته باشید تا سالم نباشید نمی توانید از فرصت های خود در سفر به درستی استفاده نمایید. بعضی از افراد به دلیل فعالیت های مختلف در یک روز و برنامه ریزی فشرده از خوردن وعده های غذایی جا می مانند. مثلا ممکن است صبحانه را با عجله بخورند تا بتوانند سریع تر از مکان هایی که دوست دارند بازدید کنند. بعضی در میان انواع تفریحات، سرگرمی ها، دیدنی های جذاب و یا خرید از فروشگاه ها و بازارها هیجان زده شده و وعده ناهار خود را حذف می کنند. دقت داشته باشید که شما برای انجام تمام این فعالیت ها به انرژی احتیاج دارید و این مورد در سفر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

یکی از اشتباهاتی که اغلب مسافران در طول سفر انجام می دهند جایگزین کردن تنقلات به جای وعده های غذایی است. این امر نه تنها افزایش وزن را برای مسافر به همراه دارد بلکه برای افرادی که دارای بیماری هایی مانند دیابت هستند نیز بسیار خطرناک است. پس تغذیه خود را در سفر جدی گرفته و برای آن برنامه ریزی درست و مناسبی داشته انجام دهید.

مصرف مواد غذایی سالم

رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی سالم یکی از مهم ترین نکات برای حفظ سلامتی شماست. اگر بیماری خاصی دارید و ملزم به رعایت رژیم غذایی هستید، حتما به آن توجه داشته باشید. بسیاری از افراد رژیم غذایی خود را در طول سفر نادیده گرفته و به آن اهمیت نمی دهند. از این رو ممکن است دچار مشکلاتی شوند که هم برای خود و برای همراهانشان دردسر ایجاد کنند. علاوه بر این، باید در خصوص سلامت غذاهایی که مصرف می کنید نیز مطمئن باشید. توصیه می کنیم هیچ گاه از رستوران های بین راهی غذا تهیه نکنید. می توانید چند کنسرو به همراه داشته باشید تا در صورت احتیاج از آن ها استفاده نمایید.

اگر دوست دارید تا طعم غذاهای محلی مقصد موردنظرتان را بچشید پیشنهاد می کنیم حتما ماست یا دوغ سالم و مقداری آب لیمو به همراه غذا مصرف کنید. حتما دوغ، شیر، ماست یا لبنیات دیگر را به صورت پاستوریزه تهیه کنید. پیشنهاد می کنیم از مصرف سبزیجات خام جدا خودداری نمایید. اگر قصد خوردن میوه را دارید، میوه هایی را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید پوست آن ها را جدا کنید. میوه هایی چون موز، پرتقال و سیب بهترین موارد برای استفاده در سفر هستند.

آب میوه و آب لوله کشی ممنوع

یکی از مهم ترین دلایل اسهال مسافران در سفر، استفاده از آب آلوده است. این احتمال در سفر به کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای آسیایی، خاورمیانه، آفریقایی و آمریکای لاتین بیشتر می گردد. کشورهای آمریکای شمالی، شمال و غرب اروپا آب سالم تری دارند و احتمال آلودگی و بیماری کمتر است. از این رو، پیشنهاد می کنیم به هر کشوری که سفر می کنید از آب معدنی و بسته بندی شده برای نوشیدن و شستن دست ها و دندان های خود استفاده نمایید. حتی اگر در هتل های 5 ستاره و رستوران های مجلل و لوکس غذا می خورید، در مصرف تکه های یخ، آب میوه، میوه جات و سبزیجات خام احتیاط کنید. در سفر به روستاهای دورافتاده و بکر نیز حتما آب به همراه داشته باشید.

منبع: همگردی
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 468

به "با رعایت این نکات سفری سالم را تجربه نمایید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رعایت این نکات سفری سالم را تجربه نمایید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید