با چند جاذبه دیدنی شهرستان چناران در استان خراسان رضوی آشنا شوید

به گزارش مجله سویگل، بهار 98، غافلگیری های خودش را داشت، برخی از عشاق جاده و سفر را سیلاب غافلگیر کرد، اما عطش سفر و لذت بردن از طبیعت، آن هم در این هوای دلنشین نباید از دست برود. البته تاکید می کنیم که قبل از هر سفر، حتما اوضاع و احوال هوا را از مراجع مطمئن جویا شوید تا کامتان از اتفاقات پیش بینی نشده، تلخ نشود. اما اجازه بدهید کمی هم برایتان از مقصدی بگوییم که آن را معرفی خواهیم کرد.

با چند جاذبه دیدنی شهرستان چناران در استان خراسان رضوی آشنا شوید

شهرستان چناران، به فاصله کمی از مشهد واقع شده و اغلب گردشگران و مسافرانی که مقصدشان مشهد است، در راستا خود از آن عبور می نمایند. اگر به نیت روستاگردی، راهی چناران شدید به شما توصیه می کنیم حتما سری به روستای هدف گردشگری رادکان بزنید. منطقه ای که هویت اش ریشه عمیقی در تاریخ دارد. آن طور که در اسناد مختلف آمده، این منطقه بعد از هجوم مغولان به تدریج از شهری آباد به شکارگاهی برای آن ها تبدیل شده و به تدریج متروک می ماند. جالب است که خود روستا هم دیدنی های فراوانی دارد. از جمله جاذبه های تاریخی آن یخدان قاجاری، بنای مسجد جامع و بقایای قلعه تاریخی است.

برج تاریخی و نجومی رادکان

نمی گردد به منطقه رادکان سفر کنید و برج تاریخی آن را نبینید. این بنای آجری متعلق به قرن 7 هجری است و با پوشش مخروطی کاربرد تقویمی و نجومی نیز داشته و شروع فصل بهار را با آن رصد می نمایند.

مسجد جامع رادکان

این مسجد که در سال 1332هجری بنیان گذاشته شده، در گذشته جزئی از ابنیه قلعه رادکان بوده است. زیبایی های تاریخی آن را می گردد در گوشه گوشه اش به تماشا نشست. این روستا دارای مرکز بوم گردی برای اقامت است که سیمای زیبایی نیز دارد.

شکوه بهار در طبیعت گلمکان

منطقه گردشگری گلمکان به علت داشتن هوایی پاک، آسمانی آبی و بهاری و مناظر دیدنی طبیعی یکی از مقاصد پُرطرفدار برای گردشگران و دوستداران طبیعت است. مناظر طبیعی و کوهستانی و روستاهای ییلاقی این منطقه در30 کیلومتری شهر چناران و در کوهپایه های بینالود واقع شده است. شهر گلمکان منطقه ای کوهستانی و سردسیر واقع در دامنه شمالی رشته کوه بینالود است.

این شهر به دلیل جاذبه های طبیعی، گردشگری و دیدنی که در خود جای داده به عنوان سرزمین گل و صخره در میان مردم معروف شده است چراکه در هر گوشه از این سرزمین چیزی جز گل، طراوت و زیبایی نمی توان مشاهده کرد. یکی دیگر از زیبایی های شهر گلمکان که تماشای آن بسیار توصیه می گردد، دریاچه طبیعی چشمه سبز با وسعت تقریبی 15 هکتار است که در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده است و برای دیدن آن باید 20 کیلومتر از گلمکان فاصله گرفت.

باید این نکته را یادآور شد که آب سبک و گوارای آن برای آبیاری باغ ها و مزارع شهر گلمکان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و خوش طعم ترین محصولات صادراتی را نصیب باغداران منطقه می نماید. البته بگوییم که در شهرستان چناران، بخش گلبهار و منطقه گلمکان تا دلتان بخواهد دیدنی های زیبا وجود دارد و جان می دهد برای یک سفر اختصاصی و با تجهیزات به این منطقه.

همین جا تاکید کنیم که دیدنی های شهرستان چناران به این ها خلاصه نمی گردد و حسینیه قدیمی گلمکان، پل چشمه گیلاس، بند تاریخی اخلمد، بوستان های زائر و ملت چناران، منطقه گردشگری گلبهار، چشمه گیلاس(گلسپ)، روستاهای ییلاقی کوهپایه های بینالود نظیر روستای پایه، دولت آباد و اسجیل، روستا و بند آبقَد، روستای پلکانی فریزی و روستای اخلمد و روستاهای ییلاقی کوهپایه های هزار مسجد شامل روستای پلکانی بقمچ، روستای اندیشش، روستای پلکانی گاه، روستای گُرُوه، دره و آبشارهای اخلمد و... بخش دیگری از جاذبه های این شهرستان به شمار می آیند. البته این فهرست به مراتب بلندتر است. کلام آخر؛ باز هم یادآوری می کنیم که حتما قبل از سفرهای بهاری تان، از اوضاع و احوال هوا آگاه شوید تا یک خاطره دل انگیز را از این سفر برای خودتان تضمین کنید.

موزه مردم شناسی چناران

چکیده تاریخ و فرهنگ این شهرستان را می گردد در موزه مردم شناسی آن به تماشا نشست. این موزه که در حاشیه میدان امام خمینی(ره) واقع شده، در دل خود غرفه های جالبی دارد که با تدارکات و صحنه آرایی زیبایی، تصویری از الگوی زندگی قدیم مردم این شهرستان(شامل آداب و رسوم و نحوه زندگی روستایی) را نشان می دهد. ساعات بازدید این مکان، 8 تا 17 اعلام شده البته به جز روزهای تعطیل آن که ایام سوگواری رسمی و دوشنبه هاست. اما بهای ورودی این مجموعه نیز بنا بر آن چه سایت میراث فرهنگی چناران اعلام نموده، هزار تومان برای هموطنان و پنج هزارتومان برای گردشگران خارجی است.

رباط سید آباد

اما اجازه بدهید برویم سراغ زیبایی های تاریخی این شهرستان. یکی از جاذبه های تاریخی مهم چناران، رباط سیدآباد است. این بنا میراثی از دوره صفویه است که گذر پیچ و تاب روزگار را دوام آورده تا امروز به عنوان یک اثر ارزشمند، هویت این خطه را روایت کند. فاصله تقریبی این بنا تا شمال غرب چناران، 18 کیلومتر است و در مجاورت روستای سید آباد(در بخش جنوبی شاهراه مشهد- قوچان) واقع شده است. ضمناً این اثر در تاریخ 5 آذر 1380 با شماره ثبت 4462 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آن طور که کارشناسان شرح داده اند؛ این بنا از نوع سر پوشیده بوده و فضای داخلی آن هشت ستون دارد که پوشش سقف روی آن ها قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 269

به "با چند جاذبه دیدنی شهرستان چناران در استان خراسان رضوی آشنا شوید" امتیاز دهید

1 کاربر به "با چند جاذبه دیدنی شهرستان چناران در استان خراسان رضوی آشنا شوید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با چند جاذبه دیدنی شهرستان چناران در استان خراسان رضوی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید