تخصیص پساب به بخش کشاورزی مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی است

به گزارش مجله سویگل، به گزارش خبرنگاران، بابک ابراهیمی ظهر شنبه در نشست هم اندیشی پساب، فرصت ها و چالش ها گفت: سرانه آب برای هر نفر در حوضه زاینده رود به مرز بحرانی 500 مترمکعب در سال نزدیک گردیده است و این در حالیست که مصرف مجاز استفاده از منابع آب تجدیدپذیر در سایر کشورهای دنیا کمتر از 40 درصد است.

تخصیص پساب به بخش کشاورزی مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی است

وی با بیان اینکه در حوضه زاینده رود 100 درصد منابع تجدیدپذیر و بخشی از منابع آب تجدیدناپذیر حوضه به مصرف بخش های مختلف می رسد، گفت: در چنین شرایطی بروز مسائل اجتماعی، لزوم برنامه ریزی جهت تامین آب از منابع آب جدید مانند انتقال آب بین حوضه ای، شیرین سازی آب دریا، استفاده از پساب و ... را بیش از پیش در این منطقه آشکار ساخته است.

مدیر دفتر برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان توضیح داد: به دلیل خشکی رودخانه زاینده رود و عدم امکان تخصیص آب مورد احتیاج حق آبه بران بخش کشاورزی، اختصاص بخشی از پساب های منطقه پس از اعمال تصفیه تکمیلی به بخش کشاورزی در کارگروه سازگاری با کم آبی طرح و مصوب گردیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بنا به نظر اداره کل محیط زیست استان امکان تخصیص پساب های موجود فقط به بخش صنعت امکان پذیر بوده و کیفیت پساب موجود مناسب مصرف در بخش کشاورزی نیست.

ابراهیمی اضافه نمود: اگر چه بخشی از پساب های موجود در حال حاضر توسط کشاورزان جهت کشت های غیرمثمر مورد استفاده قرار گرفته و احتمال مصرف این آب در کشت گیاهان مثمر نیز نفی نمی گردد.

وی با بیان این که در این نشست پنج محور نقش شرکتهای آب منطقه ای، آبفا، سایر دستگاه های دولتی و خصوصی در فرایند تخصیص پساب، چالش های اجرایی بخشنامه استفاده از پساب، آثار زیست محیطی و بهداشتی مرتبط با استفاده پساب، مباحث اقتصادی و قیمت گذاری پساب، چالش های اجتماعی استفاده از پساب مورد بحث قرار خواهد گرفت اظهار امیدواری کرد تا بتوان راهکارهای مناسب جهت حل چالشهای مرتبط با موضوع پساب ارائه گردد.

مدیر دفتر برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان با اعلام اینکه از یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب حجم مفید سد زاینده رود، تنها 195 میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود موجود است، اضافه نمود: این امر تامین آب شرب در ماه های آتی را با دشواری روبرو خواهد نمود.

وی توضیح داد: شرایط منابع آب زیرزمینی استان نامناسب بوده و از آنجا که پساب به عنوان یک منبع آب جدید در حوضه محسوب نمی گردد، هرگونه بهره برداری از این منبع آبی نباید منجر به بارگزاری بیشتر بر منابع آب حوضه گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 24

به "تخصیص پساب به بخش کشاورزی مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص پساب به بخش کشاورزی مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید