تشریح جزئیات بازدید رئیس جمهور از موزه ملی ایران

به گزارش مجله سویگل، ایسنا/ براساس خبرهای منتشر گشته، تشریح جزئیات بازدید رئیس جمهور از موزه ملی ایران صورت گرفت.

تشریح جزئیات بازدید رئیس جمهور از موزه ملی ایران

عزت الله ضرغامی درباره قول های رئیس جمهور در جریان بازدید از موزه ملی ایران اظهار کرد: موزه ایران باستان، جایی که از آن بازدید کردیم، سال 1316 افتتاح شده است. در دهه هفتاد و پس از انقلاب، ساختمان تازهی احداث شد که به آثار پس از اسلام اختصاص دارد. متاسفانه بخش کوچک و درصدی از آثار میلیونی و اموال ارزشمند میراث فرهنگی قابل نمایش و ارائه به مردم است. آقای رئیس جمهور از مخازن موزه ملی ایران که من از آن به عنوان پدیده نامیمون نام میبرم، بازدید کردند و دیدند چه اشیای ارزشمندی از دید مردم پنهان شده است و در انبار و مخازن نگهداری می شود.

او پیرامون تشریح جزئیات بازدید رئیس جمهور از موزه ملی ایران اضافه نمود: یک طرح ما این بود که فضای بزرگ دیگری به موزه ملی اختصاص دهند که طرح آن از قبل داده شده بود، ولی با توجه به تجربه ای که در امور اجرایی کشور دارم احسنام این است که به نتیجه رسیدن پروژه های بزرگ در زمانی که دولت مسائل جدی برای حل مسائل معیشتی دارد، مقداری دور از فکر است و زمان زیادی هم می برد. بنابراین از رئیس جمهور خواستیم دو بنای بسیار مهم و با وسعت فراوان در میدان مشق را به فضای موزه ملی اضافه کنند.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی ادامه داد: با آنکه تیم حفاظت ریاست جمهوری سختگیری میکرد، اما آقای رئیس جمهور مسافتی را در خیابانی که مردم هم حرکت میکردند، پیاده طی کردند و در میدان مشق حاضر شدند و قرار شد ساختمان مهمی که در گذشته متعلق به شهربانی بوده و اکنون محل استقرار وزارت امور خارجه است و حدود صدهزار متر مربع فضا دارد و در کمیسیون دولت هم مصوب شده، در اختیار موزه ملی قرار گیرد و وزارت خارجه در جای دیگری مستقر شود. اگر این اتفاق بیفتد تا حد زیادی مساله موزه ملی حل می شود و میتوان از فضای خوب میدان مشق که ساختمانهای متعدد در کنارش است و محوطه سازی خوبی هم شده، استفاده کرد. آقای رئیس جمهور این موضوع را قبول داشتند و این قول را دادند که سریعتر برای وزارت خارجه جایی را فراهم کنند و این محل در اختیار موزه ملی قرار گیرد.

ضرغامی همچنین گفت: ساختمان کتابخانه ملی هم در ضلع غربی موزه و در خیابان سی تیر قرار گرفته است، در حالیکه سالهاست ساختمان تازه این کتابخانه ساخته شده و به آن نقل مکان کرده اند، اما متاسفانه هنوز تخلیه نشده است. کتابخانه ملی از نظر ما در محل دیگری مستقر است. برنامه هایی که درنظر گرفته اند به هیچ وجه قابل مقایسه با اهمیت موزه ملی کشور نیست. آقای رئیس جمهور هم این موضوع را قبول داشتند و تلاش می کنیم این دو محل را به سرعت در اختیار موزه ملی قرار دهیم و مهمتر از آن محوطه میدان مشق است که زنده می شود.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در حالیکه در جمع خبرنگاران و در حاشیه اختتامیه هفته جهانگردی سخن میگفت، به دیگر قول ها و دستورهای رئیس جمهور در جریان بازدید از موزه ملی و دیدار با مدیران و معاونان وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی اشاره کرد و اضافه نمود: شاید یکی از مهمترین خبرهای خوب این دیدار، به حوزه صنایع دستی مربوط باشد؛ با دستور مستقیم رئیس جمهور به وزارت رفاه، 10 هزار نفر از فعالان صنایع دستی کشور بیمه می شوند. آنها هنرمندانی هستند که کارفرما ندارند و نیاز دارند دولت یکطرفه آنها را بیمه کند و هزینه بیمه این 10 هزار نفر که بار مالی بالایی هم دارد، از سوی آقای رئیس جمهور متقبل شد. همچنین معاونت صنایع دستی مسئول شد تا با برنامه ریزی دقیق در سراسر کشور، هنرمندانی که به این بیمه بیشتر نیازمندند، در نظر گرفته شوند.

ضرغامی همچنین از موافقت رئیس جمهور برای تعدیل پیمان ارزی در صادرات صنایع دستی خبر داد و اضافه نمود: ما تعهد کردیم حجم صادرات صنایع دستی را بالا ببریم، اما یکی از موانع آن پیمان ارزی است. تولیدکنندگان ما توان تعهد و ضمانت این سطح از پیمان ارزی را ندارند. آقای رئیس جمهور قبول کردند و قرار شد هر زمان ما نامه آنها را ارسال کردیم، دستور آن را بدهند.

او همچنین از موافقت رئیس جمهور و تبدیل شرایط قرارداد کاری یک هزار و 200 مرمتگر که حقوق آنها در گذشته بیشتر از چهار پنج ماه طول میکشید، خبر داد و اظهار کرد: این مرمتگران با اینکه نیروهای ارزشمندی بودند، اما جز نیروهای طرحی و عمرانی محسوب می شدند. خوشبختانه آقای رئیس جمهور از همان ابتدا با پیگیری و تلاش ها ما دستورات لازم را دادند، موانعی بر سر این کار بود، ولی نهایت سازمان اداری استخدامی قبول کردند و همه آنها از نیروی طرحی خارج شدند و به زیرمجموعه وزارت درآمدند و مثل بقیه حقوق و مزایا دریافت می کنند.

ضرغامی همچنین گفت: در حوزه یگان حفاظت و تامین خودرو و پرسنل یگان که از جدی ترین مسائل ما بود نیز آقای رئیس جمهور قول جدی دادند و قرار شد نامه آن به دولت فرستاده شود. در زمینه نیروی انسانی، از هشت هزار پرسنل میراث فرهنگی، حدود دو هزار نفر نیروی یگان حفاظت هستند و بزرگترین حفاظت از اموال ارزشمند کشور از طریق وزارت میراث فرهنگی انجام می شود، آثار ارزشمندی که به هیچ وجه هیچ قیمتی نمیتوان روی آن گذاشت. بنابر گفت وگوهایی که با رئیس جمهور شد، قرار شده در زمینه تامین نیروی انسانی و خودروی یگان حفاظت بازسازی هایی صورت گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی همچنین به موافقت رئیس جمهور با اختصاص فضایی مناسب به معاونت جهانگردی خبر داد و اضافه نمود: در حوزه جهانگردی یکی از مسائل ما ساختمان معاونت جهانگردی است. بخشی که باید 10 تا 15 میلیون جهانگرد جذب کند، جایی برای استقرار ندارد، از قدیم و زمانی که زیرمجموعه وزارت ارشاد بود و چند اتاق اجاره ای داشت تا امروز همان نگاه به بخش جهانگردی وجود دارد، در حالیکه سازمان حج و زیارت، آن ساختمان بسیار بزرگ برای پیگیری اعزام 85 هزار حاجی را به همراه امکانات بزرگ در اختیار دارد.

نمیخواهم متعرض شوم، اما چند اتاق اجاره ای (در ساختمان حج و زیارت) در اختیار جهانگردی است که همیشه هم با حکم تخلیه مواجهند و رفت و آمدشان مشکل دارد. دنبال محلی هستیم برای استقرار جهانگردی که رئیس جمهور قول آن را دادند و این محل هم پیدا شده است. علاوه بر این قرار شد فهرستی از مسائل و پیشنهادهای جهانگردی به رئیس جمهور ارائه شود تا در دولت پیگیری شود.

ضرغامی گفت: قانون وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی مدتهاست آماده شده و به دولت فرستاده شده که در کمیسیون امور زیربنایی دولت درحال بحث است، مطمئنا این لایحه به صحن دولت آید به سرعت تصویب می شود. این قانون به محض اینکه به مجلس ارائه شود در اختیار همه قرار میگیرد و همه می توانند درباره آن اظهارنظر کنند.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2104

به "تشریح جزئیات بازدید رئیس جمهور از موزه ملی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح جزئیات بازدید رئیس جمهور از موزه ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید