فراوری بچه ماهی و راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک توسط جهاد دانشگاهی بوشهر

به گزارش مجله سویگل، خبرنگاران/بوشهر رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر از اجرای 2 طرح عظیم کسب دانش فنی فراوری و تکثیر بچه ماهی سی باس و راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی (ژنتیک) اطلاع داد.

فراوری بچه ماهی و راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک توسط جهاد دانشگاهی بوشهر

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

علی احمدی زاده در نشست روسای دانشگاه های استان بوشهر با استاندار در راستای جهش فراوری، اظهار کرد: طرح کسب دانش فنی فراوری و تکثیر بچه ماهی سی باس شامل فرایند فراوری و تکثیر بچه ماهی سی باس، فراوری آرتمیا، روتیفر، جلبک ایپیرولینا، ساخت 3 حوضچه نگهداری مولدین در مرکز شغاب، خریداری مولدین ماهی از 2 کشور آسیایی، خریداری زمین در شهرک شیلاتی دلوار، آغاز عملیات ساخت بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به تصویب بودجه 8 میلیاردی از اعتبارات ملی جهاددانشگاهی، امیدواریم سهم 4/8 میلیاردی استان نیز محقق شود. جهاد دانشگاهی بوشهر برای افتتاح حوضچه ماهی مرکز پایلوت طرح در هفته دولت آمادگی دارد. مجوز رسمی را نیز در حوزه مرکز آبزیان دریایی ماهی از تهران اخذ کرده ایم.

به گزارش خبرنگاران، رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر عنوان نمود: در مورد طرح آزمایشگاه تشخیص طبی (ژنتیک) استان که متاسفانه بوشهر همچنان فاقد چنین آزمایشگاهی است. حدود یک میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شده و سازمان مدیریت استان نیز 2 میلیارد دیگر جهت تکمیل آزمایشگاه اعتبار گذاشته و در صورت تخصیص آماده افتتاح در هفته دولت هستیم. تنها مشکل موجود، مسئول فنی پاتالوژیست و مجوز بهره برداری است که باید دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه مساعدت نماید.

احمدی زاده گفت: پروپوزال طرح کسب دانش فنی فراوری و تکثیر سالانه 5000 میلیون قطعه بچه ماهی سی باس در سال 98 نوشته شده و پیگیری های لازم از مرکز و سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی انجام شد.

وی افزود: خوشبختانه طرح فراوری بچه ماهی به عنوان یکی از 31 طرح فناورانه ملی مصوب شد و 8 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی اعتبار مصوب شده که تا به امروز بخشی از ان تخصیص داده شده است. میزان 4.800 میلیارد تومان هم سهم استان در سفر ریاست جمهوری و در قالب تفاهم نامه فی مابین رئیس جهاددانشگاهی و استاندار بوشهر امضا شده که البته هنوز تخصیص و بودجه ای گذاشته نشده است.

وی تاکید نمود: در این پروژه فراوری و تکثیر بچه ماهی سی باس را خواهیم داشت که در کنار آن پروژه عظیم و مهم فراوری غذای زنده فراوری آرتمیا، روتیفر، و جلبک هم اتفاق خواهد افتاد.

این مسئول شرح داد: در حال حاضر زمین این مرکز در شهرک شیلاتی دلوار جهت آغاز طرح به صورت پایلوت به مقدار 1.2 هکتار خریداری شده است که جهت اجرای کل طرح احتیاج به 8 هکتار دیگر وجود دارد. عملیات سطح و دیوارکشی و آماده سازی نقشه های مرکز نیز در حال اجرا است که درباره موضوع کانال های اتصال آب دریا احتیاج به مساعدت استان می باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر یادآور شد: طی توافق با پژوهشکده میگو، در زمین خالی کنار پژوهشکده در شغاب ساخت حوضچه های ماهیان مولد نیز در حال اجرا است و در حال خریداری مولدین هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 1009

به "فراوری بچه ماهی و راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک توسط جهاد دانشگاهی بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری بچه ماهی و راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک توسط جهاد دانشگاهی بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید