غفلت از 70 درصد گردشگران داخلی ایران
به گزارش مجله سویگل، یزد یک مدرس گردشگری با اشاره به این که تنها 30 درصد گردشگری ایران مربوط به گردشگران خارجی است، گفت: در حالی کشور به گردشگری خارجی محدود شده که 70 درصد گردشگران داخلی کشور در جریان نوسانات سیاسی فعلی کشور، قابل سرمایه گذاری است.
بهترین تجربه سفر را با مجری مستقیم تور کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.
اشکان بروج در کارگاه آموزشی ویژه فعالان گردشگری که دیروز در مرکز شتاب دهنده پیشگامان یزد برگزار گردید، با اشاره به ضرورت شناخت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و درآمدزا، اظهار کرد: برای اطمینان از مطلوب بودن این صنعت برای فعالیت و سرمایه گذاری باید بدانیم گردشگری در جهان اقتصاد چندم است چرا که این موضوع نشان خواهد داد که صندلی گردشگری در آینده چه فرایندی خواهد داشت.
وی با بیان این که در کشورهای بدون منابعی مانند سنت کیس گردشگری اقتصاد اول است، گفت: این صنعت در حالی صندلی دوم و سوم اقتصاد بعضی از کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و کشورهای اروپایی را از آن خود نموده است که می تواند به صندلی اول نیز برسد اما به علت چالش های موجود و تاثیرگذار نبودن بر سایر صنعت ها، اقتصاد اول این کشورها نیست.
وی گردشگری را یک صنعت پرچالش و مانع مطرح کرد و گفت: عوامل انسانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی و محیطی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر این صنعت هستند به طوری که در حال حاضر نیز به دنبال بحران سیاسی کشورمان شاهد ریزش تا 70 درصد تورهای خارجی ورودی کشورمان هستیم.
این مدرس گردشگری ایران را ارزانترین کشور جهان برای سفر بیان کرد و گفت: گاهی این عوامل قابل توجه و مثبت در صنعت گردشگری، به دنبال بی توجهی به عواملی کم اهمیت از دست می فرایند به عنان نمونه در حال حاضر مهمترین و اساسی ترین چالش گردشگری برای گردشگرانی که به ایران سفر نموده اند، همچنان سرویس های بهداشتی است.
وی با بیان این که گردشگرانی که هنوز وارد کشورمان نشده اند درگیر تبلیغات بسیار منفی علیه کشورمان هستند، گفت: این نوع گردشگران به دنبال نوسانات سیاسی، به کشور سفر نمی نمایند یا عواملی مانند برجام نیز در محیط سیاسی منجر به تغییرات چشمگیری در این صنعت کشورمان شد.
بروج با بیان این که گردشگری در آینده جزو یکی از صنایع پویا و فنانشده خواهد بود، اطمینان داد که فعالیت در این صنعت اشتباه نیست و در این رابطه توضیح داد: تنها حدود 30 درصد از گردشگران کل کشور ورودی کشورهای دیگر هستند و مابقی گردشگران داخلی هستند، لذا با وجود نوسانات فعلی سیاسی نیز فرصت های بسیار زیادی در این صنعت باقی مانده که مورد غفلت قرار گرفته است.
وی با بیان این که تفکر اشتباه درآمدزایی و خرید تورهای خارجی باید اصلاح گردد، گفت: گردشگری زنجیره بزرگی از فعالیت ها و مشاغل است ولی ما آن را به گردشگران خارجی و تورهای خارجی محدود نموده ایم در حالی که می توانیم روی 70 درصد گردشگران داخلی سرمایه گذاری کنیم.
این مدرس گردشگری علت عمده سفر در جهان و ایران را تفریح و خوش گذارنی دانست و گفت: افراد برای عواملی شامل بازدید از اقوام و اَشنایان، سلامت، خرید سوغاتی و فرهنگ ها، مذهب و کار به سفر می فرایند که هر کدام فرصت های بسیار زیادی را برای ایجاد اشتغال در این صنعت فراهم می نماید.
وی با اشاره به وجود 10 درصد مشاغل جهان در حوزه گردشگری، توضیح داد: این نسبت در بعضی از کشورها مانند تایلند یک به چهار است یعنی به ازای هر چهار شغل یکی از آن ها به گردشگری اختصاص دارد، این نسبت در ایران نیز از یک به 11 در حال حاضر به یک به 14 رسیده است.
بروج از توجه به گردشگران چینی به عنوان یکی از مهمترین گردشگران جهان یاد کرد و گفت: گردشگران اروپایی تعداد کمتر اما با هزینه کرد بیشتری سفر می نمایند اما گردشگران چینی با تشکیل 30 درصد از جمعیت گردشگران جهان از تعداد بیشتری برخوردارند هرچند که کمتر از دیگر گردشگران هزینه می نمایند.
وی از ادغام استارتاپ ها و شرکت های فعال در حوزه گردشگری و سیار بخش های این حوزه به عنوان راه چاره حفظ بقا و توسعه صنعت گردشگری در کشورمان اطلاع داد و گفت: در جهان نیز شرکت ها بزرگتر سایر شرکت ها را تحت پوشش و حمایت خود در می آورند و با تغییر عنوان یا ادغام عنوان ها به سرمایه فعالیت های خود، توسعه می بخشند.
این مدرس حوزه گردشگری با اشاره به بعضی مقاومت ها از سوی فعالان این حوزه در کشور برای ادغام شدن، گفت: متاسفانه به دلیل آموزش ندیدن در کار تیمی فعالان این حوزه هنوز نتوانسته اند ادغام شوند اما در صورت احتیاج، کار تیمی را یاد خواهند گرفت.
وی با تاکید بر این که فعالان این حوزه نباید به پشتوانه اقتصادی دولت امیدوار باشند، گفت: اگر دولت ها هیچ سنگ اندازی به خصوص در زمینه اعطای مجوزها نداشته باشند، فعالان گردشگری باید بدون پشتوانه اقتصادی دولت ها در این عرصه ایده های خود را به اجرا برسانند.
این فعال گردشگری کشور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت مطلع سازی جامعه محلی در زمینه توسعه گردشگری، گفت: گاهی یک سری مسائل مانند پیاده محور نشدن بافت تاریخی و همگانی نشدن دوچرخه در یزد با مطلع کردن جامعه محلی و به مرور قابل حل است از طرفی باید همت مسئولان نیز وجود داشته باشد چرا که در رشت و تهران همت زیادی که از سوی مسئولان شد که توانست منجر به ایجاد گذر پیاده روی و گردشگری شب گردد.
بروج در سرانجام نیز گفت: فعالان گردشگری باید منابع موجود و ظرفیت ها را شناسایی و با بکارگیری و ایجاد اشتغال برای اهالی محلی و بومی منجر به گسترش این صنعت شوند چرا که گردشگری یک سنعت پویا و در حال رشد است و باید همیشه آن را توسعه بخشیم.
منبع: دنیای سفر