خانه مشروطه گرگان در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش مجله سویگل، به گزارش خبرنگاران، شهر گرگان یکی از شهرهای تاریخی کشور است که حراست و نگهداری از بناهای تاریخی در این شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل خبرنگاران، گزارشهای متعددی از خانه های تاریخی این شهر منتشر نموده است که یکی از این گزارشهای با عنوان ثبت اضطراری تنها راه حفاظت از خانه مشروطه گرگان چندی قبل انتشار یافت که خوشبختانه مورد توجه مسئولان نهاده شد و هم اکنون خانه وزیری در آستانه ثبت ملی نهاده شده است.

خانه مشروطه گرگان در فهرست آثار ملی ثبت شد

جهت دریافت خدمات طراحی داخلی خانه ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

ابراهیم کریمی در مصاحبه با خبرنگاران، افزود: اسناد و مدارک برای ثبت خانه معروف به خانه مشروطه گرگان از ماه ها قبل ارسال شده بود و عصر دیروز در آخرین جلسه شورای ثبت آثار ملی، مصوب شد.

وی ادامه داد: پرونده 31 خانه تاریخی در معرض خطر بافت تاریخی گرگان برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شده و خانه مشروطه نخستین بنای تاریخی در معرض خطر بافت تاریخی گرگان است که به ثبت رسیده است.

وی افزود: خانه مشروطه گرگان یک صد و سی هشتمین اثر شهرستان گرگان و 654 امین اثر در سطح استان است که به ثبت ملی رسیده است.

کریمی یادآور شد: این بنا 150 سال پیش به دستور حاج قاسم استرآبادی توسط یک معمار یزدی ساخته شده است و از حدود 15 سال قبل با متروکه شدن اندرونی و بیرونی این مجموعه، تخریب این بنای تاریخی شروع شد.

وی توضیح داد: این بنا محل برگزاری جلسات مشروطه خواستار بوده و در سال 1389 برداشت پلان و نقشه های حیاط حسینیه انجام شد و قرار بود این بنا به عنوان خانه مشروطه استان در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردد.

وی اعلام نمود: این طرح در همان سال در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب رسید اما به دلیل موافق نبودن مالک، اجازه دخالت به میراث فرهنگی داده نشد و عملاً ثبت ملی این بنای تاریخی مسکوت ماند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان همچنین اظهار کرد: این بنای تاریخی که در محله دربنو در بافت تاریخی گرگان واقع شده در دهه 30 مکان تأسیس مدرسه ملی جعفری بوده و شاهد یکی از ارزشمندترین رویدادهای مذهبی کشور (مراسم مذهبی پامنبری در شب عاشورا) در 150 سال گذشته نیز بوده است و در حال حاضر نیز بدون کاربری است.

به گفته کریمی این مجموعه در دوره قاجار ساخته شده و در حال حاضر این اثر به دو بخش خصوصی حاج قاسمی و وزیری تقسیم شده است و دارای ویژگی های ارزشمند در گونه شناسی معماری مسکونی شهر گرگان است.

وی در انتها اظهار امیدواری کرد: با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی و معرفی هر چه بهتر این آثار، گام های ارزنده ای جهت حفظ و احیای این مواریث ارزشمند استان برداشته گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 729

به "خانه مشروطه گرگان در فهرست آثار ملی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه مشروطه گرگان در فهرست آثار ملی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید