خانه هوشمند چیست؟ آشنایی با تجهیزات خانه هوشمند

به گزارش مجله سویگل، خانه هوشمند یا smart House، با تکنولوژی در حال پیشرفت امروز در آینده نه چندان دور به یک ضرورت تبدیل خواهد شد. در گذشته هوشمند سازی خانه به عنوان سبک زندگی مجلل نگاه می شد ولی امروزه رفته رفته شاهد افزایش آمار هوشمند سازی خانه و ساختمان ها هستیم. همان طور که زندگی بدون گوشی هوشمند برای بیشتر افراد غیر قابل تصور است، در آینده نزدیک همین اتفاق در خصوص خانه خواهد افتاد.

خانه هوشمند چیست؟ آشنایی با تجهیزات خانه هوشمند

به طور کاملا ساده هوشمند سازی خانه، یا خانه اتوماسیون شده در واقع به معنی همکاری تکنولوژی و سرویس ها از طریق یک شبکه ارتباطی است که در نتیجه میزان کیفیت زندگی، رفاه و آسایش را به صورت چشمگیری افزایش می دهد. در خانه هوشمند همه چیز از جمله دوربین های امنیتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم آبیاری، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی، لامپ ها، اسپیکر و ماشین لباسشویی با استفاده از تلفن همراه قابل کنترل هستند. احتمالا کلمه اینترنت اشیاء یا IOT به گوشتان خورده است، با استفاده از اینترنت اشیاء می توانید خانه رویاهایتان را بسازید. فرض کنید در حال دیدن برنامه مورد علاقه تان هستید و با لمس کردن یک دکمه بر روی موبایل هوشمندتان نور لامپ ها کم یا زیاد می شوند و یا موسیقی ملایم پخش می گردد، تمامی این موارد به لطف هوشمند سازی خانه و اینترنت اشیاء امکان پذیر شده است.

خانه هوشمند چیست؟

همه ما تقریبا به نوعی هوشمند سازی را در زندگی روزمره خود لمس نموده ایم، درب های اتوماتیک پارکینگ، ساعت های هوشمند، تایمر اجاق گاز و ماکروفر، ریموت کنترل و غیره سبب رفاه و آسایش می شوند. حال تصور کنید که بیشتر وسایل ضروری خانه همگی از طریق اینترنت اشیاء هوشمند شده باشند؛ بدون شک تجربه لذت بخشی خواهد بود. به زبان ساده منظور از خانه یا ساختمان هوشمند، خانه مدرنی است که همه اجزا و لوازم برقی آن از طریق یک سیستم مرکزی کنترل شده و همه اجزاء بدون ایجاد اختلال در عملکرد سایر لوازم، وظیفه خود را به طور اتوماتیک انجام می دهند. به عبارتی دیگر ساختمان هوشمند را می توان یک ربات قابل کنترل در نظر گرفت که توانایی اتصال به هر شبکه دیجیتالی از جمله اینترنت را دارد. در خانه هوشمند شما قادر خواهید بود تا تمامی بخش های منزل خود را حتی از راه دور کنترل کنید و بر روی عملکرد بخش های مختلف نظارت داشته باشید.

تجهیزات خانه هوشمند

از مهمترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان می توان به موارد مهمی همانند بلندگوهای هوشمند، پارکینگ هوشمند، پرده هوشمند، دوربین، زنگ درب ویدیویی، سیستم روشنایی هوشمند، سیستم گرمایشی و سیستم امنیتی اشاره نمود. در ادامه بعضی از موارد ذکر شده را مورد آنالیز قرار می دهیم.

  • بلندگوهای هوشمند: با بهره برداری از اسپیکر های هوشمند این امکان را خواهید داشت تا در هر اتاق به صورت کاملا مجزا به آهنگ دلخواه خود گوش دهید. بعلاوه قادر خواهید بود تا سیستم بلندگو هوشمند را با سیستم روشنایی به گونه ای تنظیم کنید، که به صورت هماهنگ با کم و یا زیاد شدن موسیقی همان میزان روشنایی چراغ ها نیز کم یا زیاد گردد.
  • پرده هوشمند: یکی دیگر از رایج ترین تجهیزات خانه هوشمند، پرده می باشد. خانه هایی که دارای نورگیری خوبی هستند وجود پرده هوشمند می تواند مفید باشد، با فشردن یک دکمه می توانید به راحتی پرده ها را بدون در نظر گرفتن جنس و نوع، آنها را باز و بسته کنید.
  • دوربین: با نصب دوربین های هوشمند در داخل منزل قادر خواهید بود در هر زمان و مکان بخش های مختلف خانه خود را به طور زنده دیدن کنید.
  • زنگ درب ویدیویی: با هوشمند سازی زنگ درب خانه می توانید تلفن همراه خود را به آیفون تصویری قابل حمل تبدیل کنید. اینگونه قادر خواهید بود با استفاده از گوشی هوشمند خود به صورت زنده بیرون منزلتان را مشاهده نموده و در صورت لزوم درب را با لمس کردن دکمه ای بر روی صفحه موبایلتان باز کنید.

مزایای خانه هوشمند

از مزایا مهم خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کاهش و کنترل مصرف انرژی برق، آب و گاز
  • افزایش امنیت خانه
  • افزایش چشمگیر رفاه و آسایش
  • صرفه جویی در وقت
  • افزایش کیفیت زندگی روزمره
  • امکان دیدن بخش های مختلف خانه در هر زمان و هر مکان به طور زنده
  • بهبود ایمنی با قفل هوشمند
  • کنترل تمام وسایل هوشمند خانه تنها با یک دستگاه
  • مناسب برای افراد ناتوان و معلول
  • ارزش روز افزون خانه های هوشمند

همان طور که مطالعه کردید، هوشمند سازی ساختمان دارای مزایا متعددی می باشد. به عنوان مثال با بهره برداری از سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند می توانید در تابستان و زمستان دمای محیط منزل را متناسب با دما دلخواه خود تنظیم بفرمایید.

امکانات خانه هوشمند

از مهمترین امکانات خانه هوشمند بایستی به قابلیت شخصی سازی و کنترل خانه از هر مکان و هر زمان اشاره داشت. منظور از قابلیت شخصی سازی این است که شما قادر خواهید بود تمامی عملکرد لوازم هوشمند را آن گونه که مایل هستید در زمان تعیین کنترل کنید. به عنوان مثال می توانید یک سناریو تعریف کنید که ساعت 6 صبح تمامی پرده ها به طور اتوماتیک باز شوند، دستگاه قهوه یا چایی ساز روشن شده، چراغ ها خاموش شوند و شیر دوش آب گرم باز گردد. در خانه های هوشمند احتیاجی نیست تا تمامی کار ها را خودتان به شخصه انجام بدهید. کافی است یک سناریو و تنظیماتی را مشخص سازید و راس ساعت خاص، لوازم خانه به طور اتوماتیک وظایف خود را انجام می دهند.

قابلیت دیگر خانه هوشمند این است که این امکان را فراهم می نماید تا در هر زمان و هر مکان بتوانید بخش های خانه خود را به طور زنده دیدن کنید، این قابلیت برای افرادی که همواره دور از خانه هستند و معمولا مسافرت می روند، می تواند خیلی کاربردی باشد. به عبارتی دیگر همه نگرانی های روشن ماندن چراغ، خطر نشت گاز، باز ماندن پنجره و موارد دیگر به طور کلی از بین می رود.

امنیت خانه هوشمند

هوشمند سازی ساختمان علاوه بر افزایش آسایش و رفاه ساکنین سبب افزایش امنیت خانه نیز می گردد. هدف اصلی امنیت خانه هوشمند حفاظت از اموال و جان افراد خانه می باشد. هر خانه ای ممکن است در معرض خطر هایی همانند آتش سوزی و یا دزدی قرار بگیرد. به عنوان مثال اگر گاز داخل خانه نشتی داشته باشد، سیستم تهویه هوا به طور اتوماتیک روشن شده و اعلان نشتی گاز به شما ارسال خواهد شد. امنیت خانه های هوشمند با سنسور های در و پنجره، صفحه کلید، پنل کنترل، دوربین، آژیر و سنسور حرکتی تامین می شوند.

چرا باید خانه را هوشمند کنیم؟

هوشمند سازی ساختمان می تواند دلایل متعددی همانند افزایش امنیت، صرفه جویی در مصرف انرژی، افزایش رفاه و آسایش و موارد دیگر باشد. بنابراین نمی توان به طور کامل گفت به این علت خاص هوشمند سازی خانه انجام می گردد. به طور کلی هوشمند سازی ساختمان برای ساکنین ناتوان و معلول، افرادی که دارای لوازم قیمتی در منزل خود هستند توصیه می گردد. بعلاوه ممکن است فردی به علت رفاه و آسایش بیشتر اقدام به هوشمند سازی ساختمان کند. از این جهت هوشمند سازی خانه به تمایلات شخصی بستگی دارد.

روش هوشمند سازی ساختمان

بهره برداری از سیم کشی BUS مجزا

استفاده از سیم های برق به عنوان بستری برای نقل و انتقال اطلاعات

استفاده از سیم های بی سیم Wireless

هزینه هوشمند سازی خانه

سطوح مختلفی برای هوشمند سازی ساختمان وجود دارد که با توجه به احتیاج و سلیقه مشتری یکی از سطوح انتخاب شده و از آنجایی که هر سطحی احتیاج به تجهیزات خاص خود را دارد، بر روی هزینه هوشمند سازی ساختمان تاثیر مستقیم میگذارد. به طور کلی سطوحی که برای این کار در نظر گرفته می گردد به چهار دسته تقسیم بندی خواهد شد، سطح پایه، سطح نرمال A، سطح سفارشی +A و سطح لوکس ++A که بالاترین طرح هوشمند سازی می باشد.

آموزش هوشمند سازی خانه

از آنجایی که شغل و فرایند هوشمند سازی ساختمان بسیار پیچیده و مبتنی بر مهارت و تجربه می باشد، توصیه می گردد افرادی که قصد دارند وارد این حرفه شوند، حتما در دوره های آموزشی هوشمند سازی ساختمان شرکت نمایند. آکادمی های مختلفی در سطح کشور هستند که این حرفه را به صورت تخصصی و اصولی به هنرجویان آموزش می دهند، لذا در صورتی که تمایل به شرکت در دوره های خانه هوشمند دارید می توانید به آکادمی های مختلف مراجعه فرمایید که پیشنهاد ما به شما مجتمع فنی برق می باشد که می توانید با مراجعه به وب سایت آکادمی برق گستران در دوره هوشمند سازی ساختمان شرکت نمایید.

جمع بندی

هوشمند سازی خانه یکی از موضوعات نو و نوپایی است که امروزه در بسیاری از شهر های بزرگ همانند تهران، مشهد، تبریز و غیره بسیار رواج پیدا نموده است. هوشمند سازی خانه در ایران بیشتر در سیستم نور پردازی و موسیقی بیشتر میان مصرف نماینده گان محبوب می باشد اما رفته رفته شاهد گسترده شدن طیف هوشمند سازی خانه خواهیم بود. در این مقاله در خصوص هوشمند سازی ساختمان و خانه های هوشمند شرح داده شد، امید است توانسته باشیم در خصوص این موضوع اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان گذاشته باشیم.

منبع: فوت و فن
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: soiigle.ir شناسه مطلب: 2166

به "خانه هوشمند چیست؟ آشنایی با تجهیزات خانه هوشمند" امتیاز دهید

1 کاربر به "خانه هوشمند چیست؟ آشنایی با تجهیزات خانه هوشمند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه هوشمند چیست؟ آشنایی با تجهیزات خانه هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید